Стъпка 1
Изберете обект или предмет. Напишете думата на обекта на дъската, нарисувайте го или раздайте малки листчета с името на обекта на децата. Ако имате на разположение 3D обект, подгответе го преди часа на видно място в стаята.
Примери:
- При отварянето на урока помолете децата да нарисуват всичко, което влияе на обекта (1. клас, 1. срок), или да напишат около него какво според тях му влияе (ако ползвате лепящи се листчета).
- Литература: Христо Ботев – изброявате всичко, което е повлияло на поета.
- Физика: Стол (вие сте седнали на него).
Записвайте всяко предположение на децата, като обсъждате и гласувате дали наистина влияе, или не.
Целта е да извлечете всички влияния, които децата знаят в съответния клас и да ги поставите в обща схема.
Стъпка 2
- Вариант 1 – нека всяко дете напише по кой предмет в училище според него се изучава съответното влияние.
- Вариант 2 (по-големи ученици) – да запишат в коя наука се изучава съответното влияние.
Предимства на стратегията
- Кара учениците да виждат междудисциплинарните връзки, да си задават въпроси;
- Подходяща е при започване на нов раздел – подчертавате влиянията, които ще учите в него;
- Подходяща е за първи урок, в началото на учебната година, за да подчертаете посоката, фокуса на науката, която преподавате;
- Кара учениците да мислят по-дълбоко за процеси и явления от всекидневието.
За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:
- ще се наложи първия път да насочвате децата чрез въпроси, за да достигнат до всички влияния;
- би могла да отнеме повече време, ако има неясноти в разбирането защо нещо влияе или не влияе на даден обект;
- ако ползвате вариант с листчета, ще ви отнеме време дете да ги събере и да ги четете едно по едно/записвате на дъската;
- могат да започнат разпалени дискусии.