Д-р Анита Николова е преподавател по български език и литература в ЧОУ „Роналд Лаудер“ – София. Описаната практика е приложима за всички хуманитарни предмети.
Визитка на практиката
Тема: мисловните карти в обучението по литература в 7. клас
Предмет: БЕЛ (може да се приложи по хуманитарните предмети)
Развивани умения:
- синтез на информация;
- визуалното представяне на идеи;
- умение за учене и самостоятелност;
- дигитални умения – работа с различни програми за разработка на мисловни карти (PowerPoint, Mindmap и др.)
Предимства: учениците учат, докато се забавляват
Необходими средства: листове, тетрадка, цветни моливи, химикали, компютър, интернет
Мисловните карти са утвърден инструмент, който отключва креативността на учениците и им позволява да разбират по-добре информация. Могат да се използват както с помощта на преподавател, така и самостоятелно – за домашна работа.
Практиката в няколко лесни стъпки
Стъпка 1: Прочитане на литературното произведение или информацията в учебника
Всеки ученик предварително трябва да се е подготвил, преди да започне работа върху мисловната карта. За целта е необходимо да прочете литературното произведение или информацията в учебника. След това идва ред на творческия процес. Учениците имат свободата да концептуализират информацията и да я представят по най-подходящия начин. Препоръчително е да работят в посока на часовниковата стрелка с цел по-лесното запаметяване на най-същественото.
Стъпка 2: Създаване на мисловната карта
Един от основните въпроси при създаване на мисловната карта е как информацията да се представи синтезирано и с помощта на различни изображения. Препоръчвам на учениците да изобразяват всеки нов момент от изучаваното литературно произведение с различен цвят, за да се откроява, което спомага запаметяването. Всеки ученик може да украси своята мисловна карта и да разгърне творческите си заложби (Фиг 1.). Възможно е да използват специална програма за създаването на мисловна карта, което им позволява да подобрят своите умения по информационни технологии (Фиг 2).
Стъпка 3: Даване на обратна връзка
След като учениците са създали своите мисловни карти, следва проверка от учителя и коментар как мисловните карти могат да бъдат подобрени.
Обратната връзка включва:
- анализ на начина, по който е представена информацията;
- анализ на визуалното оформление;
- анализ на допуснатите грешки.
Стъпка 4: Преговор
- Една от най-силните страни на мисловните карти е, че позволява бързо и лесно да се преговори голям обем от информация, което ги прави много полезни в дните преди външното оценяване по български език и литература.
- Докато работят върху задачата, учениците се разтоварват, което прави задачата лесна и приятна за тях.
- Цветовете спомагат по-лесното запаметяване на новата информация.