fbpx
За родители

До училище и обратно: 5 идеи за мисии по време на ходене

До училище и обратно: 5 идеи за мисии по време на ходене

Вероятно всички сме наясно колко е важно да бъдем физически активни през целия си живот. Редовната тренировка предотвратява множество болестни състояния, помага ни да се чувстваме физически добре, влияе позитивно на кондицията и настроението ни и ни прави по-млади и красиви. И все пак българите сме на едно от последните места по честота на въвличане в спортни дейности в Европейския съюз. 

Защо се получава така? Липсата на време в съвременната реалност, удобствата, от които ни е трудно да се откажем като асансьор, ескалатор и личен автомобил, твърде изкусителните пасивни забавления като телевизия и интернет, просто мързел… факторите, които насърчават заседналия начин на живот, са неизброими. Ковид пандемията през последните две години допълнително спомогна за масовото обездвижване. 

Истината е, че най-доброто време за създаване на трайни навици за редовно спортуване е като сме още малки. Препоръчителната физическа активност за подрастващите е поне 60 минути на ден. Предвид примера на масово обездвижените възрастни, нарастващата зависимост от технологиите, онлайн обучението и т.н., вероятността съвременните деца да спазват тази препоръка, е почти нищожна.

В този контекст е изключително важно училището като институция да се възползва максимално от всяка една възможност да насърчава учениците да бъдат физически активни. В статията ще откриете лесни за прилагане идеи за въвличане на цялото семейство в активно движение по пътя до училище и обратно.

Как да промотираме ползите от физическата активност?

  • Създайте кратка анкета с 4-5 въпроса и помолете учениците да я попълнят 5-6 пъти в рамките на две седмици. Въпросите трябва да проверяват как те се чувстват физически и емоционално. Идеи за въпроси относно психологическото благополучие можете да откриете тук. Добре е проучването да се провежда в различно време от часа – в началото, в средата или в края. Обобщете резултатите и обърнете внимание дали показват корелация между физическата и емоционалната кондиция. Набележете повтарящи се тенденции, на които да се позовете при разговор с родителите.
  • Организирайте дискусионна среща с родителите, а най-добре и със самите ученици. Задайте въпроси, с които да установите дали те разбират важността на физическата активност за личното благополучие. Вероятно повечето присъстващи ще са наясно с предимствата за физическото здраве, затова в рамките на кратко представяне наблегнете на ползите за психическото благополучие и развитието на социално-емоционални умения. Може да разнообразите дискусията, като проведете с родителите и учениците кратки серии от упражнения (идеи може да откриете тук и тук) и след това ги насърчите да споделят как се чувстват. На финала направете списък с присъстващите, които биха се включили в спортно предизвикателство по пътя до училище и обратно.

Как да организираме провеждането на активни практики до училище и обратно?

  • Създайте онлайн чат-група с проявилите желание за участие родители. За целта можете да използвате електронна поща, социалните мрежи или друга популярна платформа. Ако някой няма достъп до избраната онлайн медия, организирайте някой от другите родители да препраща информацията по телефона. Предложете период от време, например 3-5 седмици, в който да се реализира спортната инициатива.
  • Насърчете формирането на малки групи от участници (4-8 души) според местоживеенето и наличието на приятелски отношения между децата и родителите. Работата в група е мотивираща и генерира приятни емоции. След това направете план коя мисия кога ще се изпълнява – например може да се сменя всеки ден или веднъж седмично. Редовно напомняйте какво е предвидено за следващия ден или седмица и предлагайте отправно място и начален час на всяка група (ако са много, назначете отговорници, които да координират мястото и часа вместо вас). Винаги, когато имате възможност, се присъединявайте към някоя от групите.
  • Насърчете участниците редовно да споделят в онлайн групата какво са преживели, както и да качват снимки, рисунки или видео клипове. Вие също давайте пример. Споделянето ще помогне на участниците да са постоянни и да осмислят по-добре ползите от инициативата.
  • След като инициативата приключи, дайте задача на учениците да представят своето участие по креативен начин – чрез есе, стихотворение, песен, танц, рисунка, фотоколаж, устна презентация, видео репортаж и т.н. Приканете родителите да помогнат в подготовката на проектите. Може да организирате представяне на крайните творби в рамките на училищна инициатива за насърчаване на физическата активност.

Предложените по-долу „мисии” са насочени към развиване на осъзнатост, фокусиране в настоящия момент и активно общуване. Те включват изпълняване на различни задачи по време на ходене. Ходенето е лесна физическа активност, подходяща за хора на всякаква възраст и във всякаква форма. Участието в мисиите предоставя великолепна възможност не само за движение, но и за сближаване и заздравяване на връзката между родителите и децата. Готово за споделяне в онлайн група описание на мисиите можете да намерите тук.

