“Не обичам да ми е скучно, затова не искам и на децата да им е скучно в учебните часове, защото правейки едно и също не сме си полезни взаимно. Търся начини да заинтригувам учениците си и сами да разбират кое е истински важно за тях.”
Г-жа Иванова не се притеснява да въвежда в учебната програма теми, които други образователни експерти намират за твърде сложни за децата в началните класове. За учителката при поднасянето на такива теми е важно децата да учат чрез игра и да им бъдат предложени достъпни за възрастта им дейности, чрез които те да задълбочат разбирането си по значими въпроси и да си изградят мнение и стратегия за справяне в различни ситуации.
Визитка на практиката
Име: Децата в света на интернет
За кого е подходяща: начален етап
Продължителност: един учебен час
Необходими материали/умения: подходяща детска литература за въведение в урока – например адаптирана за целите на часа детска приказка, принтирани листи с части от приказката, листи за изпълнение на задачите, копирна хартия и материали за илюстриране на текста – моливи, гумичка, флумастери и т.н.
Цели:
- развиване на умения за самостоятелност и активност в учебните часове;
- изграждане на критично и аналитично мислене;
- повишаване на дигиталната грамотност на малките ученици;
- изграждане на навици за безопасно пребиваване в интернет пространството.
Информация за учителя: Руска Иванова има 28-годишен стаж като учител. В момента е класен ръководител на 2. клас в СУ “Добри Чинтулов”, гр. Бургас. Завършва специалност “Начална педагогика” в Шуменски университет “Епископ Константин Преславски” и специализира психология. Чувства се удовлетворена от професията си и казва, че децата идват с нетърпение всеки ден на училище, защото очакват да се случи нещо интересно. През свободното си време обича да чете книги, да пътешества и да се занимава със сладкарство, като най-любимата ѝ част е декорацията на сладкишите.
Описание на практиката:
Г-жа Иванова ни представя свой урок на тема “Децата в интернет”. Според учителката темата за безопасността в дигиталното пространство е изключително важна за подрастващите и е добре те да са информирани по нея още от ранна възраст. Затова в час на класа г-жа Иванова решава под формата на игра и творчески дейности да представи правилата за безопасно използване на интернет и да накара учениците си да се замислят за начина, по който пребивават в онлайн пространството.
“Реших да включа активно второкласниците, които доста дълго остават в домашни условия насаме с електронните устройства и необятното интернет пространство, за да ги запозная с опасностите и възможностите за предпазване от тях. Исках да им покажа също така, че порастването носи повече отговорности и мисля, че целта ми е постигната.”, споделя Руска Иванова.
В час на класа чрез междупредметни връзки и под формата на забавни примери и задачи, малките ученици се запознават с правилата за сигурност в интернет и получават информация за електронна поверителност, защита на личните данни. Разбират какво е кибертормоз и киберсигурност. Научават и важни неща за споделянето и за получаването на “подаръци”.
Като първа стъпка учителката запознава децата с приказката “Приключенията на Зед в гората Интернет” в час за извънкласно четене. След това подготвя приказка по аналогия с вече прочетената – “Снежанка в страшната интернет гора”, където вълкът е непознатия, който се запознава в интернет със Снежанка и тя му казва всичко за себе си – къде учи, къде живее и т.н. Цялата приказка може да изтеглите от тук: “Снежанка в страшната интернет гора”. Г-жа Иванова принтира приказката и я разделя на отделни части. Също така подготвя и принтира правила, които трябва да се спазват, за да бъде безопасно сърфирането в интернет, като към тях е добавила и неправилни твърдения.
В рамките на един учебен час на класа децата се разделят на екипи и имат за задача да подредят частите на приказката “Снежанка в страшната интернет гора” в правилната смислова последователност, след което да я прочетат. После получават работен лист Правила за безопасност в интернет(може да кликнете на линка и да изтеглите работния лист), който съдържа включени и неверни твърдения. Второкласниците трябва да подчертаят само верните твърдения. В час по технологии и предприемачество учениците подготвят листове обикновена копирна хартия като книжка, преписват приказката, а на последната страница добавят и правилата за безопасно пребиваване в интернет. А в час по изобразително изкуство илюстрират създадените от тях полезни книжки.
Към практиката проявяват голям интерес и специалистите от Регионално управление на образованието в гр. Бургас – експерт “Начално образование” и експерт “Приобщаващо образование” искат да видят на живо целия процес. Те са възхитени от начина, по който на толкова малки деца може да се представи толкова сериозна тема, така че те да разберат важността ѝ.
Родителите на децата също са впечатлени и започват все по-активно да се интересуват дали е безопасно посещението на различни сайтове. Повечето от тях контролират поверителността на паролите и данните, за да предпазят децата си от възможните опасности в интернет.
Защо да опитате тази практика:
- добър начин още от ранна възраст децата да се научат как безопасно да използват електронните устройства;
- изграждане на отговорност в децата;
- включване на междупредметни връзки в урока.
Практиката е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.
Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.
Ако имате практика, която може да бъде полезна на други учители, ще се радваме да се свържете с нас и да ни разкажете за нея!