Стратегията се нарича мисловна карта в обратен ред, защото тръгваме не от едно понятие към свързаните с него асоциации, а обратно. Учениците прочитат внимателно текста. След това вадят ключови думи от него. Хубаво е да им зададете броя. Групират ключовите думи и слагат наименование на групите. След това обединяват групите в едно цяло и от него правят стандартното заглавие на текст. Задайте им време, тази стратегия не би трябвало да отнеме повече от 8 минути.
Резултат: Учениците слагат стандартно заглавие на текст.
Примерна инструкция
Първо прочетете внимателно текста. След това имате 8 минути да извадите 12 ключови думи, които да подредите в 3 групи. Сложете имена на групите, а след това ги обединете и от полученото напишете общо заглавие.
Предимства на стратегията
- Отсяват ключовата информация от текст;
- Работят с различни видове текстове;
- Научават какво е мисловна карта.
За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:
- някои ученици може да се затруднят при изваждането на определен брой ключови думи;
- някои ученици биха се затруднили да сложат име на групите;
- на някои ученици може да не им стигне времето.