Формиращо оценяване

Обобщение от обучението

Разлика между Сумативно оценяване и Формиращо оценяване

Какво е Формиращо оценяване?

Примери може да видите във видеото:

Как правя качествено Формиращо оценяване? 

Като говорим за качествено ФрО – говорим за последващо действие – както за учителя, така и за учениците, да има смисъл и полза от дадена дейност.

  • Ясна цел на урока и какво искаме да проверим
  • Отделяме достатъчно време и НЕ препускаме през 5 различни стратегии за 40 минути;
  • Учениците да се замислят – Правим “разбор” на активността;
  • Учителя да коригира:

Преди ФрО-то: Какво очаквам да разбера и да чуя? 

По време на ФрО-то: Водим записки, за да проследяваме. Не продължаваме без да чуем/прочетем различни отговори на учениците.

След ФрО-то: Какво правя с получената информация? Как реагирам? Предприемаме следващи стъпки на база анализ. Не пишем оценки на всичко, което учениците казват като отговори;

Какви решения мога да взимам на база Формиращо оценяване?

Тук ще видите 9 примерни стратегии. Списъкът не е изчерпателен: 

  • Обяснявам отново в рамките на часа;
  • Каня ученик/ци на консултация;
  • Подсигурявам час/ове за упражнение;
  • Давам допълнителна домашна работа;
  • Групирам учениците по различен начин;
  • Давам бонус/по-трудни задачи;
  • Пропускам тема ИЛИ се връщам към изминала;
  • Отделям време за рефлексия с ученици и поставяне на цели за наваксване;
  • Давам устна / писмена обратна връзка;

Цели за формиращо оценяване в различни моменти от часа

В началото на часа:
По време на часа:
В края на часа:
Информация за усвоено от предишен час;
Преход към нов урок и фокусиране на вниманието;
Проверка на знанията за текущия учебен час – диагностика;
Лично мнение, интереси, нагласа на учениците за предстоящото;
Информация за разбиране на нов материал и начин на учене;
Възможност за поправяне на неразбиранията;
Начин да приложат наученото/ да го свържат със своите разбирания;
Възможност за сътрудничество и учене един от друг;
Обща информация за ниво на разбиране на учениците от урока;
Информация за индивидуални въпроси, нужди и притеснения;
Чувство за завършеност на часа; Яснота за следващи стъпки;

Стратегии за формиращо оценяване