На живо по вашите екрани: четвъртокласници впечатляват със знания в собствено телевизионно предаване

Г-жа Димитрова, учител в СУ “Димитър Талев” в град Добрич, предлага на вниманието ни един много интересен проект, който увлича нейните четвъртокласници и им предоставя възможност да демонстрират и приложат знанията си.

От 2000-та година насам училището участва в различни международни проекти, по един от който се създават локално радио и телевизия “Светилник”. Предаванията на училищните медии се излъчват на големи монитори, поставени в коридорите на училището, както и във Facebook страницата на училището. През учебната 2022/2023 година СУ “Димитър Талев” отбелязва 35 години от създаването си, във връзка с което екипът организира “Ден на нашите възможности – “Ние можем”. По този повод се излъчва и специалното “телевизионно” предаване на четвъртокласниците. Повече за него прочетете в настоящата статия!

ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА:

Име на практиката: Ден на нашите възможности – “Ние можем”

Цели:

  • осъзнаване, че знанията, които придобиват децата в училище имат реално приложение в живота;
  • даване на възможност на всяко дете да покаже своята силна страна, повишаване на самочувствието на учениците;
  • придобиване на набор от умения – работа по проект, комуникации, презентиране.

Подходяща е за: ученици в начален етап, може да бъде приложена и с по-големи ученици

Прилага се: подготовка и реализация в рамките на един месец

Необходими материали: компютър, принтер, микрофони, проектор, предварително заснемане на дейностите по интереси

ОПИСАНИЕ НА ПРАКТИКАТА

Четвъртокласниците от  СУ “Димитър Талев” – гр. Добрич и техните учители подготвят едно интерактивно “телевизионно” предаване, комбинация от предварително заснети видео материали, ключвания “на живо”, предизвикателства и викторини. Различните теми, по които учениците дискутират и знанията, които демонстрират, са свързани с юбилея на училището и неговия патрон. Програмата има двама водещи (всяка от двете паралелки номинира по един), а останалите деца се разпределят като репортери и участници в изнесени студиа. 

Предварителна подготовка

Предварителната подготовка отнема около месец. Учителите подготвят сценария, по който децата ще водят предаването, а водещите имат за задача да го репетират и научат добре. За всяко студио са предвидени листове с различни задачи и предизвикателства, с които “гостите в студиото” ще трябва да се справят по време на предаването.

Учителите идентифицират силните страни на учениците си, за да може всеки да получи възможност да се представи във възможно най-добра светлина. Четвъртокласниците споделят какви са техните хобита извън училище и заснемат кратки видеа, които демонстрират талантите им.

Много вълнуваща за всички ученици е възможността да вземат интервю на живо от директора на училището, госпожа Панчева. Учителите помагат единствено с подготвянето на въпросите.

Задачите

С включването си репортерът от студио “Роден език” обявява: “Здравейте, …по повод отбелязването на годишнината на нашето училище в студиото ни се получиха поздравителни адреси, но разглеждайки ги по-задълбочено, установихме, че в бързината подателите им са допуснали много грешки”. Той кани гостите в студиото да ги коригират. 

Съучениците им в студио “Математик” пък трябва да отговорят на три въпроса – през коя година е създадено училището, от колко години е отворено и коя е рождената година на патрона им Димитър Талев. До верните отговори ще ги доведе правилното решение на три математически верижки. 

На живо по вашите екрани: четвъртокласници впечатляват със знания в собствено телевизионно предаване

Уменията по география се демонстрират със следната задача: учениците открият местоположението на картата на другите два града в България, в които има училища, носещи името “Димитър Талев” – Пловдив и Благоевград. След това трябва да разкажат на публиката нещо, характерно за природата в тези части на България.

За да покажат какво са научили по човек и природа, четвъртокласниците обясняват как се извършват синоптичните замервания и представят прогнозата за времето в трите български града, в които има “талевци”.

Кулминацията на предаването е интервюто с г-жа Панчева, директор на училището. Тя отговаря на различни въпроси, зададени от четвъртокласниците, и разказва за историята на училището и успехите на неговите възпитаници.

На живо по вашите екрани: четвъртокласници впечатляват със знания в собствено телевизионно предаване

Големият ден

Предаването се осъществява на живо в рамките на един специален за училищната общност ден – “Ден на нашите възможности”. Децата са разпределени по групи в импровизирани временни студиа във физкултурния салон. Те са нетърпеливи да покажат какво могат и знаят. Възможност за това им се предоставя във всяко от телевизионните студиа: студио по “Роден език“, студио “Математик“, студио “Светът около нас“, “Синоптично студио“ и студио “Нашите таланти“.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ

В процеса на създаване на предаването учениците намират приложение на теоретичните си знания в една по-различна, по-практическа ситуация. Те са поставени в активна позиция по време на подготовката на предаването. Развиват уменията си за организация и работа в екип, подобряват четивната и писмената си грамотност, комуникационните си умения, повишават мотивацията си за учене. Всеки има възможност да използва силните си страни и да работи съобразно собствените си интереси и темпове.

Създаването на собствено телевизионно предаване може да е много интересен проект, с който един клас да покаже какво е научил, например в края учебния срок. При по-малките би имало нужда от по-активна подкрепа от страна на учителите, докато на по-големите ученици може да се предостави повече автономност – в подбора на темите и разпределението на основните роли (сценарист, режисьор, актьори, монтажист), в подготовката на сценария.

Няколко съвета от екипа на prepodavame за реализирането на тази практика

Повечето училища в България не разполагат със собствена телевизия и съответното оборудване, но това не прави практиката неприложима. С възможностите на устройствата, които почти всеки от нас има в джоба си и с малко повече ентусиазъм, спокойно бихме могли да подготвим и заснемем подобно предаване, като адаптираме идеите от тази практика. Ето и няколко полезни съвета в тази посока:

Подберете внимателно темите

Ако нямате опит с подобни начинания, вероятно не е добра идея да започнете с голяма продукция, изискваща огромна подготовка и включваща много междупредметни теми. Подберете съдържание от учебния материал, което може да се изиграе от актьори или предразполага към извършване на опити/демонстрации на живо. Дайте достатъчно време на учениците да проучат материала и да го овладеят. 

Разпределение на ролите

Разпределете ролите така, че всеки да прави нещо, в което се чувства уверен. Съобразете както академичните силни страни на учениците, така и особеностите на характера им (например екстровертите по-лесно се справят като водещи).

Добра подготовка

Дайте време за подготовка и репетиции. Напишете заедно с учениците подробен сценарий и се придържайте към него. Уменията за импровизация са нещо чудесно, но ако не искате да снимате всяка сцена по много пъти или нямате умения/време за монтаж, най-добре ще се получи, ако сте разиграли всичко няколко пъти. Учениците също ще са по-уверени в себе си, ако имат добра подготовка.

В случай, че планирате да заснемете научни опити, изпробвайте ги предварително у дома (въпреки че може да е много забавно, когато експериментите не се получат “на живо”).

Използвайте наличните устройства 

Използвайте устройства и софтуерни продукти, които познавате добре и с които работите комфортно. В днешно време има много достъпна техника, но ако тепърва трябва да разучавате нова видеокамера или програма за редакция на видеа, ще загубите ценно време, а резултатът може да не ви удовлетвори. Повечето смартфони са достатъчни за целите на една ученическа продукция, а в интернет могат да се намерят много полезни съвети как да постигнете впечатляващи резултати без професионално оборудване. 

Направете разбор

Начинанието има смисъл само ако е полезно и приятно за участниците и им носи удовлетворение. Отделете време да поговорите с учениците как са се чувствали по време на процеса. Отбележете кое се е получило добре и кое може да се подобри за в бъдеще. Запишете идеите, докато са още пресни в главите на всички, и ги използвайте, в случай, че решите да повторите практиката.

Съберете овации

Част от удовлетворението при този тип проекти е споделянето. Покажете предаването/филма си на ученици от другите класове, на ръководството, на родителите.  Публикувайте го в училищените канали за комуникация и в социалните медии, стига всички ученици да са съгласни. 

Ако този тип творчески дейности ви допадат, прочетете тук за метода “драма в образованието”. Сигурни сме, че ще намерите вдъхновение!

Практиката е селектирана в инициативата ”Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Още полезни статии:

Емоционална интелигентност
Социално-емоционално учене

Как в село Бохот развиват емоционална интелигентност в час по немски език?

Тази статия беше създадена в сътрудничество с г-жа Диана Йолова-Варджиева от ОУ “Антон Страшимиров” в с. Бохот, община Плевен. Емоционалната интелигентност е ключова за това

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.