Как да подготвим децата за дигиталните професии на бъдещето

Тази статия е разработена от Училищна Телерик Академия, най-мащабната ИТ инициатива за ученици от 3. до 12. клас в България.

През учебната 2023/2024 година над 2000 ученици от 3-ти до 12-ти клас ще имат възможност да се обучават безплатно на програмиране и дигитални технологии в 100 школи в 40 населени места.

Школите ще се провеждат в Банско, Благоевград, Бургас, Варна, Велико Търново, Видин, Враца, Габрово, Димитровград, Добрич, Доспат, Дупница, Златоград, Казанлък, Карлово, Кърджали, Кюстендил, Ловеч, Луковит, Монтана, Пазарджик, Панагюрище, Петрич, Плевен, Пловдив, Първомай, Русе, Самоков, Севлиево, Силистра, Сливен, Смолян, София, Стара Загора, Троян, Търговище, Хасково, Шумен и Ямбол и за първа година във Велинград.

 

В свят, в който технологиите се развиват скорострелно и изменят цели индустрии, как можем да подготвим учениците за професии, които може би все още не съществуват? 

Промените в професиите и изчезването на част от тях далеч не са типични само за нашето време. В миналото занимания като фенерджия, подреждач на кегли за боулинг, оратор в завод и много други са представлявали възможна кариера за хората. Причините част от професиите да изчезват, да се изменят, и да се появяват напълно нови, често са свързани с научно-технологичния прогрес и автоматизацията, както и с постоянно изменящия се начин на живот на хората. С напредването на технологиите тези промени забързват темпото си и в момента на пазара на труда се търсят специалисти за позиции, които не са съществували преди само пет години. Трудно е да си представим какви ще са професиите, когато сегашните първокласници започнат да си търсят работа. Съвсем естествено, тази непредвидимост е източник на притеснение у много родители и образователни специалисти.  

Това, което можем да направим, за да подготвим новото поколение за професиите на бъдещето, е да му предоставим ключови умения и компетенции, които да направят младежите адаптивни. Според нас следните седем принципа са добра основа, върху която да се фокусираме. 

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

Как да подготвим децата за дигиталните професии на бъдещето

Разбирането, запаметяването и управлението на информация са ключови в контекста на свят, в който огромен обем разнородна информация е постоянно достъпна. Ако учениците усвоят ефективни умения за учене, те ще могат да разрастват капацитета си през целия си живот, не само в училище. Има различни методи за подобряване на паметта и ускоряване на процеса на учене, като създаването на мисловни карти е един от най-изпитаните. 

  • Креативност

Развиването на собствената ни креативност ни позволява да намираме по-добри решения на проблеми и ни дава по-богато разбиране за света, което на свой ред води до създаване на иновации. Креативността се „тренира“ като учениците не ги е страх от провал и опитват нови неща, без да се стремят към съвършенство на всяка цена.  

Функционалната грамотност обозначава умението на човек да намира, осмисля, преработва и представя информация или да решава проблеми в ситуации, близки до реалните. Дигиталната грамотност, на свой ред, се занимава с възможностите на човек да използва различни дигитални технологии като способ за ефективно боравене с информация, в комбинация с това да спазва и прилага правила за сигурност и етични норми, свързани с ползването на информацията. За да си взаимодействаме със света около нас, са ни необходими и двата вида грамотност.  

Не всеки ученик трябва да се стреми да е програмист, но всеки трябва да знае какво стои зад технологиите и как да ги управлява, за да е успешен в професиите на бъдещето. Технологиите дават огромни възможности, които може да са от полза във всяка сфера, и е важно да сме не само техни консуматори, а да използваме потенциала им по конструктивен начин. 

  • Комуникационни умения

Каквато и професия да изберат в бъдеще, на учениците ще им се налага да комуникират с хора с различни виждания и убеждения, произход, интерес и социален статут. Умението да комуникираш ефективно с разнообразни аудитории е ключово както днес, така и в бъдеще. 

В основата на най-успешните компании не стои продукта или услугата, която предлагат, а екипа. В екипната работа математиката не важи и, ако успеем да се сработим добре, 1 + 1 може да е равно на много повече от 2. 

  • Предприемчивост

Последният принцип, на който трябва да научим следващото поколение, е да следва мечтите си. Да търсят тази професия, която ще ги вдъхновява и пали, така че да я практикуват с удоволствие. В случай, че тя все още не съществува, те могат да са тези, които да я създадат.

 

Още полезни статии:

Договор между ученици и учители
Гражданска активност

Договор между ученици и учители

След като сте се запознали с учениците и е настъпил моментът да изразите очакванията си към тях, както и те към вас, можете да се

Определяне на основните идеи
Комуникативни умения

Определяне на основните идеи

В тази стратегия учениците работят самостоятелно и определят основни идеи (оригинално 3-5, но зависи от фокуса и задачата) от текст/филм/урок. След определеното време се събират

Мозъчна атака
Креативност

Мозъчна атака

Брейнсторминг, или мозъчна атака, е една от най-разпространените стратегии за генериране на идеи. Това е креативна техника за работа в група, чрез която екипът се

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали