Организация на учебния процес
сигурна и безопасна среда


Какво ни казва невронауката за сигурната и безопасна среда?

Когато се чувстваме застрашени, сме в симпатиково състояние на нервната система, което предизвиква реакции на борба или бягство – това са реакции на оцеляване

  • Чувстваме се бдителни и възбудени
  • Когато имаме реакция на бягство, можем да имаме тревога, безпокойство, страх и паника
  • Когато имаме реакция “борба“, можем да изпитваме гняв, ярост, раздразнение и неудовлетвореност.
  • Можем да мобилизираме енергията и ресурсите си и да бъдем шумни.
Fight or run
Freeze

Когато се чувстваме изолирани или откъснати, сме в дорзално вагално състояние на нервната система, което предизвиква реакция на “замръзни / блокирай”. Това е най-примитивният ни модел, и то се нарича още аварийно състояние. 

  • Това означава, че сме напълно изключени, можем да се чувстваме безнадеждни и да ни се струва, че няма изход. 
  • Можем да замръзнем или да припаднем, когато сме претоварени.
  • Можем да изключим тялото и ума си и да бъдем неангажирани.
  • Можем да бъдем невидими и мълчаливи като начин да се справим със стреса.

Когато се чувстваме сигурни и свързани, ние сме във вентрално вагално състояние на нервната система, което подпомага социалната ангажираност (свързани сме със себе си и света), общуването и ученето. 

  • Можем да общуваме и да се свързваме с други хора, които се грижат за нас.
  • Можем да бъдем любопитни и игриви и да се чувстваме защитени.
  • Можем да бъдем себе си и да изразяваме това, което смеем.
  • Ние сме заземени, внимателни, радостни, любопитни, съпричастни и състрадателни.
Wellbeing
Обобщено – Когато се чувстваме застрашени или изолирани, сме в симпатиково или дорзално вагално състояние на нервната система, което предизвиква реакции на борба или бягство или замръзване и влошава способността ни да учим

как свързваме невронауката с ученето на учениците?

Много от това, което разгледахме може да бъде представено с една графика на мозъка разделен на трите въпроса, които всеки мозък задава, за да е готов да се ангажира, свърже и учи. 

Мозъчният ствол е първичната част на мозъка, която контролира основните функции за оцеляване като дишане, сърдечен ритъм и температура. Той отговаря и за реакцията на борба, бягство или замръзване при заплахи. Мозъчният ствол задава въпроса: “В безопасност ли съм?” и се стреми да създаде усещане за безопасност чрез рутинни действия, ритуали и ясни очаквания. Отговорът на този въпрос влияе върху физиологичното и емоционалното ни състояние, както и върху когнитивните и социалните ни способности.

Лимбичната система е емоционалната част на мозъка, която регулира чувствата, привързаността и паметта. Тя участва и в социалните взаимодействия и комуникацията. Лимбичната система задава въпроса: “Обичан ли съм?” и се стреми да създаде усещане за връзка чрез съпричастност, състрадание и принадлежност. Този въпрос определя дали се чувстваме свързани, подкрепяни и приети от другите, или самотни и отхвърлени. Отговорът на този въпрос се отразява на чувството ни за принадлежност и самоуважение, както и на мотивацията и устойчивостта ни.

Префронталните лобове са изпълнителната част на мозъка, която позволява да се изпълняват функции от по-висок порядък, като разсъждаване, решаване на проблеми, планиране и учене. Те участват и в саморегулацията, контрола на импулсите и моралната преценка. Префронталните лобове задават въпроса: “Какво мога да науча?” и се стремят да създадат усещане за растеж чрез любопитство, изследване и обратна връзка. Отговорът на този въпрос оказва влияние върху нагласата ни за растеж и креативността, както и върху уменията ни за решаване на проблеми и вземане на решения.

Като създаваме безопасна и подкрепяща учебна среда, можем да помогнем на себе си и на другите да отговорят положително на тези въпроси и да оптимизираме резултатите от ученето.

