Prepodavame.bg

Научна грамотност

Научна грамотност

Научната грамотност е специфичен начин на гледане на света. Както казва Чад Орзел (Orzel, 2014), това е най-оптимистичният поглед към света, защото ти дава увереност, че светът е разбираем и че всеки въпрос има свой отговор. Всеки един от нас, още от тригодишен, има учен в себе си.

И ако продължим мисълта на Чад Орзел, този малък учен какво всъщност ни кара да правим? Да си задаваме въпроси и да сме любопитни към света, да подлагаме на съмнение неща, които на пръв поглед изглеждат очевидни, да имаме импулса да отговорим на неотговорени въпроси, да търсим възможни обяснения и да искаме да ги проверим, да имаме смелост да експериментираме, да пробваме различни подходи за изследване на света, да споделяме целия процес на търсене и откриване с останалия свят. И така отново и отново.

Научна грамотност

Описание

Научната грамотност е една от трите функционални грамотности и като такава е в основата на способността на човека да оперира в днешния свят. (PISA 2015 Draft Science Framework, 2013). Научната грамотност дава инструментариума, с който човек да подхожда към неизвестното. Хората със силно развита научна грамотност подхождат с градивно съмнение към неща, които се представят като очевидни, търсят факти за доказателства, задават си допълнителни въпроси, общуват прецизно (с прецизен изказ и аргументация) и очакват това от общуването си с останалите. Ето защо научната грамотност прави учениците ни самостоятелни, убедителни комуникатори и хора, които трудно могат да бъдат манипулирани.

Още една важна причина да развиваме научна грамотност в часовете си е, че така получаваме възможност да подхождаме към децата като към малки учени, като към хора, които откриват света заедно с учителя, а не го „попиват“. Това естествено води до повишаване на ангажираността на учениците и тяхната мотивация да учат.

Как да развиваме научна грамотност?

За да постигнем това, е необходимо да превърнем класната стая в място за изследвания:

  • да стимулираме учениците да си задават въпроси;
  • при всяка възможност да им помагаме сами да откриват това, което трябва да научат;
  • да търсят възможни отговори;
  • да правят експерименти и изследвания;
  • да споделят откритията си със съучениците си;
  • никога да не даваме отговори наготово.

Източници:
Orzel, C. (2014). Eureka: Discovering Your Inner Scientist. Basic Books.
PISA 2015 Draft Science Framework. (2013). Извлечено от www.oecd.org.

Карта

Ето елементите, на които условно можем да разделим това умение, за да работим последователно и целенасочено за развиването му. Ако искате да видите идеи как да работите за конкретен елемент, кликнете върху кръгчето на елемента. По-долу също ще намерите списък със стратегии, които може да използвате.

Научна грамотност

Измерване

Измерването на умения може да бъде сложно само с количествени измерители, затова тук ви предлагаме рубрика с нива, която може да използвате готова или да адаптирате според целите си. Ако искате да прочетете как да използвате рубрики в часовете си, вижте и тази статия.

Научна грамотност

Стратегии

Кой кой е в развитието на STEM обучението в България?

“Докосни наука” беше част от форума “STEAM школо под пара”, организиран от ЧСУ “Български школо” на 29-31 октомври в София.  Прочетете статията, за да имате на едно място информация за активните училища, организации и инициативи, които се занимават със STEM обучение.   Организации, работещи с учители и ученици по теми, свързани със STEM обучение Център…

За да обикнеш физиката, опознай физиците: Три урока по креативност от Ричард Файнман

Един от най-чаровните и духовити физици, за които не учим в училище, е Ричард Файнман. Той участва в проекта, който разработва атомната бомба, известна под секретното име проект Манхатън. Успява да анализира причината за катастрофата на избухналата совалка Челинджър. Нобелов лауреат, който печели Нобеловата си награда за физика през 1965 г. Но освен учен, той…

Влияние на климатичните промени върху биоразнообразието

STEM проект за 5. – 7. клас Колко важна е всъщност околната среда в нашето ежедневие? Какво влияние оказваме върху нея? Какво можем да направим ние, учителите, за да направим обществото ни по-осъзнато за екологичните проблеми?  Вероятно сте си задавали поне веднъж тези въпроси и сте търсили начини да включите темата в  часовете си. Екологичните…

Земята под похлупак или какво представлява парниковият ефект

STEM проект за 5. – 7. клас За последните 100 години температурата на планетата ни се е повишила с почти 1°C. Не изглежда много, но вече води до сериозни климатични промени навсякъде по света. В следствие на определени човешки дейности, които генерират гигантски емисии на парникови газове, Земята се затопля и климатът се променя. Как…

Модерен ли е парниковият ефект – или как модата влияе върху глобалното затопляне?

Екологичен проект за 5. – 8. клас Опазването на околната среда е отговорност на всеки един човек, която е важно да възпитаваме у децата още от най-ранна възраст. Това поражда нуждата от екологично образование в училище, което може да бъде включено като елемент в обучението по всеки учебен предмет. В тази статия ще ви представим…

Защо е важно да преподаваме за климатичните промени в час?

Когато стане дума за това какви предмети се преподават в училищата, първо се сещаме за български език и литература, математика, природни и социални науки. В някои училища в допълнение към тези изключително важни предмети искат да научат учениците как да бъдат отговорни не само за себе си, но и за въздействието, което оказват върху околната…

STEM подготовка за новата учебна година в четири лесни стъпки

Новата учебна година вече започна и много учители се завръщат в любимото училище, отпочинали и изпълнени с ентусиазъм да опитат нещо ново. Вероятно и вие имате желание да разнообразите учебния процес с някоя интересна игра, креативна задача или вдъхновяващ проект. Напоследък STEM проектите придобиват все по-голяма популярност в българските училища. Те позволяват един по-различен научно-изследователски…

Гари Стейгър идва за STEAM форум в София

Тази година учителите и родителите в страна ще имат възможност да се срещнат на STEAM форум, домакин на който е училище “Българско школо”. Гост на събитието е Гари Стейгър – международен образователен експерт в областта на ученето чрез правене и съавтор на познатата на педагозите „Invent to Learn: Making, Tinkering and Engineering in the Classroom“….

5 STEM дигитални образователни ресурса

Всички учениците проявяват любопитство към природните науки. Събрахме на едно място някои интересни образователни ресурса, които да прегледате за идеи, с които да разнообразите преподаването си през следващата учебна година.  https://nsdl.oercommons.org/ – Националната научна дигитална библиотека (NSDL) в Щатите е дигитална библиотека от примерни колекции от ресурси и услуги, организирани в подкрепа на научното образование…

STEM проект: Състезание с макарони!

STEM проект за 7. – 12. клас Много учители споделят, че предмети като физика, химия и математика се възприемат от учениците като трудни за разбиране и усвояване. Често това се дължи на факта, че учениците не успяват да разберат връзката на тези изучавани дисциплини с реалните проблеми от ежедневния живот. Всъщност повечето ученици асоциират учебни……