Тази практика споделиха с нас преподавателите по български език и литература, и гражданско образование в Професионална гимназия по мениджмънт и хранителни технологии, град Плевен – Милена Кънчева и Милена Маринова.
Г-жа Кънчева и г-жа Маринова споделят:
“Голяма част от нашите ученици са билингви, поради което често се срещат проблеми, свързани с ранните бракове, владеенето на книжовен български език и уменията за учене. От друга страна, следвайки традиционния патриархален модел в семейната система, девойките сляпо следват правилата и традициите на общността – не познавайки своите граждански права и задължения. Това е основен мотив за включването и на родителите в урока.”
ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА:
Име: Силата на традицията и изпитанията на новото време
Подходяща е за: ученици от 11 клас
Необходими материали: мултимедия
Цели:
- развитие на уменията за работа в екип
- изграждане на умения за самостоятелна работа
- генериране на идеи и проява на инициативност
- усъвършенстване на уменията за тълкуване, интерпретация и критичен анализ на различни източници
- развитие на уменията за боравене с базисни текстове от законодателството на България и ЕС
- формулиране на аргументирани твърдения по дискусионни въпроси в устна и писмена форма.
- изграждане на система от доказателства в подкрепа на изказано мнение
- прилагане на познанията от изучаването на учебни предмети в сферата на обществените и хуманитарните науки
ОПИСАНИЕ НА ПРАКТИКАТА
Споделената практика се реализира паралелно в часовете по два предмета – литература и гражданско образование. Учениците работят на две групи и провеждат дебат на тема “Минало и традиции”. За основни точки се използват произведението “Железният светилник” на Димитър Талев, Конституцията на Република България и различни източници на законодателството. Задачата на екипите е да влязат в ролята на защитници или на опозиция.
- Първи учебен час
Първа стъпка: Най-напред преподавателите по БЕЛ и Гражданско образование представят темите и материалите, върху които ще се работи. Темите, които се разглеждат в часовете по БЕЛ са свързани с художественото произведение “Железният светилник” на Димитър Талев, както и с темите: алгоритъм за анализ на епически текст и характеристика на герой. В този час се подхожда към художествения текст чрез категорията родно-чуждо и се обсъжда въпросът, защо Талев проявява интерес към миналото, при положение че романът е написан през 50- те години на 20 век.
В часовете по гражданско образование се разглежда Конституцията на Република България и се припомнят особеностите на епохата на Българското Възраждане. Целта е учениците да проследят процеса, свързан със създаването на закони и трансформацията на идеята за справедливост през вековете. Учениците разсъждават върху въпроси, свързани с различните видове човешки права, справедливостта и хуманизма.
Втора стъпка: Определят се отговорници и се разпределят задачите за всеки екип. Задачите могат да бъдат:
– проучване на конкретните закони и тяхното тълкуване според позицията на обвинител/защитник
– интерпретация на основните понятия от законодателството през погледа на възрожденския българин
– определяне на представител на защитата
– определяне на говорител за обвинението
Г-жа Маринова и г-жа Кънчева съветват да съобразите темите за финална дискусия със знанията и уменията на учениците, с които ще работите.
В рамките на две учебни седмици учениците самостоятелно се запознават с източниците.
Задачите за самостоятелна работа включват:
- подробно запознаване с 4-та част, глава 8 от романа „Железният светилник”
- запознаване с филма „Иконостасът” от 1969 г., заснет по романа
- припомняне на материала за характеристика на персонаж
- Втори учебен час
С вече обособените групи се работи индивидуално, обсъждайки стратегията и източниците за самоподготовка. Участниците могат да поискат помощ, а учителите да окажат съдействие при необходимост. Всеки преподавател работи поотделно с участниците в обособените за това часове. Г-жа Маринова и г-жа Кънчева съветват разделянето на групата на обвинителите от групата на защитниците (примерно, в часа по Гражданско образование да работи групата на обвинителите, а в часа по БЕЛ – тази на защитниците). Г-жа Маринова и г-жа Кънчева споделят, че по време на самостоятелната работа у дома родителите на учениците също успяват да се включат.
- Трети учебен час – провеждане на дебат/дискусия.
По време на този учебен час участниците са заедно. Г-жа Маринова и г-жа Кънчева препоръчват включването на родителите в отворения урок. Споделят, че при сблъсъка на двете поколения дискусията винаги е изпълнена с много различни гледни точки, а категориите минало, традиции и съвремие придобиват реален смисъл за участниците. Като основа за дискусия може да се даде задача за съпоставка между Султана и Катерина.
Първа стъпка: Учителите стартират урока чрез измерване на емоциите, задавайки въпроса: “Как се чувствате в началото на часа?“
Втора стъпка: Определят се две групи на случаен принцип с участието на родители. На всяка група се предоставят 10 минути за излагане на систематизираното мнение по избраната тема.
Трета стъпка: Рефлексия и обсъждане на проведената дискусия/дебат.
Четвърта стъпка: Обобщение и закриване на срещата.
ЗАЩО ДА ОПИТАТЕ ТАЗИ ПРАКТИКА
Г-жа Маринова и г-жа Кънчева смятат, че практиката дава възможност на учениците да съпоставят минало и настояще като едновременно с това научават повече за своите граждански права и задължения.
Уменията, които учениците усвояват са от изключителна важност и в личните им взаимоотношения – както в семейната среда, така и сред приятели, съученици, колеги и не на последно място в изграждането на интимни отношения с партньор.
ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАТЕ
Г-жа Милена Кънчева и г-жа Милена Маринова съветват:
- съобразете понятията, които използвате с нивото на учениците
- можете да използвате други теми от обучението по БЕЛ и гражданско образование като адаптирате учебното съдържание за целите на Вашата група
- редно е учениците да имат водеща роля, да са творци, откриватели
- запознайте учениците предварително с учебните ресурси, които обсъждате в часа
- изгответе списък с напътстващи въпроси, които да подтикнат участниците да размишляват върху избраните теми
- обвържете обсъжданите понятия с начина, по който учениците реално ги преживяват
Практиката е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.
Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.