Учителите играят решаваща роля за създаването на безопасна и благоприятна учебна среда чрез прилагането на различни стратегии в класната стая. Чрез установяването на ясни процедури и ритуали преподавателите осигуряват предвидимост и структура, което намалява тревожността и несигурността сред учениците. Тази предвидимост помага на учениците да се чувстват сигурни и им дава възможност да се съсредоточат по-ефективно върху учебните задачи, а не върху потенциалните заплахи или прекъсвания.

Определянето на споделени очаквания сред учениците гарантира, че всички разбират нормите на поведение и академичните цели, като насърчава чувството за общност и взаимно уважение. Този аспект на изграждане на общност е от съществено значение за създаването на благоприятна атмосфера, в която учениците се чувстват ценени и включени. Лидерските роли, подредбата на класната стая, минутки, предвидени за почивка на мозъка са само част от многото стратегии, които могат да бъдат прилагани с цел ефективна организация на учебния процес. 

В резултат на това, като структурират средата в класната стая с помощта на тези стратегии, преподавателите създават основа за безопасност и подкрепа, която е от основно значение за образователния процес. Когато учениците се чувстват в безопасност и ценени е по-вероятно да се включат активно в ученето, да изследват нови идеи и да постигнат академичен успех. Тази обгрижваща среда не само подобрява когнитивното развитие, но и подпомага социалното и емоционалното израстване на учениците, като ги подготвя да постигат успехи в академичен и личен план. Следователно създаването на безопасна и подкрепяща среда в класната стая е не просто полезно, а основополагащо за цялостното развитие и образователните постижения на всеки ученик.

Стратегии за организация на учебния процес

“Направи сега”

  • Възраст: начален, прогимназия и гимназия 
  • Описание:  Списък със задачи, поставен на дъската за ученици в средно училище/гимназия, които показват какво се очаква от учениците при пристигането. Учениците и възрастните, които влизат, могат веднага да видят как могат да се присъединят към процеса. 
Отброяване – 5, 4, 3, 2, 1 начало 
  • Възраст: начален, прогимназия и гимназия
  • Описание: Всички трябва да са седнали на чина, прибрали храната и телефоните и готови за приключения. Може да използваме и таймер.
Песен / Откъс от текст
  • Възраст: начален, прогимназия и гимназия 
  • Описание: Пускаме песен от плейлиста на класа или четем откъс от любима книга и казваме, когато песента приключи, часът започва и всички трябва да са: седнали на чина, прибрали храната и телефоните и готови за приключения. 
Проверка на присъстващите
  • Възраст: начален, прогимназия и гимназия 
  • Описание: Учениците се отбелязват сами на влизане на табло с имената на стената. Лидерска роля на ученик – записва на табло на стената, казва на учител.
Разкърши се 
  • Възраст: начален
  • Описание:
    • В началото  на часа пускаме песен от Just dance now, която показва движенията, които следват.
    • Отделяме 3 минути за танц. Идеята е всички да танцуваме заедно.
    • Тези, които не знаят движенията или се притесняват се поклащат и се учат от останалите, но очакването ни е всички да се включат.

Например – Класът 1 месец играе Macarena, след това сменяме песента и танца.
Разбира се, учителят също участва, той дава пример (ролеви модел) и се включва в изпълнението на ритуала

Споделете една дума 
  • Възраст: начален, прогимназия и гимназия 
  • Описание:  Помолете учениците да споделят една дума за това как се чувстват през този ден. Тя може да бъде обща, за нов проект или за нещо, което се случва в живота им или в света. Това е цялостна работа с детето, която е насочена към емоционалния аспект на ученика и внася баланс в академичните и интелектуалните акценти, които обикновено са в основата на учебния ден. То също така изгражда емоционална интелигентност. 
Емоциометър
  • Възраст: начален, прогимназия и гимназия 
  • Описание: Инструментът може да се използва за измерване на емоционалното състояние на учениците в началото или края  на часа.

