От малки ни учат как да мием ръцете си – да сложим малко сапун на дланите си, да го разнесем по кожата, да изплакнем, за да премахнем бактериите. Когато пораснем и станем родители (или пък учители), предаваме тези практически знания на децата.
Но колко често обръщаме внимание на това как точно мият сапуните? Задаваме ли си въпроса какво представлява изобщо сапунът?
STEAM урокът “Сапунената фабрика на Дядо Коледа” насочва вниманието на учениците именно към тези любопитни теми. Научните обяснения са съчетани с практически задачи (правене и опаковане на сапуни, описване на състава им), творчески дейности (създадаване подаръчни картички с послание) и предприемачество (описание на производствения процес и продажба на изделията). Идеята за необикновения час е на Дияна Караиванова, учител по химия и човек и природа, а успешната му реализация става възможна с подкрепата на нейните колеги от СУ “Панайот Волов”, град Шумен – преподаватели по пет различни учебни предмета.
ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА:
Име на практиката: STEAM урок: “Сапунената фабрика на Дядо Коледа”
Цели:
- Учениците да получат практически знания по химия как се създават сапуни;
- Учителите да планират и проведат интегриран урок;
- Учениците да развият своите добродетели и да дарят средствата от продадените сапуни за свои съученици без родители;
- Учениците да развият следните умения: работа в екип, креативност, презентационни и комуникационни умения;
Подходяща е за: ученици в прогимназиален етап, VII клас
Необходими материали:
- За сапуните: масла (зехтин, слънчогледово олио, кокосово масло или друго), рафинирана свинска мас, натриева основа, вода, силиконова форма за изливане;
- За декориране и оцветяване на сапуните: листа от рози, сварени кестени, боя за сладки, куркума, семолина;
- За опаковките на сапуните: картон, цветни пишещи средства;
- За прототип на миялна машина: предварително нарязани плоскости от шперплат, помпа от аквариум, бурканче с вода и сапун;
- За изобразяване на технологичните линии: картон, снимки от посещение/работен процес на фабрика;
- За създаване на послания: картончета, пишещи сведства;
- Работен лист с инструкции за работа за всеки екип;
КАК ДА ПРИЛОЖИМ
Г-жа Караиванова иска да покаже на учениците си практическата страна на химията, тази иначе “така сложна наука”. Първоначалната идеята за направа на сапун придобива бързо придобива големи мащаби и налага необходимостта за нейното реализиране да работи един по-сериозен екип. Учителката се обръща за помощ към своите колеги и така се ражда интердисциплинарният STEAM урок “Сапунената фабрика на Дядо Коледа”, който обединява шест учебни предмета – химия, физика, информационни технологии, изобразително изкуство, технологии и предприемачество и български език.
Тъй като проектът обхваща голям обем предметно знание по различни предмети и разнообразни дейности, които провокират учениците да развиват своите умения, ще разгледаме практиката детайлно стъпка по стъпка – предварителна подготовка, ход на урока, задачи по всеки предмет и постигнати резултати.
Предварителна подготовка
Необходимо е седмокласниците да са започнали изучаването на натрия и неговите съединения и да са наясно, че натриевата основа осапунва. Г-жа Караиванова въвежда този учебен материал в урока “Значение и приложение на съединенията на натрия”.
Около седмица преди да се проведе интердисциплинарният урок учениците се разделят в екипи спрямо силните си страни и интересите си:
- “Дигитални летописци”;
- “Технолог-лаборанти”;
- “Графични дизайнери”;
- “Творци”;
- “Електроинженери”;
- “Технологични конструктори”;
Снимка 1. Отбор “Дигитални летописци” в действие
Два дни преди провеждането на интердисциплинарния урок някои от отборите получават задачи, които изискват подготовка:
- Отборът, който ще разкаже как мият сапуните, трябва да изготви доклад, който да представи по време на часа;
- Отборът, който ще направи сапуните, трябва да ги подготви предварително, използвайки топъл метод. Това са ученици, които харесват химията и посещават допълнителните занимания по предмета;
- Сред останалите отбори също има отделни деца, които подготвят презентации.
Учителката се свързва с дружеството „Фикосота“ АД, което управлява цех за течни и твърди сапуни, разположен в град Шумен. Уговаря с представителите на фирмата посещение в цеха, което е от голямо значение за урока – с него е свързана една от поставените учебни задачи – тази по технологии и предприемачество. Учениците все още не знаят това. Те просто са ентусиазирани от възможността да учат извън сградата на училището и да наблюдават производствения процес.
Учителите също се подготвят. Всеки от тях планира и съгласува с останалите преподаватели задачите, които ще възложи на учениците. Оформя работни листове, разписва инструкциите и насоките за работа и подготвя материалите, които ще са необходими на седмокласмиците.
Ход на урока
Урокът се реализира в рамките на блок от два учебни часа и протича по следния начин:
- Откриване на часа (5 мин.)
“Сапунената фабрика на дядо Коледа” започва със забавен “казус”. Г-жа Караиванова споделя своя сценарий:
“Всяка сутрин преди училище, ученикът Криско изживява драма в банята. Той мрази водата, защото сапунът му люти. В една от сутрините преди празниците той решава да напише писмо до Дядо Коледа, с което се извинява, че не е бил много добър ученик през изминалата година, но все пак моли за подарък – сапун, който да не люти на очите и ако може да бъде с дъх на какао и шоколад.
В работилницата на дядо Коледа цари обичайната суматоха – опаковат се подаръци, проверяват се списъци и както всеки ден се извършва проверка лично от добрия срарец. По време на една такава проверка пристига писмото от Криско и джуджетата са изпратени на тавана да търсят рецептата за специалния сапун, за да изпълнят желанието на детето. Идеята за шоколадов сапун допада на дядо Коледа и той решава да подари същия и на баба Коледа.
За най-голям ужас на всички джуджетата, рецептата е изгубена. Те молят децата, които присъстват на урока да им помогнат да намерят нова рецепта и да направят за тях сапун – оказва се, че ръката на дядо Коледа е доста „тежка“ . Децата се съгласяват, разделят се на екипи и урокът започва.”
Снимка 2. Отбор “Графични дизайнери” създава опаковки на сапуните, изработени от техните съученици.
- Екипна работа (35 мин.)
Всеки един от екипите получава задачи за работа по различен предмет, включен в STEAM урока, а учителят по съответната дисциплина е в ролята на ментор.
- Представяне на продуктите (48 мин.)
Всеки отбор презентира своята работа в рамките на 8 минути.
- Закриване на часа (2 мин.)
Учителите предвиждат финални минути за обобщение и благодарности.
Безплатен бюлетин с ресурси
Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи
Задачи за учениците
Екип „Дигитални летописци“ упражнява уменията си по информационни технологии и има следните задачи:
- Да представи предварително съставен доклад на тема „История на сапуна от древността до наши дни“;
- Да открие автентични рецепти от старите баби за направа на сапун, които да разпечата на цветен принтер по време часа;
- Да създаде корица на книжка „Бабо разкажи ми…“, в която да приложи всички намерени рецепти.
Екип „Технолог – Лаборанти“ работи по химия и има следните задачи:
- Да разясни метода за създаване на домашен сапун чрез варене на свинска мас и натриева основа;
- Да създаде сапуни по студен метод, да приложи натурален оцветител и да представи рецептата – за да направят това, учениците ползват онлайн програма, която изчислява какво количество от всяко вещество трябва да се сложи;
- Да създаде натурален био-сапун-гел от кестени и ленено семе – при представянето на продукта освен точната рецепта за направата му, децата трябва да представят и други подходящи рецепти за био-продукти от кестени и да обяснят защо кестените имат измивно действие.
Снимка 3. Сапуните могат са течни или твърди и могат да се приготвят по два метода – топъл и студен. Отбор “Технолог-Лаборанти” приготвя твърди сапуни по студен метод.
Екип „Графични дизайнери“ работи с учителя по изобразително изкуство върху следните задачи:
- Да създаде подходящи и разнообразни опаковки за коледните сапуни;
- Да направи подходящ информационен етикет със съставките и алергените;
- Да създаде украса на масата за продажба на сапуните на учичлищния коледния базар.
С подкрепата на учителя по български език и литература екип „Творци“ трябва:
- Да изработи подаръчни картички;
- Да исмисли и запише коледни пожелания на всека една от ръчно направените картички;
- Да представи предварително създадена презентация за професията „Технолог-Лаборант–Химик“.
