Как да отключим креативността на учениците чрез мисловни карти?

Д-р Анита Николова е преподавател по български език и литература в ЧОУ „Роналд Лаудер“ – София. Описаната практика е приложима за всички хуманитарни предмети.

Визитка на практиката

Тема: мисловните карти в обучението по литература в 7. клас
Предмет: БЕЛ (може да се приложи по хуманитарните предмети)
Развивани умения:

  • синтез на информация;
  • визуалното представяне на идеи;
  • умение за учене и самостоятелност;
  • дигитални умения – работа с различни програми за разработка на мисловни карти (PowerPoint, Mindmap и др.)

Предимства: учениците учат, докато се забавляват
Необходими средства: листове, тетрадка, цветни моливи, химикали, компютър, интернет

Мисловните карти са утвърден инструмент, който отключва креативността на учениците и им позволява да разбират по-добре информация. Могат да се използват както с помощта на преподавател, така и самостоятелно – за домашна работа.

Практиката в няколко лесни стъпки

Стъпка 1: Прочитане на литературното произведение или информацията в учебника
Всеки ученик предварително трябва да се е подготвил, преди да започне работа върху мисловната карта. За целта е необходимо да прочете литературното произведение или информацията в учебника. След това идва ред на творческия процес. Учениците имат свободата да концептуализират информацията и да я представят по най-подходящия начин. Препоръчително е да работят в посока на часовниковата стрелка с цел по-лесното запаметяване на най-същественото.

Стъпка 2: Създаване на мисловната карта
Един от основните въпроси при създаване на мисловната карта е как информацията да се представи синтезирано и с помощта на различни изображения. Препоръчвам на учениците да изобразяват всеки нов момент от изучаваното литературно произведение с различен цвят, за да се откроява, което спомага запаметяването. Всеки ученик може да украси своята мисловна карта и да разгърне творческите си заложби (Фиг 1.). fig. 1. 1Възможно е да използват специална програма за създаването на мисловна карта, което им позволява да подобрят своите умения по информационни технологии (Фиг 2).

Mind Map

 

Стъпка 3: Даване на обратна връзка
След като учениците са създали своите мисловни карти, следва проверка от учителя и коментар как мисловните карти могат да бъдат подобрени.
Обратната връзка включва:

  • анализ на начина, по който е представена информацията;
  • анализ на визуалното оформление;
  • анализ на допуснатите грешки.

Стъпка 4: Преговор

  • Една от най-силните страни на мисловните карти е, че позволява бързо и лесно да се преговори голям обем от информация, което ги прави много полезни в дните преди външното оценяване по български език и литература.
  • Докато работят върху задачата, учениците се разтоварват, което прави задачата лесна и приятна за тях.
  • Цветовете спомагат по-лесното запаметяване на новата информация.

Още полезни статии:

Lamp on black board
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Познай кой

Учениците се разделят на два отбора. Теглят името на конкретна личност (литературен герой, историческа личност, популярна личност). Представителите на отборите се редуват да описват личността,

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.