Сутришна рутина

Специален поздрав

Връщане към очакванията
  • Възраст: начален, прогимназия и гимназия 
  • ОписаниеУченик обобщава кои норми сме спазили с конкретни примери от съучениците си. Поздравяваме се за положение усилия. 
За какво съм благодарен 
  • Възраст: начален, прогимназия и гимназия 
  • Описание: Всеки ученик споделя нещо случило се в часа, за което е благодарен – помощ от съученик, нещо ново, което е научил и т.н. или
    • “Харесва ми, че …………………….. (име) прави ……………………………. (конкретно действие).”
Обратна връзка за урока
  • Възраст: начален, прогимназия и гимназия 
  • Описание: Това е чудесен начин да проверявате уроците си в реално време.  Помолете учениците да оценят по скалата от 1 до 10 доколко добре са разбрали урока през този ден. Ако оценката им е 6 или повече, например, можете да ги помолите да запишат три ключови неща, които са научили. Ако оценката е ниска, помолете ги да обяснят накратко от какво са имали нужда, например от по-просто обяснение на концепцията, по-добро разбиране на ключови термини или повече практически въпроси. 
Ясно или облачно
  • Възраст: начален, прогимназия
  • Описание: Помолете учениците да определят какво е ясно в наученото (какво разбират) и какво е неясно (какво не разбират).
Камък, ножица, хартия
  • Възраст: начален, прогимназия и гимназия 
  • Описание Учениците могат да определят най-трудната за разбиране част от урока в частта “камък”, основната идея на наученото в частта “хартия” и да отбележат някои от по-малко важните детайли, които са научили днес и които може би си струва да отхвърлят в частта “ножица”. 
Емоциометър
  • Възраст: начален, прогимназия и гимназия 
  • ОписаниеИнструментът може да се използва за измерване на емоционалното състояние на учениците в началото или края  на часа.

Правилата в класната стая са от съществено значение за създаването на структурирана, приобщаваща и безопасна учебна среда. Те установяват ясни очаквания, насърчават взаимното уважението и повишават чувството за  безопасността, като карат учениците да се чувстват сигурни физически и емоционално, което от своя страна ги подкрепя в това да останат фокусирани и съсредоточени в задачите, които изпълняват. Последователно и устойчиво прилаганите правила подкрепят академичния успех и помагат на учениците да развият самодисциплина и отговорност. Участието на учениците в създаването на правилата насърчава чувството за принадлежност и общностност. Ясната комуникация и поощряването на спазването на правилата допълнително гарантират продуктивна и приобщаваща класна стая, в която учениците могат да се развиват.

Как ги създаваме?

  • Когато създаваме очакванията в нашата класна стая, мислим в категориите:
    • очаквания, подпомагащи изграждането сигурна и безопасна среда  (Пазим вещите си и тези на останалите);
    • очаквания, подпомагащи развиването на отговорност към собственото учене (Полагаме усилия, докато стигнем до отговора на поставената задача)
    • очаквания, насърчаващи изграждането на взаимоотношения и общност в класната стая  (Помагаме на съучениците си при трудност)
  1. Формулираме правилата като положителни послания.
    • Например: Идваме подготвени за час, Вървим бавно в коридора, Говорим тихо, Предаваме напълно готово домашно.
  2. Правилата са ясни и конкретни.
    • Например: “Внимавай” не е добро правило, докато правилото “Работи по поставената задача, когато това се очаква от теб” е ясно и конкретно и казва на учениците какво точно се очаква от тях, не ги обърква.
  3. Правилата е добре да са до 5 – Големият брой правила може да обърка учениците и да ги демотивира да ги спазват. При създаването на очаквания, взимаме предвид визията и това, което сме си поставили за цел да развиваме с учениците:
    • Пример: Ако сме заложили сътрудничество, едно от очакванията ни може да е –  Помагаме си  и търсим помощ, когато ни е трудно.

Когато видим, че ученик следва очакванията или съответно не го прави е много важно да адресираме това на момента. Като това се случва с помощта на системата и действия при спазване/неспазване. Важно е тези действия да са споделени с учениците, дори и те да участват в тяхното създаване, за да сме сигурни, че има предвидимост в целия процес. 

  • Реферираме към очакванията в началото на часа
  • Реагираме във всяка ситуация на спазване или неспазване
  • Реагираме в края на часа при спазването/неспазването

! ВИНАГИ РЕАГИРАМЕ !

