fbpx

Научна грамотност

Научна грамотност

Научната грамотност е специфичен начин на гледане на света. Както казва Чад Орзел (Orzel, 2014), това е най-оптимистичният поглед към света, защото ти дава увереност, че светът е разбираем и че всеки въпрос има свой отговор. Всеки един от нас, още от тригодишен, има учен в себе си.

И ако продължим мисълта на Чад Орзел, този малък учен какво всъщност ни кара да правим? Да си задаваме въпроси и да сме любопитни към света, да подлагаме на съмнение неща, които на пръв поглед изглеждат очевидни, да имаме импулса да отговорим на неотговорени въпроси, да търсим възможни обяснения и да искаме да ги проверим, да имаме смелост да експериментираме, да пробваме различни подходи за изследване на света, да споделяме целия процес на търсене и откриване с останалия свят. И така отново и отново.

Научна грамотност

Описание

Научната грамотност е една от трите функционални грамотности и като такава е в основата на способността на човека да оперира в днешния свят. (PISA 2015 Draft Science Framework, 2013). Научната грамотност дава инструментариума, с който човек да подхожда към неизвестното. Хората със силно развита научна грамотност подхождат с градивно съмнение към неща, които се представят като очевидни, търсят факти за доказателства, задават си допълнителни въпроси, общуват прецизно (с прецизен изказ и аргументация) и очакват това от общуването си с останалите. Ето защо научната грамотност прави учениците ни самостоятелни, убедителни комуникатори и хора, които трудно могат да бъдат манипулирани.

Още една важна причина да развиваме научна грамотност в часовете си е, че така получаваме възможност да подхождаме към децата като към малки учени, като към хора, които откриват света заедно с учителя, а не го „попиват“. Това естествено води до повишаване на ангажираността на учениците и тяхната мотивация да учат.

Как да развиваме научна грамотност?

За да постигнем това, е необходимо да превърнем класната стая в място за изследвания:

  • да стимулираме учениците да си задават въпроси;
  • при всяка възможност да им помагаме сами да откриват това, което трябва да научат;
  • да търсят възможни отговори;
  • да правят експерименти и изследвания;
  • да споделят откритията си със съучениците си;
  • никога да не даваме отговори наготово.

Източници:
Orzel, C. (2014). Eureka: Discovering Your Inner Scientist. Basic Books.
PISA 2015 Draft Science Framework. (2013). Извлечено от www.oecd.org.

Карта

Ето елементите, на които условно можем да разделим това умение, за да работим последователно и целенасочено за развиването му. Ако искате да видите идеи как да работите за конкретен елемент, кликнете върху кръгчето на елемента. По-долу също ще намерите списък със стратегии, които може да използвате.

Научна грамотност

Измерване

Измерването на умения може да бъде сложно само с количествени измерители, затова тук ви предлагаме рубрика с нива, която може да използвате готова или да адаптирате според целите си. Ако искате да прочетете как да използвате рубрики в часовете си, вижте и тази статия.

Научна грамотност

Стратегии

Как един вулкан разтърси учениците – екология в 6. клас

Тази практика ни беше изпратена от учителите Йонка Николова и Шермин Талиб , ОУ “Св. Климент Охридски”, село Стоян Михайловски, област Шумен. Като учител, преподаващ учебна дисциплина от цикъла „Природни науки и екология“ вярвам и споделям следното мото: „Земята е нашият дом – единствен и реален“. Иска ми се това мото да се превърне в […]

Колонизацията на Марс – защо да се случи в 1. клас?

Колонизацията на Марс е въпрос, който сякаш все по-често ни вълнува. С излизането на филми като “Марсианецът” и валящите новини от изстреляните през 2020 година марсоходи, вероятно темата е интересна и за вашите ученици. Г-н Георги Петров, учител на 1. клас в ЦОУД в СУ “Христо Г. Данов” в гр. Пловдив, ни изпрати своята добра […]

Хартиените самолети и физиката на летенето – STEM урок за калпазани

Представете си, че ученик хвърли хартиен самолет в час. Ще го конфискувате ли? Или направо ще го смачкате и ще накажете ученика? Имаме по-добра идея – използвайте го като вдъхновение за урок по STEM, в който учениците научават основите на въздухоплаването и провеждат експеримент със собствени модели на хартиени самолети.  Начало на проекта Не забравяйте, […]

5 научни експеримента вдъхновени от вселената на Хари Потър, с които да ангажирате учениците

Дори и да не сте чели книгите за Хари Потър няма как да не сте чували за магическата вселена, която Дж. К. Роулинг създава преди повече от 20 години. Поколение деца израснаха със забележителните герои от романите и техните невероятни приключения. В историите им са преплетени тонове магия и фантастични елементи. На пръв поглед те […]

Как се представиха българските ученици по математика и природни науки в PISA 2018

“Разочароващи, но не и учудващи” – така просветният министър описа резултатите на българските ученици от международното изследване PISA за 2018 година. Малко по-добри от тези по четене, но все още значително под средното равнище за ОИСР са резултатите ни по математика и по природни науки, въпреки че наши представители ежегодно се завръщат с медали от […]

7 умения, които STEM ще развие у учениците

Прилагането на STEM в класната стая ще помогне на учениците да развият умения, които ще са им необходими и в живота извън пределите на училището. Преподаването чрез експерименталния метод ще разкрие пред тях процеса на изследване и експериментиране. Използването на разнообразни инструменти за анализ и мислене, ще им даде възможност да се справят с комплексните […]

Ангажирайте децата в клас с тези 3 STEM дейности

STEM-дейностите са чудесен начин да ангажираме учениците и да задържим вниманието им в час. Чрез игри, експерименти или загадки можем да “прокарваме” предметно знание по математика, биология, химия, физика, география и други.  С помощта на STEM скъсяваме дистанцията между изучаваното в час и знанията, които учениците придобиват извън училище. Правим това, като използваме реални ситуации, […]

Примерен STEM урок за възобновяеми източници на енергия

Този STEM урок ще помогне на учениците да научат за алтернативните източници на електроенергия. Освен това, те ще имат възможност да проучат предимствата и недостатъците на зелената енергия и да помислят накъде се насочва бъдещето. Традиционното производство на електроенергия е един от най-големите източници на промишлено замърсяване на въздуха. Нашите ученици ще се сблъскват с […]

Примерен STEM урок – Как да почистим нефтен разлив

Този STEM урок ще помогне на учениците да се запознаят с екологичните проблеми, които нефтените разливи причиняват на планетата. Освен това, те ще имат възможността да се превърнат в екологични инженери, които да “почистят океаните” от нефтен разлив.  Урокът може да използвате както в 5-ти клас, при изучаването на видове смеси и тяхното разделение, така […]

STEM уроци – Какъв е изследователският процес, през който учениците преминават

Въвеждането на STEM в учебната програма ще ни помогне не само да създадем връзка между реалността и изучаваното в училище, но и връзка между отделните предмети. Чрез STEM интегрираме различните аспекти от образованието в един цялостен процес, така че да можем да се справим с комплексната среда, в която живеем. Таблицата показва стъпките, през които […]