Замислих се как се подготвям за учебната година. Тази есен ще бъда класен ръководител на 1. клас! Вълнувам се много и съм супер ентусиазирана! Мисля, че тези емоции са валидни при всички учители, нищо, че битува мнението, че снаближаването на 15. септември всички изпадат в паника – и ученици, и родители, и учители.
Та как се подготвям. Всъщност аз не се подготвям за новата учебна година.
Новата учебна година се подготвя за мен! Ето как става това в 6 стъпки:
1. Учениците. Лятото ми подготвя най-добрите, най-умните, най-разбраните, най-любопитните и най-будните ученици. Няма как да бъдат други.Сигурна съм.
2. Почивка. Новата учебна година ми казва „Хайде, презареди батериите, иди на море, на село, в планината, на басейн, мотай се по тениска и спи до 10“. А аз слушам, защото включените дейности ми харесват. През това време Новата учебна година крои за мен планове как да споделя енергията, впечатленията си и спомените си с учениците от точка 1, и как да преплета всички тези летни приключения в един увлекателен и ефективен учебен процес.
3. Визия и планиране. Новата учебна година много държи да знае какво очаквам от нея, когато вече няма да е нова, а ще бъде към своя край. Имам нужда от визия. Без да знам какво очаквам в края на учебната година, как мога да постигам резултати?
На какво стъпва визията, ще попитат някои? Как да я съчиним? Лесно е – хващам си учебната програма за класа, преценявам какви социално-емоционални компетентности искам да развивам у учениците, приоритизирам и го визуализирам в главата си, а след това го правя и писмено: „В края на учебната година учениците от моя клас ще могат това и това, ще демонстрират това и това, ще анализират и синтезират това и това, ще се държат еди-как си, ще се справят с еди-какви си социални и емоционални казуси по еди-какъв си начин.“
Общо взето отговарям на въпроса „Как изглеждат моите ученици в края на учебната
година?“. И хоп! – визията е готова.
Новата учебна година периодично ще ме връща към визията ми, за да не губя посоката. Защото всички учители се сблъскваме с това – понякога сме така унесени в ежедневието и хилядите текущи задачи, че забравяме по какъв път сме тръгнали и къде искаме да стигнем. Визията ме връща в релсите и ме кара не да се нося по течението, а аз да определям посоката!
След визията следва и по-подробното планиране на уроци, дейности и т.н.
4. Класната стая. Новата учебна година знае, че класната стая трябва да се превъне в своеобразен нов свят за учениците, да се чувстват комфортно в нея. Готово! Тук идвам аз. Изборът на тема за класната стая, поне според мен, е важна част от подготовката. Как учебната година да се подготви за мен, ако не знае каква тема съм избрала? Темата на класната стая ще бъде „Природа“ и съответно правя всякакви табелки, табла, правила на класа и всичко друго в този стил. А Новата учебна година се подготвя да ни посрещне в целия си блясък и да посее в сърцата на децата любов към същата тази природа, която ще пресъздадем в клас.
5. Четене. Любимо занимание. Считам, че всеки ден без някакво четиво, е загубен ден. Новата учебна година ми шепне тихичко, че е добре да чета статии, книги, изследвания, методики и всякакви неща, които да ме провокират да оптимизирам учебния процес и да ангажирам по-добре учениците си. Доообре, чета.
Паралелно с това върви и четенето на любими книги и довършването на всички онези, които съм натрупала на нощното си шкафче през изминалата учебна година. Това ми носи приятно чувство за удовлетворение и завършена мисия. Ако не ги прочета сега, как през новата учебна година да направя място за следващата купчина непрочетени книги?! Трябва да освободя място върху нощното шкафче!
6. Чувство за хумор. Ключово умение за оцеляване в класната стая! Ако учителят не може да се смее на себе си и собствените си слабости, ако не умее да се забавлява и да разведрява обстановката в клас, то тогава училището наистина ще бъде мъчилище. Та забавлявам се с учителски смешки, мемета и вицове. Да не губя тренинг! Или както се казва „Няма вицове за учители. Всичко е истина.“
Така се подготвям. Бавно и славно. Гледам календара и разпределям времето.
Като един голям кантар – слагам активната почивка, личното време и същинската подготовка, а Новата учебна година се изявява като Темида и се опитва да балансира – в един момент едно й се струва по-справедливо, а в друг момент – друго. И изведнъж се оказва, че вече е тук, на прага.
Добре си ми дошла, Нова учебна годино! Благодаря ти, че се подготви за мен!
Този текст е сред отличените в конкурса “Как да се подготвим за новата учебна година?”.
Прочетете и другите текстове, отличени в конкурса:
Как да започнем новата учебна година без стрес?
Как се подготвям за новата учебна година? – една история
Почивка с камера и лаптоп под ръка