Визуализация със снимка, рисунка на всеки абзац от текста
Оставете им време да прочетат текста внимателно. Разделете ги на групи според броя абзаци (помислете предварително на какъв принцип ще бъдат разделени
Според определението на PISA грамотността е „разбиране,
използване, осмисляне на писмени текстове за постигане на цели и
удовлетворяване на потребности; за задълбочаване на познанията и развиване на интелектуалния потенциал на личността и за активно участие в обществото”.
Какво означава това за нас като учители?
Дефинициите на Съвета на ЕС се базират на следната логика:
1. Основна грамотност – познаване на буквите, на думи и текстови конструкции, необходими за четене и писане, на равнище, което създава самочувствие и мотивация за по-нататъшно развитие.
2. Функционална грамотност – способността за четене и писане на равнище, което дава възможност на личността да се развива и функционира в обществения живот, у дома, на училище и на работа.
3. Многостранна грамотност – способността да се използват уменията за четене и писане, за да се създава, разбира, интерпретира и оценява критично информация в писмен вид. Това е основата за участие в цифрова среда и за информиран избор в области като финанси, здравеопазване и т.н. (Грамотност: Приемане на заключения на Съвета, 2012)
„Функционално грамотен е този, който може да участва в дейности, в които грамотността е условие за ефективно функциониране на неговата група и общност и която му дава възможност да ползва четенето, писането и смятането за своето усъвършенстване и за развитието на общността.” Това гласи определението на ЮНЕСКО за функционална грамотност (Education for All Global Monitoring Report 2006).
С други думи, достигането на трите основни грамотности (четивна, математическа и по природни науки) е ключово за придобиването на умения за успех в XXI век.
В този раздел поставяме на фокус четивната грамотност, нейните елементи и цели. Един от универсалните световни начини за измерване на нивото й са тестовете на международното изследване PISA, което се провежда на всеки три години сред представителна извадка от 15-годишни ученици. Обезпокоителен е фактът, че през последните години се наблюдава увеличаване на броя на учениците с много ниско равнище на възприемане на текст при четене. Сравнението между постиженията на българските 15-годишни ученици в областта на грамотността по четене, демонстрирани през 2002 и 2006 г., показва низходяща тенденция. Ако през 2002 г. 40,3% са показали резултати, по-ниски от критичното (второ) равнище, то през 2006 г. учениците с такива резултати са вече 51%; успоредно с това нараства разликата между най-високите и най-ниските постижения на българските ученици – от 336 точки през 2002 г. до 379 точки през 2006 г.; а средният резултат през 2006 г. намалява с 28 точки.
Според последното изследване на PISA 41% от учениците в България са под критичния праг на постижения в областта на четивната грамотност, което означава, че те не могат да прочетат и разберат материали от всекидневието – листовка на лекарства или електроуред, бланки за документи, обява за работа или жилище и т.н. (ЦКОКУО, 2011).
Функционално неграмотни ученици наричаме тези, които са на или под първо Б равнище в рамката на постиженията на PISA и са неспособни да „намират ясно посочена информация в кратък, несложен текст с познат стил и съдържание … правят просто изводи, като определят причинна връзка между информация, представена в две последователни изречения. Обикновено във формулировката на въпроса, а и в самия текст се съдържат елементи, които допълнително улесняват задачата на читателя, като необходимата информация е повторена няколко пъти или са добавени изображения или познати символи, обясняващи и илюстриращи съдържанието на текста.” (Петрова, 2010)
Защо четивната грамотност е важна за нашите ученици?
Писането и четенето са важни за успешното включване на съвременния човек във всички сфери на професионалния и личен живот. В училище нивото на четене и писане са тясно свързани с мотивацията на учениците. Ниско или нулево ниво често води до липса на интерес, невъзможност да се следва ходът на преподаването, разсейване, неучастие в учебния процес. Когато учениците не разбират прочетеното, затрудняват се с непознати думи и терминология или губят смисъла на текста заради това, че не четат гладко, за учителя е трудно да задържи интереса им. Ето защо, независимо от преподавания предмет, нивото на четивна грамотност неминуемо оказва влияние върху атмосферата в класната стая и възможностите за напредък на учениците и трябва да се развива паралелно с конкретното предметно знание.
Ето елементите, на които условно можем да разделим това умение, за да работим последователно и целенасочено за развиването му. Ако искате да видите идеи как да работите за конкретен елемент, кликнете върху кръгчето на елемента. По-долу също ще намерите списък със стратегии, които може да използвате.
Намира директно казана в текст информация. Отговаря на въпроси, чийто отговор директно се намира в текст.
Отговаря на въпроси, чийто отговор не е директно даден в текста. Перифразира. Трябва да разбере цял абзац, за да даде отговор – обобщава. Прави извод. Измисля заглавие на текст. Прави план заедно с ключови думи на текст.
Подрежда логически текст. На базата на разбиране на целия текст трябва да направи оценка. Заглавие на текст (провокиращо) заедно с подзаглавие, което показва разбиране на ключова, уникална идея. Откриват скрит смисъл. Откриват отношение на автора.
Директно засича ред и колона в таблица. Директно намира точка в диаграма.
Извлича стойност по критерий от таблица или диаграма. Систематизира информация в таблица. Обобщава данни от няколко колони, редове. Именува колони и редове.
Сравнява таблици/таблица, карти и диаграми и прави извод на база това сравнение. Съотнася диаграма/таблица/карта към текст.
Оставете им време да прочетат текста внимателно. Разделете ги на групи според броя абзаци (помислете предварително на какъв принцип ще бъдат разделени
Учениците прочитат внимателно текста. След това разделят на три колони тетрадката си. В първата записват ключови цитати от текста, във втората –
Разделят се две колони – учителят на дъската, учениците в тетрадките. Разделяте ги на две групи за не повече от 30 секунди
Преди да бъдат раздадени тестовете/задачите/проектите, се записват заглавието и подзаглавието (ако има такова) на текста на дъската. Учениците имат 3-4 мин да
Дават се няколко минути за прочитане на текста в зависимост от дължината му. След това всеки изписва поне 2 въпроса, свързани с
Тази стратегия е отлична възможност за учениците да приложат своята четивна грамотност в контекста на критическото мислене и да се запознаят с
Тази стратегия е възможност за учениците да приложат своята креативност в контекста на критическото мислене. Задайте отворен въпрос на учениците в началото
В тази стратегия учениците самостоятелно осмислят проблем или въпрос и след това дискутират това с партньор. Дайте на учениците въпрос, тема, задача
Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците познават и обясняват основни институции (локални, национални и международни) и техните
За да предоставим най-добрите възможности, използваме технологии като бисквитки за съхранение и/или достъп до информация на устройството. Съгласяването с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни като поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласяването или оттеглянето на съгласието може да се отрази неблагоприятно на определени функции и възможности.
There was a problem reporting this post.
Please confirm you want to block this member.
You will no longer be able to:
Please note: This action will also remove this member from your connections and send a report to the site admin. Please allow a few minutes for this process to complete.
Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.
Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.