Как да говорим с учениците си за интимни чувства и отношения?

Защо е необходим този разговор?

От една страна, сексуалните отношения са тема, която по един или друг начин вълнува учениците от всички възрасти и особено тийнейджърите. Да си заровим главата в пясъка и да се правим на донесени от щъркела едва ли е най-добрата стратегия, ако искаме да спечелим тяхното уважение и доверие.

От друга страна, случаите на домашно насилие (някои от които с фатален край) са почти ежеседмична тема в медийното пространство, а за съжаление в немалко от тях децата са или преки свидетели и/или потърпевши. Важно е да им покажем, че има и друг начин за решаване на семейните проблеми.

Като допълнение последните преброявания на населението в България показват, че броят на семействата с един родител са повече от броя на семействата с двама родители, а във всяко училище може да има или да се появят деца от семейства с родители от един и същи пол.

Промените в ценностите на обществото, разбиранията и развитието на интимните и семейните отношения поставят децата в ситуации, с които те не са съгласни, нямат избор, а имат нужда от подкрепа. В тази връзка е важно училището да осигури пространство и възможност учениците да споделят (стига да поискат) за своите чувства, тревоги, проблеми. За децата е важно да чуят мислите и гледните точки на своите съученици и учители, но без да бъдат упреквани – нито те, нито родителите им. Посоката на дискусията е добре да бъде в бъдеще време: какви отношения те биха искали да имат, искат ли да имат семейство, за какво семейство си мечтаят, какви родители искат да бъдат и т.н.

Как можем да помогнем в ролята си на учители?

Темата често е неудобна или дори болезнена, а когато разговорът започне, неминуемо се появяват въпроси, на които не знаем как да отговорим, без да засегнем чувствата, убежденията и житейската ситуация на някой от учениците ни. Добре е да имаме предвид, че независимо от нашите лични ценности и разбирания, в съвременното общество бракът вече не е норма, а моногамията в отношенията между мъжа и жената и дълга към семейството отстъпват място на ценности като свобода и стремеж към лично щастие. Затова когато говорим за чувства и отношения, думата “трябва” трябва да се използва много внимателно. Нейната употреба е много необходима, когато в противодействие на насилието трябва да се защити достойнството, здравето и живота на хората около нас, но не и когато говорим за личния избор и поведение на родители и ученици, които не застрашават здравето и живота на околните.

Темата за интимните отношения все още е табу в училище, а посланията за секса традиционно се свързват с риск от заразяване с ХИВ, сексуално предавани болести или нежелана бременност (така е представена темата и в брошурата Системно здравно и сексуално образование в българското училище). Често разговорите пропускат да споменат представата за удоволствието от интимността и споделените чувства и колко са важни те за човешката психика. Според сексолога д-р Румен Бостанджиев съвременното сексуално образование “…би трябвало да осигури подготовка на подрастващите за осъзнати партньорски отношения, семеен живот и родителство.”. Акцентът в разговорите би било добре да пада върху човешките чувства, мисли и страхове, които съпровождат интимните отношения, а също и за правата, отговорностите и възможните конфликти в тези отношения.

Примерни въпроси

Предлагаме няколко теми, които са изключително важни както за час на класа, така и за всеки друг час, в който възникне ситуация, налагаща да отделите няколко минути и да обсъдите емоциите на своите ученици:

  1. Какъв е моят идеал за връзка/партньорство/семейство?
  2. Кое мото предпочитам в интимните си отношения: „Следвай сърцето си“ или „Спазвай думата си“?
  3. Какво е моето отношение към връзка/партньорство/семейство между хора от един и същи пол? Какви аргументи мога да посоча?
  4. Как можем да се справим, когато сме излъгани, когато са наранени чувствата ни, предадено е доверието ни?
  5. Как е най-добре да завърши връзката между двама души? Възможно ли е да завърши с: „Благодаря ти за времето, което бяхме заедно. Бъди щастлив/а.“ Защо?
  6. Как да реагираме, когато ние или наш близък е злепоставен с интимно и/или обидно съдържание в Интернет?
  7. Какви съвети бихте дали на своите приятели и/или на своите деца при общуване с другия пол?
  8. Кои са недопустимите компромиси в отношенията между двама души?
  9. Как можем да се предпазим от насилие и изнудване в отношенията с другия?

За какво да внимаваме?

Разговорите за интимните отношения създават неудобства, възможности за провокации и крият своите рискове, затова тук предлагаме няколко съвета, как да ги избегнем:

  1. Уважаваме правото на учениците да не се включат в разговора и приемaмe, че може да им е трудно да говорят по тези въпроси.
  2. Уважаваме чувствата на всеки един и ги учим да уважават чувствата си един на друг, проявяваме разбиране, ако някой е притеснен, натъжен, разстроен, разплакан и в никакъв случай да не допускаме присмиване и обиди по между им, особено по отношение на семейните и интимните отношения.
  3. Избягваме оценки за добро/лошо, правилно/неправилно в интимните и семейните отношения, освен в случаите, когато става въпрос за насилие, уронване на достойнството и заплаха за живота и здравето на дадено лице;
  4. Използваме казуси и не обсъждаме конкретни лица и семейства. Ако в казусите има имена, те със сигурност трябва да са различни от тези на всички ученици в класа и по възможност да не се срещат в училище. (Може да използвате имена на герои от филми и/или приказки: Червената шапчица, Питър Пан, Хари Потър, Каспър, Роузи или на филмови и музикални звезди);
  5. Не споделяме лични преживявания, свързани с интимния и семейния ни живот – това би ни направило уязвими и би преминало здравословната дистанция в отношенията между учител и ученик;
  6. Не обсъждаме с учениците конкретни детайли от интимните отношения (пози, техники и др.) – за подобни въпроси можем да ги насочим към секция Всичко за секса от сайта на Loveguide, където информацията е достоверна, подходяща за ученици и е поднесена наистина позитивно, честно и надеждно;
  7. Добре е предварително да се свържем с подходящ специалист (училищен психолог, педагогически съветник, специалисти от центъра за подкрепа), към когото да насочим децата, за които смятаме, че имат нужда от индивидуални разговори и допълнителна подкрепа.

Силно препоръчително е преди провеждането на подобни разговори да проведете родителска среща и да разясните кога, какво и как ще обсъждате с децата. Нека родителите бъдат подготвени и ако преценят, че е необходимо, да могат да споделят с вас подробности за семейната им ситуация.

Ето и списък с подходящи материали по темата, които може да споделите с родителите преди, по време или след родителската среща:

Още полезни статии:

Lamp on black board
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Познай кой

Учениците се разделят на два отбора. Теглят името на конкретна личност (литературен герой, историческа личност, популярна личност). Представителите на отборите се редуват да описват личността,

Емоционална интелигентност
Социално-емоционално учене

Как в село Бохот развиват емоционална интелигентност в час по немски език?

Тази статия беше създадена в сътрудничество с г-жа Диана Йолова-Варджиева от ОУ “Антон Страшимиров” в с. Бохот, община Плевен. Емоционалната интелигентност е ключова за това

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.