Различните лица на сътрудничеството

И уменията, на които се базират те

Представете си, че във вашето училище всички учители си сътрудничат, независимо дали преподават съвместно, участват в професионална общност или се включват в професионални разговори. Как би се отразило това на работните отношения в колектива? Какви биха били резултатите на учениците?

Сътрудничеството е концепция, която изисква от учителите много умения, но и развива много умения. То повишава мотивацията и успехите в професионално отношение. В статията ще разгледаме няколко лица на ефективното сътрудничество и какви умения предполагат те. 

Сътрудничество, базирано на доверие 

Когато взаимоотношенията между хората се базират на доверие, те са много по-силни и устойчиви на различни стресови фактори. Това “правило” се отнася изцяло и за работните връзки между учителите – ако има доверие между преподавателите, те ще разрешават конфликтни ситуации и ще вземат важни за учениците решения по-ефективно. Съвсем естествено: когато имаме проблем, над който разсъждават повече хора, получаваме повече възможни решения и имаме широк избор как да постъпим. 

Изграждането на екип, в който преподавателите свободно да назовават чувствата и мислите си с реалните им имена, без това да бъде повод за конфликт, да допринасят със знанията и уменията си за общата работа и да споделят професионалните предизвикателства, изисква високи нива на социално-емоционални умения. Ако учителите имат тези умения и паралелно с това вярват на своите колеги и ръководство, то споделянето на данни, добри практики и стратегии би се превърнало в естествен метод на работа.

Установяването на доверие в отношенията изисква време и усилия. Ето някои от малките стъпки в правилната посока:

  • Поставете нуждите на учениците в центъра на образователния и възпитателен процес – нека те са изходна точка за всяко решение;
  • Насърчавайте учителите заедно да експериментират в работата си;
  • Отделете време за рефлексия и саморефлексия, в която всеки да опознае своите силни страни и зони за развитие и тези на колегите си;
  • Говорете открито за своите грешки и за предизвикателствата, които срещате в работата си. Това ще създаде атмосфера, в която е нормално да се греши и ценно да се учим от допуснатите грешки;
  • Заедно с екипа се включете в работилници или обучение на тема “Трудни разговори”;
  • Проучете стратегии, които ще ви помогнат да подкрепите учителите в моменти, в които са изправени пред трудност и предизвикателна ситуация.

Сътрудничеството и споделената визия

Пътеводната звезда на всяко училище е визията за успех на учениците и учителите. Ако сте решили, че сътрудничеството между преподавателите е вашата нова посока, непременно включете това в училищната визия! Създаването на визия е процес, които развива уменията за планиране, целеполагане, проучване, анализ на данни, комуникация, организация и креативност, но е и предизвикателна форма на сътрудничество, защото голям брой хора трябва да работят върху един документ, да вземат общи решения и да отстояват позициите си.

За да подкрепим създаването на споделена визия, ви предлагаме 4 въпроса, с които да се уверите, че сте заложили цели, свързани със сътрудничество между учителите:

  1. Как ще си сътрудничат учителите?
  2. Колко често ще си сътрудничат?
  3. Какъв тип съвместно преподаване ще изберат учителите?
  4. Какви са очакваните резултати за ученици и учители?

Визията трябва да отговаря на мисията на училището ви и да бъде споделена от всички учители. За целта преминете през следните действия: 

  • Създайте възможност за взаимно опознаване на силните страни и уменията на учителите, както и за предпочитаните начини на работа;
  • Подсигурете, че целият екип има споделено разбиране за целта и ползите от сътрудничеството;
  • Обсъдете и вземете финално решение за това как да си сътрудничите ефективно;
  • Открийте практики, които биха помогнали на учителите да работят ефективно заедно;
  • Осигурете копие от визията и целите за всеки преподавател от екипа.

Професионалните разговори като форма на сътрудничество

Професионалните разговори са неизменна част от сътрудничеството. Този тип комуникация е високо ефективна и води до голяма добавена стойност за учениците, тъй като често е фокусирана върху подобряване на техните резултати. 

Професионалните разговори от своя страна развиват много умения в учителите – за преговори, за даване на обратна връзка, за решаване на конфликти, комуникационни и други умения. Теми, които бихте могли да обсъждате с вашите колеги са:

  • Наблюдения и градивна обратна връзка върху работния процес;
  • Идентифициране на проблеми от практиката и решаването им заедно;
  • Съвместно анализиране на резултатите на учениците и изследване на значението им за конкретна практика.

Сътрудничеството и трудните разговори

Успешното сътрудничество между учителите в едно училище, зависи до голяма степен от техните умения за управление на конфликти и комуникация. Едно от основните предизвикателства за много учители е провеждането на “трудни разговори” с колегите. Това обикновено са разговори, от които всеки предпочита да избяга.

Със сигурност е добре да няма конфликтни ситуации в един екип, но това е по-скоро невъзможно за постигане. Така че по-ефективното решение не е да избягваме трудните разговори, а да се научим да ги водим. За целта се уверете, че: 

  • Избирате най-подходящите време и място за провеждане на разговора;
  • Разговаряте с “точния” човек, от който произтича проблематичната ситуация;
  • Адресирате конкретното поведение, не личността на колегата;
  • Отбелязвате конкретно различията в гледните точки;
  • Човекът, с когото разговаряте, чува и разбира какво казвате.

