Първо ОУ “Георги Бакалов” в град Стара Загора решава да предприеме многобройни и различни дейности с цел подобряване на посещаемостта, мотивацията и ангажираността на своите ученици. За 40 ученика усвояването на учебния материал е била трудна задачи понеже те не владеят достатъчно български език. Причините за това често са отсъствие на родителите от семейството, които са заминали в чужбина, учениците биват отглеждани от близки или баби и дядовци и не могат да се адаптират достатъчно, за да развиват своя потенциал.
Какво целят извънкласните дейности?
Извънкласните дейности на Първо основно училище “Георги Бакалов” в Стара Загора целят да:
- Подобрят посещаемостта на учебните занятия;
- Повишат мотивацията на учениците за учене;
- Ангажират учениците в учебния процес;
Практиката може да се приложи както на училищно ниво, така и на ниво клас, предмет или група ученици. Учителите от “Георги Бакалов” съсредоточават усилията си, за да подкрепят 40 деца.
Защо учениците бягат от час?
Първата стъпка, която учителите предприемат е да обсъдят причините, поради които учениците им отсъстват от учебните занятия. Стигат до следните основни причини:
- Срещат затруднения с учебния материал, основно защото не владеят български език достатъчно добре;
- Трудно се адаптират към училищната среда, особено ако са от ромски произход;
- Голяма част от родителите на учениците работят в чужбина и децата живеят с роднини.
План за действие
Втората стъпка е да се начертае конкретен план за действие. Учителите решават да се концентрират върху следните дейности:
- Индивидуални разговори с децата с цел да се почувстват значими, приети, оценени и да повярват в потенциала си;
- Овластяване на учениците и развиване на ученическо лидерство;
- Организиране на разнообразни извънкласни дейности – тържества, състезания, викторини;
- Разговори със семействата на учениците с цел да бъдат по-ангажирани в училищния живот и да участват в Обществения съвет.
Резултати
Всички положени усилия дават резултат. Отсъствията по неуважителни причини на учениците спадат с 50 %, учениците получават възможност да покажат и развиват своите таланти, променят се техните нагласи спрямо ученето, повишава се мотивацията, както и интереса на родителите към процесите на образованието.
Други неочаквани последици
Учителите постигат невероятен успех, но забелязват и други неочаквани тенденции. Планът им за действие стимулира развитието на редица качества и умения в учениците и им дава поле за творческа изява. Променят се и нагласите на техните близки и роднини към образованието.
Научените уроци на учителите
“Училището е привлекателно за всяко дете, когато цари атмосфера на междукултурно опознаване, сътрудничество, сближаване, толерантност, диалогичност и партньорство.”
Това е само една от практиките, които бяха споделени на регионалния форум за обмен на опит и добри практики в Стара Загора през месец март 2019 г. Форумът се провежда за втора поредна година и е организиран от РУО Стара Загора и “Заедно в час”. Повече за него можете да научите тук.