Първата седмица от новата учебна година

В последните години много учители осъзнават нуждата от т.нар. “подготвителна” или “въвеждаща” седмица за учениците. Тя представлява няколко дни плавен преход от лятната ваканция към училищния живот. 

Новите ученици ще се запознаят с учителите, ще опознаят средата, в която ще пребивават, и ще се вдъхновят за предстоящите учебни дни. При учениците, за които първият учебен ден е отново в същото училище, това е възможност да поработим за мотивация и нагласа за успехи, за създаване на добро настроение и очакване на интересни преживявания през новата учебна година.

Ето и какви дейности ви предлагаме за всеки ден от седмицата.

Ден 1

За да бъде успешна учебната година, а вие и учениците да се чувствате спокойни и уверени, е важно да изградите добри взаимоотношения помежду си. Учениците няма да се интересуват какво знаете и на какво искате да ги научите, докато не усетят, че сте загрижени за техните нужди и желания.

Създайте безопасна среда, в която грешките се възприемат като ценен опит. Насърчавайте учениците да измислят решения на проблеми, да дават идеи, да имат смелост да изразят мнението си, да бъдат отворени за различни гледни точки, да откриват силните си страни и да не се страхуват да потърсят помощ в случай, че не знаят или не могат да се справят с някаква задача. Те трябва да останат с усещането, че са приети и уважавани такива, каквито са.

Тук може да видите защо всъщност грешките в класната стая са полезни за развитието на учениците – Учене чрез грешки.

За учителите:

Ако за първи път се срещате с учениците, попитайте ги за имената им и се постарайте да ги запомните. Представете и себе си с няколко думи, но само колкото да предизвикате любопитството на децата и да ги накарате да ви задават въпроси. Например ако имате домашен любимец, може да споделите, че той много обича да спи на дивана до вас, но без да казвате дали е котка или куче. Нито пък как се казва – оставете учениците сами да попитат. Разкажете също какви трудности сте имали в училище, кой е бил любимият ви учебен предмет, как сте избрали професията си.

Ако вече познавате учениците, може да споделите забавни моменти от лятото, да им дадете да разгледат снимки или да им предложите готини идеи как да прекарат почивните дни. 

За учениците:

Помолете  учениците да направят кратка презентация за себе си, която после да представят един на друг или в малки групи. Ето и примерно съдържание на презентацията:

  • 1 слайд – По какъв начин искаш останалите да се обръщат към теб? С  цялото ти име, по-кратък вариант на името или псевдоним?
  • 2 слайд – Сподели нещо интересно за себе си, което никой не знае – хоби, нещо любопитно за семейството ти, вълнуващ спомен от ваканцията.
  • 3 слайд – Кое е любимото ти място и защо?
  • 4 слайд – Какво би искал да научиш през новата учебна година; има ли въпрос, на който упорито търсиш отговор?

Може да предложите и Анкета за опознаване с необикновени въпроси, която ще ви помогне да видите учениците си в различна светлина. 

Ден 2

След като вече сте се запознали с учениците или сте си споделили вълнуващи моменти от лятото, може да преминете към създаването на норми в класната стая и към организиране на пространството. Важно е да направите това заедно с учениците, за да не останат усещането, че някой друг им налага нещо, с което те не се чувстват комфортно.

Заедно помислете за знаци, които ще улеснят общуването ви по време на час или ще направят ежедневието ви в училище спокойно и приятно – как учениците да ви информират за желанието си да отидат до тоалетната, как да сигнализират, че имат въпрос или нужда от допълнително разяснение по дадена тема, кога могат да се хранят, какво да направят, ако имат нужда от медицинска помощ или имат някакъв друг проблем. Обсъдете приоритетните нужди, които могат да се появят по време на престоя ви в училище.

Помислете също така как да подредите чиновете и столовете, за да бъде удобно за ваички. Ако някой си е забравил необходими пособия като химикал, лист хартия, гумичка или нещо друго, нека знае от къде може да си вземе – това може да бъде вашият “кът за материали”. Може да си направите мини-библиотека, като всеки донесе любима книга, или да обособите “цветен кът”, където да отглеждате растения.

Направете плакати, на които да напишете вашите правила и последствия, нарисувайте или залепете весели изображения и не забравяйте да положите подписите си най-отдолу на плаката. Това ще означава, че вие и учениците сте съгласни да спазвате нормите. 

Ден 3

За да се разбирате и да общувате с лекота и уважение, трябва да очертаете наистина ясни правила и да практикувате комуникационните си умения. Обяснете на учениците, че обсъждането на това, което учат, е една от най-ценните стъпки в учебния процес. Може да отделите целия ден за разговори и екипна работа. Предварително подгответе актуални и значими теми от новинарския поток, както и увлекателни теми, свързани с интересите на децата. 

Идеи за теми, които да обсъдите с учениците:

  • Защо е необходимо междучасието? Как да си починем пълноценно за няколко минути – техники за релаксация, лежерен разговор със съученик, енергично раздвижване или нещо друго?
  • Какво прави уроците ангажиращи и полезни за учениците?
  • Какъв трябва да е добрият учител?

Разбира се, че с един ден разговори няма как да изградите устойчиви умения за общуване. Затова в края на деня може да разпишете “Правила за общуване” и да ги поставите на видно място в класната стая, за да се подсещате при нужда. Правилата може да изглеждат така:

  • Изслушвам, без да прекъсвам
  • Говоря тихо
  • Когато някой ме обиди, не отвръщам по същия начин. Споделям на учителя, а после и на съученика си, как се чувствам от думите му.
  • Говоря уважително, като използвам вълшебните думи: моля, извинявай, благодаря, може ли и др.
  • Не иронизирам и не омаловажавам мнението на никого/Всяко мнение е ценно.ю

Ден 4 

През четвъртия ден може да обсъдите защо са ви необходими нови знания и умения, какво дава образованието на учениците и защо това са най-важните години от живота на човека. 

Предложете на учениците да организирате базар, който да се проведе през първите почивни дни след започване на учебната година. По време на подготовката за базара може да представите по едно-две умения, които се развиват при изучаването на различни учебни предмети.

Направете плакат-покана за събитието, напишете късметчета с рецепти, табелки с цени и др. Нека всеки да донесе домашно приготвени сладкиши, в направата на които е участвал самият той. Поканете родители, учители и други ученици.

По време на базара под ваше наблюдение и с ваша помощ учениците могат да се редуват като изпълняват ролята на продавачи. При продажбата на някой сладкиш, питайте по-малките ученици каква е неговата цена, колко пари подава купувачът и необходимо ли е да върнете ресто. Така ще покажете защо е необходимо да се учи математика. 

Поставете табелките, на които сте написали какви продукти съдържа всеки сладкиш и напишете малък съвет към купувачите, например: тези бисквитки са чудесни за сутрешното ви кафе, лимоновият кейк е най-вкусен с чаша чай. Може да оставите и късметчета с различна рецепта, от които всеки да си изтегли. По този начин ще покажете защо са полезни уменията по български език и че няма как да общувате пълноценно, ако не знаете правописа и граматиката на езика.

Залепете изрисуваните със сладкиши, плодове и домакински прибори плакати на места, където се събират хора от общността – кварталния магазин, читалището, детските площадки, за да събудите интереса на потенциалните купувачи. Така може да обясните защо е важно да се учи изобразително изкуство и какво ви дават уменията, които се развиват чрез този предмет. 

За да включите и знания по биология (за това как да се грижим за здравето си), може да предложите на учениците да съветват купувачите кои от продуктите в сладкишите може да се заменят с по-здравословен вариант. Захарта например може да се замести с мед или фурми, а бялото пшенично брашно –  с кокосово или бадемово.

За да се чувстват учениците полезни и да си сътрудничат в изпълнението на обща цел, изберете благотворителна кауза от TimeHeroes, за която да дарите средства от продажбите.

Ден 5

През този ден може да помолите учениците да помислят и да напишат на малки листчета 2-3 неща, които са ги затруднили или смутили по някакъв начин през изминалата учебна година, както и 2-3 неща, които си припомнят с усмивка или са им били полезни. Това упражнение може да се изпълни най-лесно и приятно ако дадете пример със себе си.

Трудности/притеснения на учителя:

  • Страхувах се дали колегите ми ще ме приемат и дали ще има кой да ми помогне, ако имам нужда
  • Тревожех се дали това, което преподавам на учениците, ще им бъде интересно
  • Изпитвах трудност с придвижването до училище и всяка сутрин се притеснявах да не закъснея за първия час

Приятни моменти и научени уроци на учителя:

  • Спомням си как на рождения ми ден всички колеги ме изненадаха с торта и цветя, това много ме зарадва;
  • С ученик, който имаше затруднения по математика, оставахме всеки ден след часовете, за да решава задачи и да му помагам. Сега той учи в Математическата гимназия и е много щастлив;
  • Научих, че е доста приятно да обядвам с учениците, така имаме време да си говорим за всякакви неща извън училище.

Важното е учениците да видят, че вие също имате тревоги и радости от училищния живот. Така ще ги насърчите да споделят и своите. След като съберете листчетата с откровенията на учениците, отделете време да ги прочетете и писмено се опитайте да откриете решение на всеки от тях.

Ако някой се е чувствал самотен през изминалата година, постарайте се през тази учебна година да го включвате в повече дейности и групови работи, възлагайте му лидерски роли. Ако друг е пропуснал учебен материал, защото е бил болен и след това не е успял да го разбере, предложете помощта си след часовете. Това ще укрепи връзката ви с всички ученици и те ще знаят, че могат да ви имат доверие. 

Първата седмица в училище подготвя почвата за вашите бъдещи успехи – както академични, така и личностни и като колектив. Изненади винаги ще има, трудни моменти – също. Важно е учениците да прекрачат прага на класната стая с позитивна нагласа и да не тъгуват за лятото, защото им предстоят още по-вълнуващи дни в училище.

Източник: The first 5 days: The key to success, Cheryl Abla, edutopia.org

 

Още полезни статии:

Мозъчна атака
Креативност

Какво е мозъчна атака?

Брейнсторминг, или мозъчна атака, е една от най-разпространените стратегии за генериране на идеи. Това е креативна техника за работа в група, чрез която екипът се

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.