  • Действия при спазване на правилата
    • Градация
    • Еднакви за всеки ученик
    • Желани от учениците
    • Обяснени защо са ни
  • Примери:
    • Похвала: всичко от индивидуални разговори през печати до стени на славата
    • Обаждания вкъщи или разговор с родител: позитивен опит с възможност за надграждане
    • Привилегии в клас: поправка на задача/тест, избор на дейности за часа
    • Точки: групови и индивидуални, които да трупаш, ползваш и обменяш с различни цели
  1. Петя спазва очакването, поздравявам я.
  2.  Петя продължава да общува с уважение през целия час. Отбелязвам в системата.
  3. Петя спазва очакванията цяла седмица/месец, поощряваме я.
  4. Ако целият клас спазва очакванията 3 дни, на 4-ия получават 5 минути, в които те избират какво да правят.
  • Действия при неспазване на правилата
    • Градация
    • Запазват достойнството на ученика.
    • Адресират ПОВЕДЕНИЕТО на всеки ученик, а не личността
    • Последователни и еднакви за всички ученици.
    • Значими за вашите ученици.
    • Логични и естествени.
    • Последователна градация.
    • Важно е последствията да бъдат създадени с оптимално положителна насоченост.
  • Пример:
    1. Петя НЕ спазва очакването: адресирам го устно.
    2. Петя повторно  НЕ спазва очакването , отбелязвам в системата и адресирам устно.
    3. Петя продължава да НЕ спазва очакванията цял ден/цял час, изговарям с нея да остане за разговор с мен след часовете.

Процедурите в класната стая са установени стратегии за взаимодействие между учители и учениците и между самите ученици. Те ни помагат да оптимизираме и подпомогнем учебния процес, запазвайки фокусът върху самото учене.

Сигнал с ръка 
  • Възраст: начален, прогимназия, гимназия
  • Описание: Учителят вдига ръка във въздуха и учениците трябва да направят същото и да замълчат.
    • Пример: Когато учителят вдигне ръка, всички ученици правят същото и престават да говорят.
“Тихата лисичка”  
  • Възраст: начален
  • Описание: визуализация в дясно
Който ме чува да плесне с ръце
  • Възраст: начален, прогимназия, гимназия
  • Описание: Пляскане с ръце с определен еднакъв ритъм.
1, 2, 3 – eyes on me
  • Възраст: начален
  • Описание: Учителят брои до 3 и на “eyes on me” всички ученици запазват тишина и поглеждат учителя.
Ако ме чувате, правете като мен
  • Възраст: начален
  • Описание: Учителят започва да се движи по определен начин, а учениците трябва да го имитират.
Визуален сигнал
  • Възраст: начален, прогимназия, гимназия
  • Описание: Използване на сигнален картон или знак, който учителят вдига.
    • Пример: Учителят вдига червен картон, който означава, че всички трябва да се концентрират върху него.
Тиха фраза
  • Възраст: начален и прогимназия
  • Описание: Учителят казва тиха фраза, която учениците трябва да повторят шепнешком.
    • Пример: Учителят казва „Тиха вълна“, а учениците повтарят „Тиха вълна“ шепнешком и замълчават.
Музикален сигнал
  • Възраст: начален и прогимназия
  • Описание: Кратък откъс от музика или мелодия се пуска за привличане на вниманието.
    • Пример: Учителят пуска 5-секунден откъс от популярна песен и учениците знаят, че трябва да се концентрират.
Организация на учебния процес - сигурна и безопасна среда
Тиха лисичка
Организация на учебния процес - сигурна и безопасна среда

Помагат ни да минимизираме неучебното време и да отговорим на нуждите на учениците без да прекъсваме дейностите в часа.

