Как да запалим учениците по четенето? Изпробвана практика в 6-ти клас

Как да запалим учениците по четенето

Тази практика ни е изпратена от г-жа Йонка Николова, ОУ “Св. Климент Охридски”, село Стоян Михайловски, област Шумен. Ето какво ни разказа тя.

Всеки класен ръководител в началото на учебната година е изправен пред предизвикателството да изготви тематично разпределение. Предлагам ви практика, с която да разнообразите своето тематично разпределение. Тя е ориентирана към гражданското и хуманистично направление в образованието и позволява:

Практиката би могла да предизвика интерес сред по-широк кръг от съмишленици и библиотечни дейци, чийто приоритет в работата са словото и книгите, чрез които се съхранява народността ни.

Визитка на практиката

Име на практиката: ”Дърво на мъдростта”
Осъществил практиката: Йонка Трифонова Николова, старши учител „Обществени науки, гражданско образование и религия”, класен ръководител на 6. клас, ОУ „Свети Климент Охридски“, с.Стоян Михайловски, общ.Нови пазар, обл.Шумен;
Културно-образователно направление: Гражданско образование, урок за дейност. Темата се свързва тематично и идейно със „Седмицата на четенето” и 1 ноември.
Времеви граници: Месец октомври. Проектът е представен на 1 ноември. (бел. ред. Тази практика е подходяща и за Деня на славянската писменост (месеци април-май)
Описание на класа: 13 ученици, 100 % – билингви (10 деца от ромски произход и 3 деца от турски произход). Децата общуват на български език само в училище. Това е една от причините да не владеят добре книжовния език, да срещат трудности при усвояване на учебния материал и да се социализират по-трудно в обществото. Въпреки различният си етнически произход, социален и културен статус, те се подкрепят взаимно.

 Цели на практиката

1. Образователни: 

2. Възпитателни: 

  • създават се условия за изграждане на позитивна образователна среда;
  • осмисля се  богатството и мъдростта, които се крият в народното творчество (приказки на различните етноси);
  • децата се учат се на сътрудничество;
  • учениците развиват своя естетически усет и креативност.

3. Социализиращи:

  • изгражда се интеркултурен диалог;
  • формират се представи за етническото и културно многообразие на населението в родния край и България.

Същност на практиката

В тази практика учениците от 6. клас провеждат среща със своя класен ръководител в  библиотеката. Чрез тази среща те виждат книгите и мястото по нов начин.

Стъпка 1 – Кога и къде ще се срещнем?

Поканете своя клас на среща в библиотеката. За да грабнете още повече интереса им, може да ги насочите към мястото и часа на срещата като използвате символична карта с различни знаци и думи, чрез които биха могли да се ориентират. Може да предизвикате тяхното любопитство и като изготвите малки покани под формата на книжка или забавен ребус.

Стъпка 2 – Защо се срещаме?

Обяснете причината за вашата среща в това не толкова популярно за срещи място днес. За да ги насочите към същността на задачата/проекта, разкажете за своята любима приказка или откъс от нея, който ви е направил най-голямо впечатление. Формулирайте извода от приказката и го запишете четливо и красиво върху лист цветна хартия. След мисълта напишете името на приказката и каква е по произход тя. Поставете написаното от вас на видно място.

Стъпка 3 – Какво ще четем?

Предложете на учениците да отворят различни книги. Нека всяко дете избере приказката, която ще прочете. Четете с тях. Добрият пример винаги е повод за подражание.

Стъпка 4 – Какви интересни неща открихте в приказките?

Нека имат време да прочетат и помислят. Още по-добре ще бъде, ако те започнат да говорят и разказват всеки за своята приказка. Позволете им да бъдат шумни.

Задавайте им въпроси. Влезте в ролята на съавтор, изследовател, пътешественик във времето и приятел. С ваша помощ или пък сами,  нека всеки един от тях стигне до извода, че ценностите са общочовешки и общовалидни и до днес – приятелство, взаимопомощ, човечност, семейство и пр. Те се срещат във всички приказки от различни народи и етноси.

Стъпка 6 – Нашето дърво на мъдростта

Остава ви само последната стъпка – да оформите своето „Дърво на мъдростта”. Раздайте на всяко едно от децата по една или няколко цветни хартиени ленти. Нека те напишат на нея своя извод или обобщение от прочетеното. Нека е пречупено през техния поглед и социален опит.

Поканете всеки от тях да прочете на глас написаното, за да обмислите и обсъдите как да подредите вашите мъдрости. Започнете от общото към частното, от общовалидното към единичното. Оформете вашето дърво, следвайки геометричния модел на триъгълник. За да разцъфне му добавете листа и цветове. Постарайте се вашия готов продукт да има завършен естетически вид.

Подарете вашето „Дърво на мъдростта” по повод 1 ноември на училището, читалището или друга институция, свързана с просветата и културата. Нека всички разберат, че днешните деца все още обичат да четат, че са мъдреци и творци.

 Предимства на представената практика:

  • Четенето в различна от училищната среда атмосфера е приятно и незадължаващо занимание;
  • Не изисква финансов ресурс;
  •  Позволява вариативност;
  • Темата изгражда добри междупредметни връзки – български език и литература, история и цивилизации, технологии и предприемачество;
  • Подходяща както за начален, така и за прогимназиален етап;
  • Обогатява общата култура на учениците;
  • Развива тяхната креативност;
  • Развива логическото мислене;
  • Личният напредък и успех винаги са добра мотивация за последваща работа.

Нашите резултати от прилагането на тази практика

В коридора на училището разцъфтя едно нетипично дърво. То разцъфна, защото беше „посадено” с много обич, взаимопомощ и искреност. А мъдростта, която открихме в приказките, ще ни помогне да бъдем по- разбиращи и себе си.

 

Още полезни статии:

Карта на четивната грамотност
Четивна грамотност

Карта на умението Четивна грамотност

Елемент Цели Стратегии 1. Извлича информация от непрекъснат текст. 1.1. Намира директно казана в текст информация. 1.1.1. Задава си въпроси по текста; 1.1.2. Разделя в

Pens over a notebook
Четивна грамотност

Обобщаване на основната идея със свои думи

Нужно е учениците първо да прочетат внимателно текста. След това в рамките на 2-3 изречения със свои думи да го перифразират, изолирайки основната идея. Накрая

Boy in front of white board
Четивна грамотност

Перифразиране на думи на автора със свои думи

Учениците прочитат внимателно текста. След това имат 6-7 минути да открият местата, където авторът показва отношението си към него, и да перифразират неговите думи, като

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали