Символите могат да се ползват за работа в клас; домашна работа и/или тестове. Учителят предварително запознава учениците със символите или заедно измислят собствена система. Учениците използват символите, за да демонстрират разбиране, възможни въпроси или важни моменти в своята работа. Символите могат да се използват по време на четене, писмени или тестови задачи. Например * за грешно употребена дума, + за вярно решена задача, ==> за редактиране на словореда и т.н. След това учениците на базата на символите сами редактират работата си.
Примерни категории
Съгласен съм; не съм съгласен; интересно; чудя се; това е трудно; това е лесно; не съм много сигурен; сигурен съм; имам нужда от помощ.
Резултат: Учениците рефлектират върху работата си в реално време. Дават постоянна обратна връзка на учителя, което помага да се адаптира подходът, целите, цялостният учебен план.
Предимства на стратегията
- Дава възможност на ученици и учител да подържат постоянен канал за комуникация;
- На базата на информацията от символите учителят може да адаптира самата задача, да планира консултация с конкретни ученици, да адаптира учебния си план;
- Писмените данни могат да се ползват при даването на обратна връзка;
- Символите позволяват на учениците да са критични към своята работа и непрестанно да анализират процеса на учене;
- Стратегията е вид рефлексия, вървяща паралелно с изпълнението на дадена задача/домашно/тест.
За тази стратегия е добре да имате предвид, че:
- символите трябва да са достатъчно прости и ясни за всички;
- използването на символи може да доведе до разфокусиране и/или объркване на учениците по време на изпълнението на задачата;
- полезно би било стратегията да се ползва като вид проверка на работата, след като задачата/теста/домашното е приключена;
- изисква от учителя допълнителна работа по обработката на данните и прилагането на конкретни стъпки на базат на тези данни.