Възродителният процес и правото на идентичност: Уроци от “Откраднати очи’“

Споделете с колеги

Описание

Този урок е предназначен за ученици от 11-ти клас и разглежда унизителните събития, свързани с възродителния процес, чрез емоционално въздействащото кино преживяване във филма „Откраднати очи“. Учениците ще направят критична рефлексия върху нарушаването на правата на човека, насилствената асимилация на малцинствата и как тези събития се отразяват на личната идентичност. Урокът ще включва сравнение между тоталитарната и демократичната държава по отношение на защитата на човешките права.

Основно съдържание на урока:

  • Въведение: Учителят ще представи темата за възродителния процес и ще запознае учениците с основни факти за насилствената смяна на имената на българските турци през 1984-85 г. Учениците ще разгледат ролята на тоталитарната държава в подмяната на личностната идентичност.
  • Гледане на сцени от филма: Учениците ще гледат два откъса от филма „Откраднати очи“, които представят моментите на смяна на имената и съпротивата срещу този процес. Те ще анализират визуалните метафори във филма и ще обсъдят емоционалното въздействие на сцените.
  • Групова дискусия: След прожекцията учениците ще бъдат разделени на групи и ще обсъдят въпросите, свързани с правата на човека, идентичността и начина, по който тоталитарната държава се отнася към гражданите си. Всяка група ще разгледа съпоставката между тоталитарната и демократичната държава.
  • Заключение и рефлексия: Учениците ще рефлектират върху важността на правото на самоопределение и как демократичната държава защитава личната идентичност и правата на своите граждани. Те ще обсъдят и емоционалното въздействие на филма върху тях самите.

Ползи за учителите:

  • Насърчава критично мислене: Урокът подпомага учениците да разсъждават върху въпросите за правата на човека, идентичността и връзката между държавата и гражданите в различни политически системи.
  • Развива историческа и социална осведоменост: Учениците ще се запознаят с един от трудните моменти в българската история и ще анализират значението му в контекста на съвременните демократични ценности.
  • Емоционално въздействие: Чрез филмовите откъси учениците ще усетят емоционалната тежест на събитията и ще развият съпричастност към пострадалите от тоталитарните практики.

Изтеглете този урок, за да помогнете на учениците си да осмислят значението на правата на човека и личната идентичност в контекста на тоталитарните и демократичните системи.

За да свалите този урок трябва да сте влезли в профила си.

Още уроци по този предмет и клас

Символите на ЕС: Проектно-базирано обучение с изкуствен интелект
Европейските ценности: Какво означават за мен?
Архитекти на мира: Защо е важно да избираме разбирателството
Училищна фирма: Баланс между пазарната икономика и социалната справедливост
Семеен бюджет: Разпределяне на ресурси и справедливост в икономиката

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.