План за подкрепа на начинаещ учител – съвети и теми за изготвяне

Наставничество - план за подкрепа

Основна дейност на наставника е да предоставя структурирана подкрепа, за да успее да подпомогне начинаещите учители в широк диапазон от теми.

Как да подходи наставникът при създаване на работещ план за подкрепа, който да не е просто отчетен документ, а да бъде от реална полза, ще разгледаме в тази статия. 

Ако темата за наставничество е все още нова за Вас, запознайте се с въвеждащата ни статия, описваща какво е наставничество на учители и защо е важно. Цялата поредица от статии по темата вижте в страницата за наставничество.

Теми за въвеждане на начинаещ учител в колектива

Адаптацията в началото на учебната година е от изключителна важност, за да може новият ни колега да се почувства на място и част от колектива и динамиката му. За тази първоначална адаптация може да заложите теми и дейности като: 

  • кой кой е в училищния колектив (вкл. ръководство на училището), какви са отговорностите и задълженията му, на кои класове и по какви предмети преподава;
  • какви взаимодействия може да има начинаещият учител с логопеда, психолога, педагогическия съветник, ресурсния учител и как тези специалисти могат да подпомагат работата му с учениците;
  • сграден фонд на училището и организация на дейностите;
  • начини на комуникация с директор, колеги и родители;
  • график на годишните дейности – кога се провежда педагогически съвет, какви са неговите цели, кога е патронният празник на училището, има ли и други утвърдени мероприятия/дейности в годишния календар; какъв е графикът на ваканциите за настоящата учебна година;
  • кои са вътрешните за училището документи, които начинаещият учител трябва да познава, и как пряко се отразяват/използват в работата му.

План за подкрепа на начинаещ учител – общи и специфични теми

Какви теми да заложим в плана за подкрепа след първоначалната адаптация

Има три основни въпроса, които да си зададем, за отговорим:

Какви са общите теми, които най-често затрудняват начинаещите учители? 

Какви са специфичните за Вашето училище цели/профил/дейности, за които начинаещият учител би имал нужда от подкрепа? 

Какви са индивидуалните нужди на точно този начинаещ учител, за които неговият наставник може да го подкрепи?

Някои от общите теми, които често затрудняват начинаещите учители, са: 

  • работа с електронен дневник; 
  • комуникация и работа с родители, родителски срещи; 
  • ефективно управление на класната стая;
  • оценяване на учениците. 

Специфични за училището теми биха могли да бъдат например, ако в училището има деца бежанци, деца мигранти или ученици от уязвими групи, които не владеят добре български език, как начинаещият учител да подпомага усвояването на езика през предмета, който преподава, какви са дейностите, с които в училището се осигурява подкрепа на тези ученици; мотивация на учениците – какви профили има в училището, каква реализация предлагат (особено валидно за профилирани и професионални гимназии); ако в училището има традиции за участие на ученици в олимпиади и състезания.

Установяване на индивидуалните нужди на начинаещ учител

Установяването на индивидуалните нужди на учителите може да бъде в две посоки: какво предстои като дейности на този учител в училището и какъв е предишният му опит. 

Ако новоназначеният учител ще е и класен ръководител, това е нужда, в която най – вероятно няма да има предишен опит и е добре да бъде подкрепен в нейната специфика. Други индивидуални нужди могат да бъдат:

  • ако учителят няма опит при работа с деца със СОП, а ще преподава в класове, в които има такива ученици; 
  • ако преподава на класове, на които им предстои национално външно оценяване или държавни зрелостни изпити – тук добра практика е да разгледате няколко изпита от минали години, да коментирате датите, на които се провеждат в настоящата учебна година, и какви са добрите практики за подготовка на учениците. 
  • университетският стаж на учителя е бил в различни класове от тези, на които предстои да преподава, и няма опит както с възрастовите специфики, така и с учебните програми за съответен клас.

Разбира се, други индивидуални нужди могат да бъдат установени и споделени от самия учител – в какво се чувства неуверен, в какво е срещал затруднения в университетската си подготовка, с какво няма достатъчно опит. 

Наблюдение на учебен час в плана за подкрепа на начинаещ учител

Подкрепата в класната стая – наблюдение от страна на наставника и предоставяне на конструктивна обратна връзка разглеждаме в поредица от статии. Ето някои насоки за залагане на наблюденията в плана за подкрепа:

  1. Дайте достатъчно време и на учителя, и на себе си, за да изградите доверие помежду си, както и новият колега да може да усети” учениците и себе си като част от новата динамика, преди да влезете в класната му стая. 
  2. Заложете достатъчно време в спокойна обстановка, в която да може да обсъдите часа и да му дадете своите насоки. 
  3. Планирайте наблюдения и през първия, и през втория срок на учебната година, тъй като учебното време има своите специфики.

Общи препоръки за план за подкрепа на начинаещ учител

За финал Ви обобщаваме важни компоненти, които да не забравяте, докато изготвяте своя план за подкрепа. 

  1. Приоритизирайте. Кои са най-важните неща, с които да започнем, кои могат да останат за след време?
  2. Дайте достатъчно време и пространство на учителя да може да възприеме и осмисли информацията, както и да задава въпроси/споделя притеснения или неразбирания.
  3. Спазвайте ритмичност – не оставяйте твърде дълги периоди без активно взаимодействие или периоди с твърде наситени с информация и дейности.
  4. Прилагайте логика на дейностите спрямо логиката на учебната година.
  5. Оставете време за взаимна равносметка за сътрудничеството между учител и наставник; самооценка за професионалното развитие на всеки от двамата.

Използвайте съветите и темите за основа при Вашия план за подкрепа на начинаещ учител. Работете индивидуално спрямо нуждите на учителя и не забравяйте да слушате неговата обратна връзка за процеса. Продължете темата със следващите статии: 

Още полезни статии:

Наставничество - изграждане на доверие
Образователен мениджмънт

5 стратегии за изграждане на доверие между наставник и начинаещ учител

В основата на всички пълноценни отношения между хората стои доверието. В това число влиза и ефективното професионално сътрудничество между начинаещ учител и неговия наставник.  Ако

Наставничество - план на урок
Образователен мениджмънт

Как да помогнем на начинаещ учител да създаде план на урок? 5 насоки за наставници

Как наблюдавам учебен час без предварително предоставен план за часа от начинаещия учител, когото подкрепям? Не го правя.  Една от основните цели на наставничеството е

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.