Междупредметните връзки са едни от най-важните и значими компоненти в нашето образование. Затова въпреки че понякога темите по различните предмети за даден клас значително се разминават, интердисциплинарните уроци не са рядкост. Много учители обичат да работят по общи проекти и да експериментират, преподавайки заедно и смесвайки теми от своите учебни дисциплини.
В столичното 51 СУ “Елисавета Багряна” няма невъзможни неща, когато имаш ясна визия за целта си. Позволено е дори да докараш кон в училище, за да представиш конната езда като спорт!
Какви са задачите в открития урок “География и история на спорта”?
Всички участващи ученици трябваше да подготвят информационни табла с кратка история на конкретния спорт, както и детайли за представителен спортист по следните критерии:
- в коя държава е роден;
- за кои отбори или в кои държави се е състезавал;
- в какви състезания е участвал;
- колко и какви награди и отличия е спечелил;
- какво е характерно за този спортист – любима фраза, движение, обръщение или др.
Разпределихме учениците в различни групи:
- ученици, които подготвят постери за съответния спорт;
- ученици, които участват в демонстрационната част от представянията;.
- ученици, които подготвят картата на света във формат А0 – по време на открития урок върху нея участниците обозначаваха с пинчета мястото на произход на всеки спорт.
Някои ученици се включиха в повече от една дейност. Всеки екип с постер трябваше да проучи освен историята за своя спорт, поне трима известни негови представители. Създадохме и график с репетиции и срокове за подготовка на материалите. Правилното разпределение на времето и определянето на ролите имаше ключово значение за крайния резултат – всеки знаеше точно за какво отговаря и какво трябва да представи.
Избрахме и водещ на открития урок – една от нашите ученички, шампионка по езда беше. Нейна основна задача беше да обявява по списък кой спорт след кой следва.
Как протече откритият урок?
Заедно с колегата по физическо възпитание и спорт успяхме да реорганизираме учебния процес на няколко класа, за да може всички да посетят открития урок. Събитието продължи близо 70 минути без прекъсване. В двора на училището присъстваха над 150 зрители и близо 50 първокласници. За да имаме максимално добро озвучаване, се снабдихме с две колони и с микрофон.
Екипите прегърнаха сериозно задачата си, макар и да бяха притеснени – не е лесно да говориш пред толкова много хора! В предварително определена последователност те излизаха на сцената, за да представят разпределените им спортове, като първо разказваха, а след това демонстрираха. Определено гостуващият кон беше звездата на деня – добре обученият състезател Одисей беше изключително дружелюбен и малки и големи, искаха да се снимат с него.
Разбира се, ръководството на училището беше предварително уведомено за цялата програма и даде позволение за докарване на Одисей в двора. Координацията и подготовката на учениците успя да впечатли всички – урокът започна с конна езда, премина през няколко сервиса, забивки, финтове и хватки, а завърши с всеобщо дунавско хоро, както си му е редът при закриване на значими събития.
Защо направихме този урок?
Подобни мероприятия дават глътка въздух в учебния процес, сплотяват преподавателите, подобряват взаимоотношенията им с учениците, а самите участници усъвършенстват уменията си и развиват общата си култура. Комбинирането на методи като представяне на постер и демонстрация оставят дълготрайна следа и в съзнанието на зрителите.
Оказа се, че нашите ученици обичат спорта и много от тях тренират усилено. С придаването на значимост на открития урок и представяйки го като голямо събитие, ги вдъхновихме да разгърнат потенциала си и да работят мотивирано. Те усетиха колко е важен всеки един от тях за групата и осъзнаха, че ако някой не се включи, това ще се отрази върху целия екип и общото представяне. В крайна сметка децата се справиха отлично, дори и тези, които в повечето случаи не са особено старателни и избягват допълнителните задачи. Това беше още един целен аспект на нашата практика – да покажем колко много таланти и колко разностранни интереси има в училище.