5 начина да опознаете учениците си

 

Никога не е било достатъчно да знаете само имената на хората, с които общувате всеки ден. Важно е в отношенията да има взаимопомощ и уважение. Това може да се случи само ако се интересувате от човека срещу вас – какви желания и нужди има, какво го смущава и затруднява в ежедневните дейности, на какво се възхищава и какво цени в отсрещния човек. Същото важи и за отношенията ви с учениците. 

Изграждането на силни връзки, изпълнени с разбиране, жестове на внимание и искрен интерес, подобряват цялостната атмосфера в класната стая. В следващите редове представяме няколко идеи, които ще ви помогнат да опознаете по-добре учениците си и да създадете стабилни и удовлетворяващи отношения. 

1. Анкета за опознаване

Все повече учители в началото на учебната година посрещат учениците си с анкета за опознаване. Нейната цел е да събере на едно място важна информация за учениците, която ще ви позволи да ги опознаете повече и да подготвите интересни и полезни дейности през времето, което прекарвате заедно. Включете в анкетата въпроси, които наистина ви вълнуват и са важни за вас при запознанството ви с друг човек.

Избягвайте да задавате въпроси като “Колко братя и сестри имаш?” или “Кой е любимият ти предмет в училище?”. Такива въпроси предполагат кратки и статични отговори тип “един брат”, “математика”. Вместо това помислете за въпроси, които провокират творческото мислене на децата и изискват по-дълъг отговор като “Кои са първите 5 неща, които трябва да знам за теб?” или “Кой е най-запомнящият се момент от изминалото лято?”. Чрез отворени въпроси учениците разкриват повече информация за себе си и понякога нещата, които ще прочетете, може наистина да ви изненадат. Има деца, които само на хартия биха споделили, че родителите им са се разделили или че материалът, който изучават ги затруднява. Ето и една примерна анкета, с чиято помощ можете да създадете и ваша собствена. Ако се затруднявате да работите с гугъл формуляри, можете да изберете друга удобна за вас платформа или да изгледате тези видео инструкции. Разбира се, винаги можете и да разпечатате въпросника.

Най-полезно би било да направите анкета в началото на учебната година и още една в началото на втория срок. В тази възраст децата се променят бързо, затова е важно винаги да разполагате с актуална информация. 

БОНУС ИДЕЯ: За да се чувстват учениците ви предразположени да споделят през цялата година, може да поставите буркан или кутия, където децата да пускат листчета с информация, която искат да знаете. Могат да споделят за проблем, който имат със съученик, да ви зададат въпрос или да ви помолят за помощ. Помолете ги да оставят и имейл адрес. В петък вземете буркана вкъщи и отделете известно време, за да отговорите на бележките. Може да са анонимни, затова е добра идея да отговорите лично на всеки въпрос именно по имейл.

2. Близки до сърцето хора

В началото на седмицата може да изпълнявате следното упражнение с учениците си: нека всеки разкаже за някого, на когото се възхищава и когото чувства близък по някакъв начин. Това може да реален или измислен персонаж, жив или мъртъв човек, който представлява важна фигура в живота на ученика. За да насърчите учениците да участват, започнете първи. Покажете снимка на родител или друга значима за вас личност и разкажете с няколко думи защо този човек ви вдъхновява и прави живота ви по-добър. В началото търсете доброволци сред учениците, които да продължат след вас упражнението, но когато свикнете с тази дейност, нека учениците споделят по азбучен ред. Всеки да разполага с една минута, за да сподели информацията, която е подготвил.

Това дава възможност да знаете повече за близките на учениците, за другите отношения, които имат и за хората, на които се възхищават. Така при разговор ще можете да попитате за братовчеда, който се възстановява след катастрофа или за любимия спортист, който е имал състезание или важен мач. 

3. Лично време за всеки ученик

Опитайте се поне веднъж в месеца да организирате индивидуално време за разговор с всеки ученик. Срещата може да е виртуална или на живо. Нека всеки разговор да е с продължителност около 30 минути. Това е достатъчно време, за да обърнете внимание на всяко дете, без срещата да става досадна, а разговорът да зацикля. Подгответе различни въпроси, но нека не са същите като в анкетите. Засегнете по-мащаби теми, питайте какво не харесват учениците в училището и какво биха подобрили, каква благотворителна инициатива биха организирали (ако знаят за човек, който е болен или ако в района, в който живеят има дом за деца, лишени от родителски грижи) или как могат да съдействат, за да направят мястото, където живеят по-чисто. Помолете учениците също да задават въпроси, които ги вълнуват или просто искат да разберат вашето мнение по някой казус. Тези срещи засилват усещането за принадлежност и задълбочават отношенията, които имате.

4. Кратки екскурзии

Сигурно сте чували израза “Ако искаш да опознаеш един човек, пътувай с него.” В тези думи има голяма доза истина. По време на пътуване човек излиза извън обичайната си среда, извън зоната си на комфорт, сблъсква се с различни ситуации, изискващи неговата реакция, а понякога и с неочаквани обстоятелства и проблеми за разрешаване. Така че ако искате да опознаете още по-добре учениците си, да имате още повече теми за разговор или просто да разширите знанията и уменията си, организирайте кратки съботно-неделни екскурзии до близки дестинации два или три пъти през учебната година. Може да приемате предложения и от учениците си за различни места, а може и да ги изненадате.

Ако някой от учениците ви не успее да присъства по някаква причина, включете го с видео връзка и му разкажете интересни моменти. Правете си много снимки, които после може да окачите на табло, специално направено за вашите общи пътувания. 

5. Дискусии с психолог

Ако детето е по-малко и има някакъв проблем, родителите или учителят могат сравнително лесно да посетят училищния психолог и той да помогне на детето да се справи с болезнена или трудна ситуация. Обаче това не е така лесно при подрастващите. Доста често когато тийнейджърите се сблъскат с трудности, те мислят, че проблемът всъщност е в тях самите. Започват да се изолират, чувстват се самотни и неразбрани, но се срамуват да споделят какво се случва с тях.

Затова може да организирате регулярни срещи в класната стая с училищния психолог. Дискутирайте актуални теми – каране в нетрезво състояние или терористична атака, при която са загинали много хора. Предварително и съвместно с психолога подготвяйте темите, както и различни дейности, които да подпомагат разбирането и преживяването на такива сложни ситуации. Психологът е специалист, който може да предложи методи за промяна на възприятията към дадено събитие, техники за релаксация, ролеви игри, предизвикателства и др.

По този начин учениците ще се чувстват по-спокойни, ще се научат да взимат информирани и зрели решения и ще знаят, че има на кого да разчитат за съвет или помощ.

Тези начини със сигурност ще ви помогнат да опознаете по-добре учениците си. Те ще виждат във ваше лице загрижен възрастен, който се интересува от тях и има желание да изгради отношения, изпълнение с доверие, спокойствие и добронамереност. Никога не забравяйте, че връзките, които създавате с учениците са основата, върху която можете да постигнете останалите си начинания и да имате успех. Също така ще научите учениците да ценят хората, да проявяват към тях разбиране, съобразителност и загриженост. А не е ли това почти всичко, на което искате да научите подрастващите?

 

Източник: Emelina Minero, 5 ways to get to know your middle and high school students better, edutopia.org

 

Още полезни статии:

Проектно базирано обучение

Пъзел и лексикон на паметта по история

Без да познаваме миналото, няма как да имаме бъдеще. Важно е да разбираме правилно събитията, които са се случили в миналото, и какви са последствията

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали