Накратко, това означава да наблюдаваме себе си, докато извършваме учебна дейност. Важно е, защото изисква сложни умствени процеси, но и защото по този начин учениците могат да се дистанцират от социален натиск, да има различни гледни точки, да вземат независими решения и да поемат отговорност за своите действия.
Повечето учебници не представят материали, които стимулират подобно мислене, т.е. трябва съзнателно да работим за това. Рефлектирането включва и ученици, и учители. По този начин можете да научите от вашите ученици важни неща за начина, по който преподавате.
Процесът на рефлексия е приложим във всяка една ситуация в класната стая и изисква минимални промени в урочния план.
Как да развивам такива умения?
За да отговорим на този въпрос, трябва да преценим кога се случва рефлектирането. Рефлектирането се случва преди, по време и след учене. Трите стъпки съответно са планиране, наблюдение и оценяване.
- Планиране – отнася се до избора на подходящи стратегии и ресурси, които влияят върху изпълнението на задачата, като прогнозиране, последователност и разпределение на времето преди началото на дадена задача.
- Наблюдение – показва “разбиране в реално време” на задачата, която се изпълнява. Тази способност се развива много бавно, но умението може да бъде подобрено чрез практика и обучение.
- Оценка – отнася се до вземане на обосновани решения относно ефективността на собственото учене, като например равносметка и оценяване на собствените цели и резултати.
Как може да изглежда такава задача?
Тази задача е приложима за всеки предмет и за всяка възрастова група. Достатъчно е да се постави подходящ въпрос за разискване.
Планиране (преди изпълнението на задачата) |
Наблюдение (по време на изпълнението на задачата) |
Самооценка (след изпълнението на задачата |
Колко и какви идеи имам за начало? | Как се справяме до момента? | Какво научих от тази задача? |
С коя идея да започна? | Имаме ли достатъчно време? | Хареса ли ми работата в екип? Защо? |
Как да работя заедно с партньорите си? | Срещаме ли затруднения? | Хареса ли ми самият проект? Защо? |
Как можем да пишем „екипно“? | Има ли нужда да променим първоначалния план? | Какво бих променил? |
Как можем да разрешим проблема? | Какъв съвет бих дал на следващата група, която ще изпълнява подобна задача? | |
Как можем да получим подкрепа? | Други идеи/въпроси? |