Идеи за мисии по време на ходене до училище и обратно:

  • Мисия 1: нещотърсачи. В рамките на тази мисия имаме за цел да намерим и преброим конкретни обекти или хора, докато вървим. Те могат да са различни при всяко следващо нейно изпълнение. Добра идея е да подберем неща за откриване, които предизвикват позитивни емоции, например – усмихнати хора, шарени плакати, сладки кученца, витрини със сладкиши, дворчета или градинки с цветя, млади фиданки и т.н. Участието в мисията ни помага да се фокусираме в настоящия момент и да станем по-наблюдателни и съзнателни за света наоколо. В края на деня може да споделим в общия чат колко от набелязаните обекти сме открили и как някой от тях е бил особено интересен.
  • Мисия 2: търсене на чистота. Тази мисия е специална. За нея ни трябват гумени ръкавици и чували за смет. Всъщност идеята е да открием чистотата, като съберем възможно най-много неправилно изхвърлени боклуци по пътя си. Може да се разпределим и да събираме отпадъците разделно, след което да ги изхвърлим в предназначените за това контейнери. Разбира се, че е добра идея да снимаме колко много боклук сме успели да съберем и да споделим снимките в онлайн чата си. Изпълнявайки мисията, не само започваме деня си горди от доброто дело, но и ставаме по-осъзнати за важността на правилното сортиране и изхвърляне на отпадъците и осезаемия ефект от обединените усилия.
  • Мисия 3: търсене на усещания. Този вариант включва да активираме сетивата си, докато се движим. Усещанията ни ни държат фокусирани в момента и ни позволяват да преживеем истински насладата от това да сме навън. Първо наблюдаваме внимателно и обсъждаме обектите, които преминават през полезрението ни – каква форма, големина и цвят имат. После пренасочваме вниманието върху тактилните си усещания – дали е топло или студено, дали слънцето гали кожата ни или вятъра си играе с косите ни и т.н. След това преминаваме към звуците, които чуваме – коментираме откъде идват и дали са силни или тихи, високи или ниски. Накрая се опитваме да определим как ухае светът наоколо – цветята, сведените клони на дърветата, топлите кроасани от пекарната на ъгъла и самия въздух, който вдишваме. Впоследствие може да изберем най-впечатляващите си усещания от деня, за които да разкажем накратко в онлайн групата.
  • Мисия 4: търсене на красота. Насочването на вниманието към красотата наоколо ни помага да се отърсим от негативизма и вкоренения ни песимизъм. Различни изследвания показват, че забелязването на красотата докато вървим, оказва позитивно влияние на настроението ни дълго след това. Ето защо при тази мисия се опитваме да забележим всичко, което ни се струва красиво – цъфнало цвете, сноп светлина, кола или къща в любимия ни цвят, смешна птица или пухкаво коте и дори нечия милосърдна постъпка. Добра идея е участниците да снимат красотите, които са срещнали по пътя и да ги споделят в общата чат-група по-късно.
  • Мисия 5:  търсене на емоции. Тази мисия ни насочва към откриването на света вътре в нас и вътре в тези около нас, което насърчава самоосъзнатостта и емпатията ни. Докато вървим заедно, споделяме помежду си каква емоция изпитваме в момента – може би сме разтревожени от предстоящото контролно или сме развълнувани от празненството, на което сме поканени след училище, може би сме уморени, защото сме станали рано или доволни, защото сме хапнали любимите си палачинки на закуска. Един вариант да изразим емоциите си, след като сме ги определили, е да намерим подходящ пейзаж и да си направим селфи снимка, на която и ние, и спътника ни се стараем с позата и изражението си да предадем съответната емоция. Друг вариант е по-късно да нарисуваме както нашето, така и споделеното с нас чувство. Снимките и рисунките можем да публикуваме в общата ни онлайн група, като насърчим другите участници да разпознаят какви емоции се крият зад тях.

Ходенето е най-достъпната форма на физическа активност, но при желание и възможност изброените активни практики могат да се изпълняват по време на други начини за придвижване като каране на колело или ролкови кънки, джогинг и подскачане. Ако живеете в голям град и се налага на родителите да водят децата си на училище с кола, може просто да се уговорите да паркират на място, откъдето могат да вървят до училище в продължение на 15 минути.

Осъзнатото ходене с мисия не само насърчава така нужното активно движение, но и предоставя възможност за наслада, себеизразяване, справяне с предизвикателства, трениране на вниманието и социално взаимодействие. Гарантирано и учениците, и родителите ще останат доволни, а вие – удовлетворени.

 

Източници:

  1. Младенова, М. (2022). Как да измерим психологическото благополучие на учениците? + Инструмент за сваляне. Преподаваме.bg
  2. Младенова, М. (2022). Връзката ТЯЛО-УМ: как физическата активност подобрява благополучието на учениците. Преподаваме.bg
  3. Младенова, М. (2022). Как физическата активност благоприятства развитието на социално-емоционални умения. Преподаваме.bg
  4. Младенова, М. (2022). Физически упражнения в час? 3 стратегии как да ги включим в час. Преподаваме.bg
  5. Младенова, М. (2022). 3 вида упражнения за регулиране на емоциите на учениците. Преподаваме.bg
  6. Getting Started with Mindful Movement. Mindful. Healthy mind, healthy life.
  7. Action for healthy kids. (2020). Making the connection. Social Emotional Learning and Physical Activity.
  8. U.S. Department of Health and Human Services. Centers for Disease Control and Prevention. (2021). School Physical Education and Physical Activity Policies Can Support the Social and Emotional Climate and Learning.
  9. Eurostat. (2017). How much do Europeans exercise?

За автора

Мая Младенова

Мая е актриса и учител, която обича да преподава докато играе и да играе докато преподава. Учи малки и големи на английски език, актьорско майсторство и публична реч. Неуморно търси смисъл. Другите ѝ любими занимания са да чете, пише, пее и танцува.

От учители за учители

Абонирай се, за да получаваш безплатни статии и ресурси.