Учениците прочитат внимателно текста. След това синтезират най-важната информация от него в определен брой изречения, който учителят трябва да им зададе предварително. Накрая отсяват ключовите думи и с тях правят план. Класът отново може да бъде разделен на групи по абзаци, но трябва да се премисли добре деленето му. Тази стратегия не би трябвало да отнеме повече от 4-5 минути с групи и 10 минути самостоятелно без четенето на текста.
Резултат: Учениците правят план заедно с ключови думи на текст.
Примерна инструкция
Прочетете внимателно текста. След това всяка група има 5 минути да синтезира най-важната информация от абзаца си с 3 изречения и да извади от тях ключови думи, с които да оформи точка и подточки от план.
Предимства на стратегията
- Учениците работят в екип;
- Добър вариант за домашна работа;
- Учениците работят с различни видове текстове;
- Отсяват важна информация.
За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:
- Разпределението по групи трябва предварително да е премислено;
- може да се появят непознати думи и термини;
- сложността на текста да се съобрази с възрастовата група;
- учениците може да не знаят как да синтезират информация от текст;
- времето може да не стигне за всички ученици, ако работят самостоятелно.