Онагледяването на учебното съдържание е от изключителна важност за учениците, особено за по-малките сред тях. Визуализацията им помага да възприемат и запаметят по-добре материала, да разберат новите понятия и връзките помежду им. Затова началните учители често използват в преподаването си различни визуални материали, а някои от тях включват и самите ученици в създаването на такива.
Именно такава практика споделя с нас и Венета Добрева, начален учител в СУ “Свети княз Борис I”, гр. Асеновград. Прочетете статията и се запознайте с вълшебната кутия Многознайка, която развива както предметното знание по математика, така и креативността на учениците.
ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА
Име на практиката: Многознайка – вълшебна математическа кутия
Цели:
- развиване на креативността;
- развиване на умението за работа в екип;
- насърчаване на екологичното възпитание;
- затвърждаване на знанията и уменията по математика.
Подходяща е за: ученици в начален етап
Продължителност: през цялата учебна година
КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА ПРАКТИКАТА
Идеята за вълшебната математическа кутия тръгва от предизвикателство за участие в кампания за рециклиране: от учениците се изисква да изработят предмет от отпадъчни материали. Така се ражда тяхната Многознайка – кутия, облепена с цветна хартия, върху която нагледно са представени десетици и единици, понятията умаляемо, умалител и разлика, видовете геометрични фигури, както и часовник.
Второкласниците с ентусиазъм възприемат идеята за употребата на рециклирани материали, тъй като в часа на класа децата и учителката са говорили многократно за опазването на природата и за значението на малките стъпки, които всеки от нас може да предприеме в тази посока. Учениците изработват своето творение от ролки от тоалетна и домакинска хартия, лъжички и кашони, употребявана хартия, елементи, останали от комплектите им по технологии. Впоследствие класът и учителката им използват Многознайка както в часовете по математика, така и в междучасията, съчетавайки ученето със забавлението. Наричат я вълшебна, защото с нейна помощ се решават и най-трудните задачи.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ
Изработването на кутията преминава през три основни етапа:
- Второкласниците обсъждат с какви подходящи материали разполагат в класната стая;
- Децата дават предложения какво би им било интересно и полезно да създадат. Учителката също има идеи. Класът взима решение;
- Учениците изработват кутията Многознайка, която да им помага в часовете по математика.
След като кутията е готова, с нейна помощ децата развиват уменията си по математика. В джобчетата на Многознайка учителката поставя различни задачи, които учениците трябва да решат.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ
Изработването на кутията и използването ѝ в междучасията помага на класа да се изгради като екип. Децата се забавляват заедно и си помагат един на друг.
В часовете по математика с помощта на Многознайка второкласниците визуализират изучения материал и успяват да затвърдят знанията си за събиране и изваждане. Упражняват часовника, разпознават геометричните фигури и пресмятат техните обиколки.
Предстои “надграждане” на Многознайка и в областта на умножението и делението.
ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАМЕ
Г-жа Добрева отправя следните препоръки към колегите, които ще приложат тази практика в своите класни стаи:
- Дайте свобода на словото и въображението на учениците;
- Използвайте тяхната креативност;
- Насърчавайте ги да оформят естетическия си вкус и усета към полезното.
Практиката е селектирана в инициативата “Добрите практики на фокус”, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.
Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.