  • Какво правят учениците, когато:
    • ученик иска да отговори
    • ученик има нужда от помощ
    • ученик иска да отиде до тоалетна
Знаци с пръсти  
  • Възраст: начален и прогимназия
  • Описание:
    • един пръст, ако иска да попита нещо
    • два пръста, ако иска да отговори
    • три пръста, ако иска да излезе
Пропуски
  • Възраст: начален и прогимназия
  • Описание: Изработваме си пропуск за ходене до тоалетна. Когато ученик иска да отиде, взима, без да задава въпрос,  пропуска от специално място в класната стая и след това го връщат.
Fingers
  • Колело с имената
  • затваряме очи и хвърляме мека стрес топка, отговорилият хвърля на следващия
  • теглене на шарени дървени клечки, на които са написани имената, когато клечките свършат, значи всеки е взел участие в часа
  • теглене на листчета с имена
Шумомер 
  • Нива на шум в класната стая – Заедно с класа определете различни нива на шум. Например 0 – пълна тишина; 1 – коментираме шепнешком с другарче; 2 – говорим свободно (при групова работа); 3 – можем да сме шумни и емоционални
  • Светофар – използвайте светофар със сигнализация в зелен, жълт и червен цвят. Обяснете на учениците, че ако поставите червената светлина на светофара, в класната стая е твърде шумно, и трябва да намалят силата на гласовете си или да замълчат.
  • Приложение – BouncyBalls

Лидерските роли се създават спрямо компетентностите и нуждите, които откриваме в класната стая. Зависят много от възрастта на учениците. Лидерските роли са основна част от културата на учене и се чудесен инструмент за развитие на различни компетентности. 

За развиване на осъзнатост
  • Компас на емоциите – ученик, който помага на другите да разпознаят емоциите си и да се справят с тях
  • Пазител на емоциите – ученик, който поддържа кът на емоциите и отговаря на въпросите в него
  • Отговорник по рефлексите – ученик, който води рефлексиите, насочени към емоциите през деня/часа

В подкрепа на ученето:

  • Господарят на въпросите – ученик проследява каква е ангажираността по време на часа. Записва въпросите, които се задават през часа и в края на часа се прави обобщение през тях.
  • Помощник учител – е отговорен за общата организация на класната стая и служи като връзка между учениците и учителя. Помага на учителя при организирането на класни дейности, събира мнения и предложения от съучениците
  • Отговорник за домашна работа – попълва тракер за написана домашна работа и избира всеки ден различен ученик, който да съобщи домашното.
При работа в сътрудничество:
  • отговорник за записките;
  • отговорник за времето;
  • отговорник на уважението и т.н.
Други:
  • Отговорник за междучасията – Следи за спазване на правилата по време на междучасието.
  • Медиатор – Помага при разрешаването на конфликти и насърчава позитивната комуникация между съучениците. Работи с учениците за разрешаване на спорове, насърчава екипната работа и сътрудничеството, служи като посредник при конфликтни ситуации.
  • Помощник с технологиите – Отговаря за технологичните устройства и помага на съучениците и учителя при използването им.
  • Отговорник за чистотата

В зависимост от целите на задачата, можете да изберете дали вие да разпределите групите на учениците, като им споделите на какъв принцип сте го направили, да ги оставите сами да изберат или да ги разделите на случаен принцип, което кара учениците да общуват с повече от своите съучениците, създавайки им условия, в които могат да развиват и прилагат уменията си за сътрудничество и саморегулация.

Части от пъзел: Дайте на всеки ученик по едно парче от пъзел; групите се сформират, като попълват пъзела.

Групи животни: На всеки ученик задайте име на животно и създайте група по вид животно (напр. всички лъвове заедно).

Отброяване: Накарайте учениците да отброяват по числа (1-4), за да образуват групи.

Сезони или цветове: Задайте на всеки ученик сезон или цвят и го групирайте по съответния начин.

Теглене на имена: Напишете името на всеки ученик на бележка, сложете бележките в шапка и изтеглете имената, за да образувате групи. Можете да използвате клечки с имената или колелото на избора.

Самозалепващи се листчета: Дайте на учениците лепящи се листчета с различни цветове и създайте групи по цветовете.

Месец на раждане: Групирайте учениците в зависимост от месеца на раждане.

Типове личност: Използвайте личностни тестове (напр. Myers-Briggs), за да формирате разнообразни групи.

