Индуктивни и дедуктивни методи на разсъждение

Индуктивни и дедуктивни методи на разсъждение

Важно е учениците да свикнат, че има два основни подхода за решаването на проблем от какъвто и да е тип – от общото към частното (дедуктивен подход) и от частното към общото (индуктивен подход). Преди решаването на конкретен проблем е добре да обсъждаме с учениците кой е подходящият подход в конкретния случай.

Индуктивният метод изисква от учениците да проведат наблюдения (анкети, събиране на данни и т.н.), след това да обработят данните и да анализират тенденции и повтарящи се елементи, на тази база да изградят своето становище (заключение, решени и т.н.) и да го оценят.

При дедуктивния метод учениците стартират с хипотеза, след това трябва да изберат начин да тестват хипотезата (чрез наблюдение, анкети, анализ на данни), да анализират резултатите от тестването й и да излязат със заключение, което я потвърждава или отрича. Подробности и примери за двата метода могат да бъдат намерени в главата Научна грамотност.

Още полезни статии:

Философия

Темпераменти

Тази статия ще премине през хода на един цял урок по философия, посветен на характера и темпераментите, с неговите стъпки – въведение, изследване, задълбочаване и

Социално-емоционално учене

Следвоенно възстановяване на Газа – проблемно базирано обучение

Средно училище „Любен Каравелов“ в Пловдив е място, където културното разнообразие среща образователните иновации. В това училище, в което се преплитат български, ромски, турски, гръцки

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.