Как да подкрепите начинаещите учители през отделните фази на развитие?

Как се чувствахте през първите си години като учители? Какво ви беше най-трудно? Колко пъти сте били “на ръба” да си тръгнете от училище и дори да поемете в друга кариерна посока? 

Според международно проучване, проведено от Аdopt A Classroom, 5 са най-честите причини, поради които учителите напускат след първата си година в училище:

  • 80% – бърнаут (емоционално прегаряне);
  • 64% – липса на достатъчно подкрепа в училище;
  • 63% – ниско заплащане;
  • 62% – твърде много разходи за материали за класната стая; 
  • 58% – липса на респект към личността и зачитане на мнение. 

Проучването е направено през 2022 г. сред 4103 учители в държавни и частни училища в САЩ. Подобни са предизвикателствата пред начинаещите учители (0 – 5 години опит в училище) и у нас. 

В тази статия ще ви споделим през какви фази на развитие преминават начинаещите учители и как вие в ролята на техни наставници можете да ги подкрепите така, че да преодолеят по-лесно трудностите в работата и да имат мотивация и желание да останат дългосрочно в образователната система. 

6 фази на развитие на начинаещите учители

Ето кои са дефинираните от Елън Мойр (Ellen Moir) и екипът ѝ 6 фази на развитие на начинаещите учители

Как да подкрепите начинаещите учители през отделните фази на развитие?

  1. Очакване – Фазата на очакване започва в началото на учебната година, още преди първата среща с учениците. Учителите влизат в училище с романтична представа за това каква е тяхната роля в живота им. Първата среща с учениците, колегите и родителите предизвиква смесица от чувства – вълнение, мотивация и леко притеснение. 
  2. Оцеляване – След първите дни в училище начинаещите учители се сблъскват с реалността и комплексността на учителската професия. Фокусирани да управляват множеството ангажименти и да се справят с емоциите си, те не отделят достатъчно време за осмисляне на преживяното. Ежедневните проблеми, които изискват бързо решение, провокират усещане за безпомощност у тях и трудност да изпълняват задачите в срок. През тази фаза начинаещите учители са в процес на учене, но все още не им е напълно ясно какво и как е необходимо да подобряват в работата си. Фокусирани са върху проблема, а не върху търсенето на решение. 
  3. Разочарование – след 6-8 седмици начинаещите учители преминават в тази фаза. Изпитват трудност да видят успехите си и постигнатите резултати с учениците. Проявяват чувство на несигурност, ниско самочувствие и поставят под съмнение своя професионален опит. Натрупаният стрес провокира затваряне вътре в себе си и избягване на проблемите. Преминаването през тази фаза може да се окаже много труден процес. 
  4. Обновление – Фазата на обновление обикновено настъпва след зимната ваканция, когато учителите са имали възможност да си починат. Това време им дава възможност да преподредят материлите си, да се фокусират върху успеваемостта на учениците и да осмислят резултатите от положените усилия.   
  5. Осмисляне/размисъл – Тази фаза е изключително важна и започва към края на април до началото на май. Начинаещите учители анализират постигнатите резултати и вече по-ясно открояват напредъка на учениците. Отделянето на повече време за рефлексия върху личностното си развитие, както и прилагането на по-индивидуализиран метод на преподаване, са едни от характеристиките на този етап. 
  6. Очакване – Позитивните емоции, провокирани от споделените успехи и от времето прекарано с учениците, са в основата на тази фаза и водят до повишаване на ентусиазма на учителите за следващата учебна година. Фокусът се измества от “какво беше” към “какво искам да бъде“. 

Фазите на развитие са нармална част от процеса на учене на начинаещите учители. Важно е да разполагат с много конкретни стратегии, с които да преодолеят предизвикателствата в работата и да съхранят себе си. 

Стратегии за преодоляване на предизвикателствата

Как в миналото вие сте се справяли в отделните фази? Какво ви е помогнало да излезете от тях? Какъв съвет бихте дали на свой колега, ако се намира в една от най-предизвикателните фази – оцеляване или разочарование?

Ето няколко стратегии, които може да са от полза както на начинаещите учители, така и на вас като техни наставници.

Стратегии за справене със стреса:

1) Вентилиране (когато емоциите ви дойдат в повече): 

  • практикувайте спортни дейности и хобита, които разтоварват ума ви от ежедневието;
  • извършвайте домакински дейности (измиване на съдове, готвене и т.н.);
  • споделяйте чувствата си с близък човек/неодушавен предмет/ на лист хартия и т.н.;
  • задавайте колкото може повече въпроси – на човек/на лист хартия.

2) Заземяване (техники за успокояване на напрежението):

  • потапяйте ръцете си във вода (може и миене), пясък, земя;
  • докосвайте различни предмети наоколо (най-добре, ако са студени);
  • дишайте дълбоко (осъзнато);
  • отпивайте бавно (с малки глътки) от напитка;
  • движете тялото си;
  • 5-4-3-2-1 (5 неща, които виждате; 4 неща, които чувате в момента; 3 неща, които усещате на допир; 2 неща, които можете да помиришете в момента; 1 нещо на вкус).

3) Отпускане:

  • практикувайте mindfulness техники (техники за осъзнатост);
  • визуализирайте желания резултат – представяйте си какво може да бъде;
  • използвайте техники за физическа релаксация (прогресивна мускулна релаксация); Прогресивната мускулна релаксация е форма на медитация, която включва бавно стягане и отпускане на една по една мускулни групи в цялото тяло. Тази техника ви помага да освободите напрежението, което задържате в тялото си, и да се почувствате по-спокойни и релаксирани. 
  • практикувайте йога, бавни движения, ритмични движения, масажи.

Стратегии за управление на времето и ангажиментите:

  • въвеждайте всички ангажименти в календар (напр. google calendar);
  • оставете си време за непредвидени задачи;
  • създайте си to do list с ангажиментите на месечна/седмична/дневна база;
  • прилагайте “принципа на Айзенхауер”. Този принцип насочва към идеята, че всичко, което правите в живота, може да се определи чрез показателите „спешност“ и „важност“:
    • Спешни задачи. Обикновено те са ясно забележими и изискват вашето внимание. Те изникват пред вас и трябва да ги свършите, а ако не го направите, последиците са незабавни.
    • Важни задачи. Това за задачите, свързани с резултатите. Те допринасят за постигането на целите и главните ви приоритети.

Стратегии за обновяване:

Коя стратегия според вас е подходяща за учител във фаза “оцеляване” или във фаза “разочарование”? Има ли такава, която вече сте приложили? Ако все още не сте опитали, действайте смело!

Използвани източници: 

 Phases of first-year teaching 

Още полезни статии:

Менторство на учители

Дневник за саморефлексия – какво, защо и как?

Целта на Дневника за саморефлексия е да документира и осмисли извървения от служителя път от започване на новата работа до определена точка в професионалната му

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.