В табл. 1 разглеждаме четири начина, по които може да подходи към трудните разговори и ситуации. 

Таблица 1. “Начини за разрешаване на конфликти”

Dn6iqCv4w7r z 0 y 6547cbcefbe0e20d6f60f91e

* Таблицата е създадена от Stonefields School и преведена от екипа на Prepodavame.bg

Можем да разберем дали един екип е сплотен по това дали членовете му си имат доверие, по това дали се чувстват спокойни в компанията на колегите си и по това как подхождат в моменти на конфликт. Разминаването в разбиранията, гледните точки и желанията са нормални и наличието им не означава непременно, че хората не биха могли да постигат резултати заедно.

Умения и нагласи

Ефективното сътрудничество е предизвикателно и предполага множество умения и нагласи. За да постигнем удовлетворяващи резултати, на първо място е добре да сме отворени към себепознание и да анализираме своите умения и нагласи относно сътрудничеството като концепция. Ако искаме да работим пълноценно с колегите си, е добре да рефлектираме върху качествата, които подпомагат или затрудняват успешната ни интеграция в екипа.

На второ място се нареждат няколко други ключови фактори, от които зависи ефикасността от колаборацията. Нека разгледаме диагр. 1, която илюстрира ключовите фактори, които допринасят за успешно сътрудничество между учители:

Диаграма 1. “Ключови фактори за успешно сътрудничество”

cMEePTL0Kdp z 0 y 6547cbcefbe0e20d6f60f91c

* Диаграмата  е създадена от Stonefields School и преведена от екипа на Prepodavame.bg

Както виждаме в диагр. 1, в основата на успешния екип са учителите, които са осъзнати личности. Те притежават нагласа за постоянно учене и вярват, че за да бъдат добри преподаватели, трябва да се развиват непрекъснато. Учейки през целия си живот, тези учители растат и развиват самопознанието си чрез размисъл, саморефлексия и вътрешен стремеж към самоусъвършенстване. Учителите, които допринасят конструктивно за развитието на екипа си, са оптимисти, отворени и подготвени за предизвикателни ситуации (с инструменти, стратегии и план “Б”). Тези нагласи се разглеждат като основни за прехода от „аз“ към „ние“.

Моделът очертава още четири ключови елемента за колективен успех:

  1. Разпределянето на функции в екипа така, че те да отговарят до голяма степен на времето и усилията, вложени от колегите в споделените отговорности, за да се постигне положителен ефект.
  2. Условия, подкрепящи ефективното сътрудничество – важно е членовете на екипа да се познават добре, да разбират уменията, слабостите и нуждите на своите колеги, за да се постигне синергия. 
  3. Работа в екип – отнася се до всички задачи и процеси в екипа и до споделената отговорност за произтичащите резултати.
  4. Предприемачески дух – елемент, който засяга до колко екипът е насочен към постоянно учене, развитие, експерименти и новаторство.

Разглеждайки факторите, които са необходими за едно ефективно сътрудничество на училищно ниво, всеки ръководител би могъл да анализира най-добре областите, в които да подкрепя учителите си и да отделя ресурс за професионално обучение.

Ефективното сътрудничество изисква успешното приложение на редица умения. Може да подкрепите вашите учители в развиването, надграждането и усъвършенстването им, като им осигурите: 

  • Формални обучения с ясен фокус върху конкретно умение;
  • Време за сътрудничество, в което уда обменят идеи, да планират заедно и да преподават възмостно;
  • Рефлексия; 
  • Норми на работа;

В заключение

Сътрудничеството има много лица. В учителската професия говорим за съвместно преподаване, участие в професионални общности и споделяне на добри практики, но концепцията е с по-широк обхват. За да работим в колаборация с останалата част от колектива, трябва да имаме доверие на колегите си, да можем да управляваме конфликти, да взимаме активно участие в разговори на професионална тематика и да споделяме обща визия за успех на училищната общност.

Различните лица на сътрудничеството предполагат и различни умения и нагласи. За да ги усъвършенстваме в себе си, на първо място трябва да се познаваме добре, да сме готови да учим и даваме сто процента от себе си за постигане на общото благо.

Едно от нещата, които често казваме на учениците, е: “Никой не се е родил научен”. Старата фраза важи с пълна сила и за нас, учителите. На някои ще се удаде по-лесно, за други ще бъде по-предизвикателно. Но всички можем да се научим! Сътрудничеството е процес – нека му дадем време.

____

Източници: 

  1. https://elearning.tki.org.nz/Teaching/Innovative-learning-environments/Collaborative-teaching#js-tabcontainer-1-tab-2
  2. https://www.nzcer.org.nz/system/files/journals/set/downloads/set2016_2_048.pdf

Още полезни статии:

Lamp on black board
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Познай кой

Учениците се разделят на два отбора. Теглят името на конкретна личност (литературен герой, историческа личност, популярна личност). Представителите на отборите се редуват да описват личността,

Разделяне на групи чрез пръчици
Работа в екип

Разделяне на групи чрез пръчици

Учителят предварително определя броя на групите и надписва имената на учениците на клечки от сладолед или картонени листчета. По време на часа, в началото на

Дневник за рефлексия
Умения за учене

Дневник за рефлексия

Следваща стъпка при реализирането на целта учениците сами да организират и провеждат рефлексия е въвеждането на дневник за записване на рефлексията. Дневникът може да съдържа

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.