5 начина за постигане на забавна класна стая

Много научни изследвания показват, че когато се забавляват, докато учат,  децата се фокусират по-добре, а наученото остава по-трайно в паметта им. Засилват се когнитивните процеси и се абстрактното мислене.

Доброто настроение повишава способността за възприемане, а от там и достигането на по-големи знания и успехи. Положителните емоции разширяват капацитета на вниманието, а това ни помага да задействаме повече умствени ресурси. Така мотивацията за учене се повишава и мисленето протича по-ефективно.

Но за един педагог да бъде забавен, а едновременно с това неговият предмет да се приема сериозно от учениците, може да се окаже истинско предизвикателство.

Ако сте се чудили как да бъдете любимият учител за децата в училище, не се колебайте да последвате някои от нашите съвети.

1. Измислете нестандартен поздрав

Всеки от нас е гледал чуждестранни филмови продукции с училищна тематика. В много от тях учителят си е измислил интересен начин за сутрешен поздрав към учениците. Освен стандартното ръкостискане наблюдаваме прегръдка, подскоци в страни, даване на пет, чукване на лакът или юмрук, преплитане на пръсти, забавно подсвиркване или песен и т.н. Защо не пробвате и вие? Всичко това може да ви е странно, но тези малки закачки искренно забавляват малчуганите, а и не само тях. Определено ще си гарантирате едно усмихнато утро.

2. Опознайте се

Всяко дете, както и самите ние, има своите интереси и преживявания. Проявявайте искрен интерес към живота и личността на учениците!

Организирайте си ден в седмицата, в който всеки да представи себе си такъв, какъвто е извън училище, и да разкаже интересна и любопитна лична случка. Може да започнете с ваш разказ от детството ви. Украсете историята си, така че да стане по-вълнуваща и забавна за учениците. Смейте се заедно с тях и им покажете, че и вие сте правили най-различни пакости. Старайте се на всяка разказана история да поглеждате с чувство за хумор. Това може да промени атмосферата в класната стая и да задържи вниманието и интереса на учениците не само към вас, но и към уроците.

Ето и още една идея: в началото на учебната година нека всеки, включително и вие, да напише на лист за какво му е любопитно да научи през учебната година. Например, да посочи животно или растение, което му се струва странно и за което иска да знае повече за него. Съберете листчетата в купа. Разбъркайте ги и нека всяко дете си изтегли по едно, за което да “отговаря”. Направете си график и отделете време, например в “Час на класа”, в което да се представят подготвените открития и факти. Така не само учениците, но и вие ще имате задача, по която да работите, и после също като тях – да я представите. Колкото сте по-близки до техния живот, интереси и задължения, толкова повече уют и спокойствие ще цари във вашата класна стая. А заедно с това ще се множат и забавните моменти.

3. Включете учениците си активно в преподаването

“Смяната на ролите” по време на час определено би разнообразила и енергизирала учениците. Затова не се колебайте да ги включвате по-активно дори в самото преподаване. Помислете в кои уроци може да планирате проекти за по-добро онагледяване и усвояване на материала. Използвайте тези часове, за да задавате екипна работа на учениците – такъв тип задачи обикновено им допадат.

Те не само ще се забавляват, но и ще научават нови и любопитни истории за света и всичко, което е около нас. Така ще разчупите монотонното преподаване и ще покажете, че искате децата да се развиват. Ще им помогнете да осъзнаят че са уникални и умни и че могат да създават интересни и забавни неща.

4. Стимулирайте творческото изразяване в учениците

Стимулирайте децата да ви изненадват с тяхното виждане към изучавания материал, с помощта на различни учебни задачи в часовете си.

Погледът на учениците винаги е различен и нестандартен. Оценявайте всяко тяхно творческо представяне и им показвайте, че го цените и сте доволни от работата им, независимо от някои неточности при изпълнението. Обръщайте внимание на индивидуалния напредък, а не на сравняването с другите ученици. Давайте възможност на децата да се самооценяват, за да развият самокритичност. Признавайте им, когато са били изобретателни в идеите си. Така ще ги вдъхновите да бъдат по-сигурни и ентусиазирани при представянето си.

5. Създавайте готини и различни игри

Независимо дали сме на 5 или 25 години, за всички ни играта е просто забава, но и начин на опознаем света и себе си като част от него.

Играенето на една и съща игра, колкото и да е интересна, доскучава. Ето защо, когато използвате игри в часовете си, трябва да внасяте и нови елементи. Например, когато в час по български език и литература правите състезание за най-бързо написано изречение, обявете, че освен бързина и правопис, ще следите и за краснопис и четливост. Използвайте метода на елиминация, за да останат трима финалисти и изберете победител сред тях. Наградата може да бъде в рамките на една седмица победителят да е ваш верен помощник.

Всяка една игра в класната стая прави ученето забавно, а това е рецепта за щастливи деца. Когато децата са щастливи, и ученето върви лесно и интерeсно.

Ако все още се чудите как да направите класната си стая място за усмивки, приложетете някой от изброените съвети. Добавете и нещо свое – бъдете непредвидими, позитивни и искрени с учениците си. Показвайте им, че ги цените и уважавате. Забавлявайте се и се смейте с тях на шегите им, дори и понякога да са ви странни.

Да бъдем за малко деца и ние, учителите, е предизвикателство, но гарантира силна връзка с учениците и истинско забавление в клас. Ако темата ви е интересна, прочетете още:

6 Игри за раздвиждване в твоята класната стая и ползите от тях

5 игри за първия учебен ден [+Бонус работни листове]

 

Източници: Teachers are the best, Greelane, Open Colleges, Cognition Today

Още полезни статии:

Комуникативни умения

Всичко важно за една успешна презентация

Презентацията е една от възможностите децата и младежите да демонстрират разбиране/усвояване на дадена тема и да се изявят пред публика. Но целта е ученикът не

Свободно течаща мисъл
Креативност

Свободно течаща мисъл

Свободно течащата мисъл е стратегия, която представлява нещо подобно на вътрешен монолог, стартиращ от темата, за която трябва да генерираме идеи. С тази техника човек

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали