Полезен ли е перфекционизмът за учителите?

Какво е да си перфекционист

Свикнали сме да мислим, че перфекционизмът е белег за висок професионализъм. Но дали наистина е така? Нужно ли е да бъдем перфекционисти като учители? И трябва ли да искаме от учениците да бъдат перфекционисти?

Перфекционизмът често се свърза с желанието да дадеш всичко от себе си и да се представиш добре. На пръв поглед в това няма нищо лошо. Но всъщност научните изследвания показват, че перфекционизмът е свързан с:

  • Ниска увереност в собствените способности;
  • Засилена самокритика;
  • Съмнения в себе си;
  • Страх от допускане на грешка;
  • Страх от провал;
  • Страх от поемане на рискове;
  • Депресия;
  • Повишена тревожност;
  • Страх от публични изяви. (1)

Все още ли смятате, че няма нищо лошо в перфекционизма?

Нормално е да искаме да се справяме добре, защото като учители се чувстваме наблюдавани и оценявани от толкова много страни – родители, директори, колеги, ученици. Но има разлика в това да се опитваме постоянно да се подобряваме и да бъдем перфекционисти.

Проблемът с перфекционизма идва от това, че нещата рядко може да бъдат наистина перфектни. Надали някога ще направите перфектния открит урок – вероятно след часа ще се чудите дали е трябвало да използвате точно тази реплика, как е могъл Иван да разлее мастилото от химикала си точно в този момент или как точно в този ден се е наложило да замествате и колежката и да имате двойно повече часове…

Перфекционизмът е свързан с навика да се връщаме към отминали събития и да ги предъвкваме отново и отново: “Добре ли подредих класната стая?”,Дали казах правилното нещо на родителската среща?”, “Дали не обидих колегата, като му предложих да му помогна с изоставащите ученици?”.

Но перфекционизмът нанася и други “щети”, освен че ни измъчва постоянно с вътрешни съмнения. Кара ни да се страхуваме да опитаме нови неща, защото (логично) вероятно няма да сме перфектни в тях и ще се чувстваме провалени. А именно от новите неща, от провалите и грешките се учим най-много! Затова и противно на общоприетото разбиране, перфекционизмът не само не е белег на успешните хора, той дори ни пречи да се развиваме като професионалисти!

Как да се справим със стремежа си към перфекционизъм?

Подготвили сме няколко идеи за борба с перфекционизма. Съветът ни е да си поемете дълбоко дъх и да ги приложите, стискайки зъби (колкото и плашещи да изглеждат за един перфекционист):

1. Подгответе открит урок… но не перфектно

Знаем колко много усилия хвърлят учителите в изнасянето на един открит урок – началните учители режат хартиени цветя за класната стая и рисуват цели художествени произведения на дъската; учителите по физика и география тичат из училищните коридори с разнородни макети, висящи от ръцете им карти и влачещи се по земята проектори; учителите по английски са подготвили цяла Шекспирова пиеса и от 07:30 сутринта духове, Хамлети и Офелии бродят из стаите.

Опитайте се да не планирате всичко, а дайте възможност на учениците да вземат възможно най-голямо участие в подготовката на открития урок. Нека единайсетокласниците сами да изберат пиесата, която ще изиграят, а второкласниците сами да изрисуват дъската или пък да подготвят викторина за гостите. Именно това ще покаже на родителите, директора или РУО каква прекрасна работа сте свършили. А в същото време този открит урок ще е безценен опит за вашите ученици, като ще развие у тях богат набор от умения. Не е ли в това смисълът?

2. Позволете свобода в изразяването

Основната цел на училището е да научи учениците да мислят. Но когато искаме от тях “перфектни” и “правилни” отговори, спираме точно този процес – децата не се научават да правят собствени разсъждения, а само да рецитират чужди. Затова при всяка възможност провокирайте учениците с нестандартни теми, на които е трудно да се отгатне “верният” или “перфектният” отговор.

Въпросът “Какво е щастието?” е подходящ както за 7-годишните, така и за 17- годишните. Насърчавайте оригиналността и креативността наред с физиката, химията или географията. Един бърз и провокативен въпрос като “Какво е да си атом?” в последните 5-минути от часа по физика, ще даде тласък на нестандартното мислене на учениците.

3. Направете класната стая специално място за учениците

Позволете им сами да украсят класната стая, като сложат в нея това, което изразява техните индивидуалности. Да, тя няма да бъде перфектна с криво изрязаните пеперуди на първокласниците или с плакатите на Джъстин Бийбър редом до планетите от Слънчевата система, но ще покаже на учениците, че не е необходимо всичко да е перфектно.  Много по-ценно е просто да ни носи удоволствие!

Имате ли склонност към перфекционизъм? Предизвикваме ви да ни изпратите своите идеи за “неперфектни”, но силно развиващи открити уроци! Ще се радваме да ги споделим на нашия сайт.

 

 

Използвана литература:

  1. Gawlik, M. (2018). Variables Related to Perfectionism. McKendree University.

 

Още полезни статии:

Ефективно сътрудничество

5 стила за управление на конфликти

Съществен аспект от това да сте успешни училищни ръководители е начинът, по който се справяте с конфликтите. В тази статия ви предлагаме да разгледате петте

Училищно лидерство

6 стъпки по пътя към силна училищна общност

Ако някой някога е имал съмнение относно важността на общностите като явление в човешките общества, то това съмнение със сигурност се е разсеяло през пролетта

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.