Съвети за наставници – как ефективно да наблюдаваме учебен час?

Наставничество - наблюдение на учебен час

Назначен сте за наставник, но нямате увереност как да подкрепите начинаещия колега в работата му в класната стая? В тази статия ще дадем няколко предложения за подготовката и ефективното провеждане на наблюдение на учебен час от страна на наставника, независимо от етапа и конкретния учебен предмет, който подкрепяният от Вас колега преподава. 

Ако темата за наставничество е все още нова за Вас, запознайте се с въвеждащата ни статия, описваща какво е наставничество на учители и защо е важно. Цялата поредица от статии по темата вижте в страницата за наставничество.

Времето, прекарано в колектива, както и опитът Ви като учител помагат да ориентирате новия колега в екипната динамика и рутина, да му помогнете в работата с електронния дневник и нормативната уредба, да му дадете ценни съвети за работа с родители…

Ефективното наблюдение на учебен час, обаче, често затруднява наставниците и една от причините за това е много проста – трябва да сменят перспективата и от човека, който обикновено стои отпред в класната стая, да застанете в края ѝ и да наблюдавате работата на колегата. И то целенасочено, за да може след това да му предоставите конструктивна обратна връзка

Подготовка за наблюдение на час на начинаещ учител 

  1. Избор на часа – изберете заедно с учителя часа, който ще набюдавате като негов наставник. Добре е часът да е за нови знания, като в следващи наблюдения може да влезете в час, предвиден за упражнение или оценяване. 

За да бъде подкрепата възможно най – полезна, попитайте учителя дали има клас или конкретен предстоящ час, който ще е по – предизвикателен за него. 

  1. Обсъдете с него дали има конкретни ученици, които иска да наблюдавате по – фокусирано – например ученици, които се затруднява да мотивира за работа, или конкретна практика от часа.
  2. Помолете учителя да Ви изпрати плана на урока си поне ден или два предварително, за да може да го прегледате. 

  Как наставникът чете плана на урока и защо е важно това? 

  В отделна статия се спираме подробно на тази дейност.

Много често липсата на опит за планиране на урока на начинаещия учител водят  логично и до недобро протичане на часа. Разбира се, Вие като наставник може в последствие да подпомагате учителя при изграждане на уменията за планиране  на урок, но в началото на взаимодействието е добре да видите как изглежда планиран урок без Вашите насоки за него. 

Коментaр след часа на моментите, в които планът се разминава с изпълнението и от какво е породено това – планът е начинът, по който учителят си представя да протече часа. Може да има отделни моменти, в които има драстично разминаване между план и изпълнение – ако не сте прочели плана на урока, няма да може да ги ,,уловите” толкова добре. 

Съвети по време на наблюдението на часа

1. Изберете такова място в класната стая, което Ви позволява да виждате всички    ученици. 

2. Би било полезно, ако имате видимост към тетрадките на поне няколко ученици. 

       Това ще Ви позволи да следите дали наистина работят по поставената задача, както и дали и къде допускат грешки, за да може след това да коментирате наблюденията си с учителя.

3. Водете записки на това, което виждате, без елемент на оценка или допускане.  

Представте си, че записките ви са огледало на тази класна стая. Записки от типа учениците изглеждат разсеяни” или учениците изглеждат ангажирани” са по-скоро допускане или вид оценка. Всъщност това, което се вижда, е всички ученици започват да работят” или 15 ученици започват работа по задачата, 1 ученик си рови в телефона, 2 ученици си говорят помежду си и не започват работа”. 

Полезна схема за водене на записки е във формат: 

Време Действия учител Действия ученици

В записките си може да отделите поле, в което да запишете и какви материали има в класната стая, както и дали се използват навременно и уместно – често в класната стая има табла или други материали, които могат да са в помощ на ученето или управлението на поведението, но учителите не се сещат да ги използват и „губят” възможен ресурс. 

Проследете ангажирането на учениците

Проследете ангажирането на учениците – включете в записките схема на класа. Колко често и към кои ученици учителят насочва вниманието си, като им задава въпрос, моли ги да посочат пример или да прочетат решението на задачата си? Учителят ли ги посочва или избира тези, които вдигат ръка по желание? Стреми ли се да включва всички ученици или поне по – голямата част от тях, или са едни и същи – пр. тези, които стоят на първите чинове? 

Можете да изготвите схема на класа, на която учениците са маркирани и с тикчета или друг знак може да отбелязвате и да следите в реално време подобна динамика. Не е необходимо да имате художествени умения, ето пример за една много лесна за изпълнение схема със съответно отбелязване от часа: 

Наставничество - схема за наблюдение на учебен час

Използвайте съветите за наблюдение на час, проведен от начинаещ учител, за да му дадете много по-конкретна и конструктивна обратна връзка. Продължете работата си като наставник с помощта на следващите статии: 

Още полезни статии:

Наставничество - план на урок
Образователен мениджмънт

Как да помогнем на начинаещ учител да създаде план на урок? 5 насоки за наставници

Как наблюдавам учебен час без предварително предоставен план за часа от начинаещия учител, когото подкрепям? Не го правя.  Една от основните цели на наставничеството е

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.