fbpx

Научна грамотност

Научна грамотност

Научната грамотност е специфичен начин на гледане на света. Както казва Чад Орзел (Orzel, 2014), това е най-оптимистичният поглед към света, защото ти дава увереност, че светът е разбираем и че всеки въпрос има свой отговор. Всеки един от нас, още от тригодишен, има учен в себе си.

И ако продължим мисълта на Чад Орзел, този малък учен какво всъщност ни кара да правим? Да си задаваме въпроси и да сме любопитни към света, да подлагаме на съмнение неща, които на пръв поглед изглеждат очевидни, да имаме импулса да отговорим на неотговорени въпроси, да търсим възможни обяснения и да искаме да ги проверим, да имаме смелост да експериментираме, да пробваме различни подходи за изследване на света, да споделяме целия процес на търсене и откриване с останалия свят. И така отново и отново.

Научна грамотност

Описание

Научната грамотност е една от трите функционални грамотности и като такава е в основата на способността на човека да оперира в днешния свят. (PISA 2015 Draft Science Framework, 2013). Научната грамотност дава инструментариума, с който човек да подхожда към неизвестното. Хората със силно развита научна грамотност подхождат с градивно съмнение към неща, които се представят като очевидни, търсят факти за доказателства, задават си допълнителни въпроси, общуват прецизно (с прецизен изказ и аргументация) и очакват това от общуването си с останалите. Ето защо научната грамотност прави учениците ни самостоятелни, убедителни комуникатори и хора, които трудно могат да бъдат манипулирани.

Още една важна причина да развиваме научна грамотност в часовете си е, че така получаваме възможност да подхождаме към децата като към малки учени, като към хора, които откриват света заедно с учителя, а не го „попиват“. Това естествено води до повишаване на ангажираността на учениците и тяхната мотивация да учат.

Как да развиваме научна грамотност?

За да постигнем това, е необходимо да превърнем класната стая в място за изследвания:

  • да стимулираме учениците да си задават въпроси;
  • при всяка възможност да им помагаме сами да откриват това, което трябва да научат;
  • да търсят възможни отговори;
  • да правят експерименти и изследвания;
  • да споделят откритията си със съучениците си;
  • никога да не даваме отговори наготово.

Източници:
Orzel, C. (2014). Eureka: Discovering Your Inner Scientist. Basic Books.
PISA 2015 Draft Science Framework. (2013). Извлечено от www.oecd.org.

Карта

Ето елементите, на които условно можем да разделим това умение, за да работим последователно и целенасочено за развиването му. Ако искате да видите идеи как да работите за конкретен елемент, кликнете върху кръгчето на елемента. По-долу също ще намерите списък със стратегии, които може да използвате.

Научна грамотност

Измерване

Измерването на умения може да бъде сложно само с количествени измерители, затова тук ви предлагаме рубрика с нива, която може да използвате готова или да адаптирате според целите си. Ако искате да прочетете как да използвате рубрики в часовете си, вижте и тази статия.

Научна грамотност

Стратегии

5 STEM дигитални образователни ресурса

Всички учениците проявяват любопитство към природните науки. Събрахме на едно място някои интересни образователни ресурса, които да прегледате за идеи, с които да разнообразите преподаването си през следващата учебна година.  https://nsdl.oercommons.org/ – Националната научна дигитална библиотека (NSDL) в Щатите е дигитална библиотека от примерни колекции от ресурси и услуги, организирани в подкрепа на научното образование…

STEM проект: Състезание с макарони!

STEM проект за 7. – 12. клас Много учители споделят, че предмети като физика, химия и математика се… За да видиш статията влез в профила си или абонирай. Абонамент към Преподаваме.bg Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur…

STEM в училище – една добра практика от Кнежа

Последните години настойчиво говорим за STEM в училище и на много места учителите се опитват да организират учебните часове спрямо принципите на STEM обучението. Невинаги обаче ни е напълно ясно как да направим това. В следващите редове ще ви споделим за един успешен STEM проект, който ПГЗ “Стефан Цанов” в гр. Кнежа осъществява, благодарение на…

Природни науки и изкуство – защо не?

Едва ли първата асоциация на много хора, свързана с природни науки, ще е театър. По-често в главата ни се появяват престилки, колби, лабораторни експерименти… Опитът на СУ “Христо Ботев” в гр. Кубрат обаче сочи, че учениците могат да подобрят нагласите си към предмети като биология, химия и физика чрез пречупване през творчеството.  Визитка на практиката…

Какво представлява един СТЕМ ден в столичното 90 СУ “Ген. Хосе де Сан Мартин”

В столичното 90 СУ “Ген. Хосе де Сан Мартин” се обучават ученици от 1. до 12. клас. Учителите забелязват, че преходът от IV в V клас води до понижена мотивация на учениците и започват да търсят начини, с които да повишат ангажираността на децата и да направят така, че те отново да идват с желание…

Как да отгледаме млади учени в класната стая? Съвети от преподаватели по природни науки

Тази статия е разработена от екипа на образователния сайт prepodavame.bg На децата са присъщи много от качествата на истинските учени – да задават въпроси, да подлагат на съмнение очевидни за другите неща, да предлагат свои обяснения, да експериментират и да споделят своите открития с останалия свят. За съжаление, под влиянието на различни фактори този естествен…

Как да отгледаме млади учени – 4 практични съвета за родители и учители

Едва ли всички родители си мечтаят да отгледат следващите Алберт Айнщайн или Мария Кюри, но със сигурност всички родители искаме най-доброто за децата си. Искаме да ги възпитаме като успешни, уверени и самостоятелни личност, които подхождат без страх към неизвестното. Хора, които търсят факти и задават допълнителни въпроси, които не се оставят да бъдат манипулирани,…

Учениците ви имат решения за климатичните проблеми? Кажете им за Младежкото Предизвикателство за Климата!

“Имаме проблем. Планетата ни е в опасност!” Едва ли още има човек, който не е чувал тези думи. На път сме да предизвикаме необратими промени в климата и околната среда, в които нашите деца ще живеят. Същите, на които в момента аз и вие преподаваме. Възможно е да сте водили уроци свързани с опазването на…

Как един вулкан разтърси учениците – екология в 6. клас

Тази практика ни беше изпратена от учителите Йонка Николова и Шермин Талиб , ОУ “Св. Климент Охридски”, село Стоян Михайловски, област Шумен. Като учител, преподаващ учебна дисциплина от цикъла „Природни науки и екология“ вярвам и споделям следното мото: „Земята е нашият дом – единствен и реален“. Иска ми се това мото да се превърне в…

Колонизацията на Марс – защо да се случи в 1. клас?

Колонизацията на Марс е въпрос, който сякаш все по-често ни вълнува. С излизането на филми като “Марсианецът” и валящите новини от изстреляните през 2020 година марсоходи, вероятно темата е интересна и за вашите ученици. Г-н Георги Петров, учител на 1. клас в ЦОУД в СУ “Христо Г. Данов” в гр. Пловдив, ни изпрати своята добра…