Снимка 4. Изработванетo на картички с коледни послания е част от задачите на отбор “Творци”
Екип „Електроинженери“ работи по физика и има следните задачи:
- Да представи предварително подготвен доклад и да обясни как мият сапуните;
- Да информира за твърдата и меката вода и за влиянието ѝ върху измивното действие на сапуните;
- Да представи предварително подготвена презентация, свързана с откритието на съдомиялната машина;
- Да създаде прототип на работеща миялна машина, използвайки предварително подготвени от учителя материали.
Екип „Технологични конструктори упражнява уменията си по предмета “Технологии и предприемачество” и има следните задачи:
- Да запознае присъстващите с последователността на работа и обстановката в реален работещ цех за производство на сапуни;
- Да начертае работна схема на производствена линия за твърд сапун, наблюдаван при посещение на сапунен цех в завод „Фикосота“АД;
- Да сподели впечатления за това какви умения трябва да притежава бъдещият лаборант в такъв цех, съобразно информацията, получена от началника на цеха по време на посещението.
Снимка 5. Физика в действие: отбор “Електроинженери” създава прототип на миялна машина за 35 мин.
Резултати
Учениците, включили се в “Сапунената фабрика на дядо Коледа”, се справят с всички задачи, поставени им от учителите. Седмокласниците работят с вдъхновение и с голямо желание прилагат и надграждат своите знания и умения.
Част от сапуните и коледните картички с пожелания се разпродават по време на благотворителния Коледен базар, организиран по идея на училищния парламент. От продажбите им учениците печелят 120 лв., които даряват за каузата на базара – подкрепа за учениците в училището, останали сираци. Другите сапуни и картички седмокласниците подаряват на своите учители.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ
STEAM уроците винаги са интересни и забавни, но освен това имат голяма добавена стойност. Докато учениците използват своите академични знания за решаване на практически задачи, упражняват много умения – работа в екип, креативност, презентационни и комуникационни умения.
Проектът “Сапунената фабрика на Дядо Коледа” е компилация между предколедно тържество, открит урок и занимания по интереси. На него са поканени родители, учители и по-малки ученици, като всички гости са много впечатлени.
Паралелно с това г-жа Караиванова наблюдава позитивно влияние върху мотивацията за учене и нагласата към предмета химия и опазване на околната среда: “Освен всичко останало, това показва на децата какви възможности предлага нашето училище и ги мотивира да продължат образованието си тук”, споделя учителката.
Снимка 6. Производствени линии, изследвани и описани от отбор “Технологични конструктори”
ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАМЕ
Основното притеснение на учителката по химия всъщност е следното: “Ще се получи ли сапунът?”. След успешното провеждане на урока г-жа Караиванова ни дава няколко успокояващи напътствия в тази посока:
- За изливане на сапуна използвайте силиконова форма, която няма малки детайли по. За съжаление елхичките и розичките не са подгодящи, тъй като за да стегнат ръбчетата на сапуна трябва много време. Подходящи, макар и по-скучни, са облите форми;
- Ако все пак след като извадите сапуна от формата той се разпадне, не се отчайвайте. “Просто оформете топчета… и предложете сапун-планета!”, коментира усмихнато г-жа Караиванова;
- Преди да използвате направените от вашите ученици изделия, трябва да мине период от поне 40 минути, за да узрее сапунът.
Галерия сапуни, приготвени по време на STEAM урок “Сапунената фабрика на Дядо Коледа”:
Практиката е селектирана в инициативата ”Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.
Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.
Автор на статията
Нина Ружина завършва География в Софийски университет “Св. Климент Охридски” и следва Международен алтернативен туризъм в НБУ. До голямата ѝ среща с учителската професия, за която мечтае от дете, работи в сферата на културата и туризма. Част е от възпитаниците на “Заедно в час”, випуск 2016, като в тази роля преподава 2 години в ПГ “Георги Сава Раковски”, гр. Костенец; след това става част от екипа на Заедно в час и подкрепя новите учители по програма “Нов път в преподаването”, сетне отново се връща към мечтата си и до момента е учител в ЧПГДН “СофтУни Светлина”. В prepodavame.bg твори по темите за гражданско образование и права на децата.