Силни и слаби страни: Групирайте учениците въз основа на силните им страни и областите, които се нуждаят от подобрение.

Роли на задачите: Присвоявайте роли (напр. лидер, изследовател) и групирайте по допълващи се роли.

Flippity – Можете да използвате и всякакви онлайн приложения за групиране на учениците на случаен принцип.

Саймън казва Класическа игра, в която учениците изпълняват команди, предшествани от “Саймън казва”.

ПартиПуснете забавна песен и оставете учениците да танцуват свободно в продължение на няколко минути.

Шарада с животни:  Учениците представят различни животни, докато другите гадаят.

РазтяганеПреведете учениците през поредица от прости разтягания.

ЗамръзниПуснете музика и накарайте учениците да замръзнат, когато музиката спре.

Бързо рисуване: Дайте на учениците тема и ги оставете да рисуват няколко минути, след което споделете.

Осъзнато дишане: Покажете на учениците кратко упражнение за осъзнато дишане.

“Какво бихте предпочели: Поставете забавни въпроси “бихте ли предпочели” и оставете учениците да изберат страна.

Мини пъзели: Предоставете малки пъзели или главоблъсканици за бърза ментална почивка.

Въпроси за любопитни факти: Задайте няколко бързи любопитни въпроса на забавна тема.

Йога почивка: Проведете кратка, проста сесия по йога.

Тиха топка: Учениците хвърлят топка безшумно; ако вдигнат шум, отпадат.

Две истини и една лъжа: Всеки ученик споделя два верни факта и един невярен, а другите отгатват лъжата.

Енергична разходка: Направете бърза разходка из класната стая или коридора, за да се освежите.

1. Редове

  • Описание: Чиновете са разположени в прави линии, обърнати към предната част на класната стая.
  • Предимства:
    • Идеални за директни инструкции и индивидуална работа.
    • Намалява до минимум разсейването на вниманието, като насърчава съсредоточаването.
    • Позволява свободна видимост към учителя и дъската.
  • Употреба: Най-подходящо за лекции, тестове и самостоятелни задачи, при които директните инструкции на учителя са от основно значение.

2. Групи/клъстери

  • Описание: Чиновете са групирани заедно, обикновено в групи от четири до шест или от два до четири, в зависимост от това дали са двойни или единични.
  • Предимства:
    • Насърчава сътрудничеството и дискусиите между учениците.
    • Улеснява груповите проекти и дейностите за съвместно учене.
    • Насърчава социалните умения и подкрепата на връстници.
  • Употреба: Подходящ за съвместни проекти, групови дискусии и интерактивни уроци.

3. U-образна форма

  • Описание: Чиновете са подредени в U-образна форма с отворено пространство в средата.
  • Предимства:
    • Насърчава дискусиите и позволява на всички ученици да са обърнати един към друг.
    • Подобрява достъпността на учителя до всички ученици.
    • Идеални за т. нар. Сократови беседи и интерактивни уроци.
  • Употреба: Чудесно за дебати, дискусии и интерактивни методи на преподаване, при които взаимодействието между учителя и учениците е от ключово значение.

4. Кръг

  • Описание: Чиновете са подредени в кръг или полукръг.
  • Предимства:
    • Насърчава чувството за общност и равенство.
    • Улеснява откритата дискусия и активното участие.
    • Позволява пряк визуален контакт между всички участници.
  • Употреба: Перфектно за дискусии, рефлексии, сесии за споделяне и дейности, изискващи високо ниво на взаимодействие между учениците.

5. Гъвкави места за сядане

  • Описание: Включва разнообразни възможности за сядане, като например чували с боб, стоящи бюра и традиционни бюра, което позволява на учениците да избират местата си за сядане.
  • Предимства:
    • Подкрепя самостоятелността и комфорта на учениците.
    • Може да отговаря на различни стилове на учене и нужди.
    • Насърчава движението и може да намали безпокойството.

Употреба: Полезни са за съчетаване на различни дейности, задоволяване на индивидуалните предпочитания и насърчаване на приобщаваща среда.