Образователни мисии за родители и деца

Какво е детето вкъщи и с какво обича да се занимава, най-добре знаят неговите родители. А какво ново е научило, какво е забравило и какво преживява в училище, знаят най-често неговите учители. Понякога като че ли светът на детето е разделен на две между дома и учебната институция и това създава у него объркване и несигурност. 

Когато обаче децата видят доверие, подкрепа и радост в общуването между учителя и своите родители, те се чувстват по-мотивирани в класната стая и по-спокойни в ежедневието си. Затова си заслужава учителите да се стараят по всякакъв начин да включат в училищния живот родителите на своите ученици. Родителите от своя страна е важно да имат желание да се запознаят с училищните дейности и да имат положителна нагласа към тях.

Визитка на практиката

Име: Образователни мисии за деца и родители

За кого е подходяща: всички класове

Продължителност: през цялата учебна година

Информация за учителя: Севинч Асанова е учител по програма “Нов път в преподаването” на Фондация “Заедно в час”. Завършила е Турска филология, била е преводач, занимавала се е и с фризьорство. Към момента е класен ръководител на 3. клас в ОУ “Св. Св. Кирил и Методий”, с. Поликраище, общ. Горна Оряховица, обл. Велико Търново.

Цели:

  • приобщаване на родителите към училищния живот;
  • по-висока мотивация и ангажираност от страна на учениците;
  • използване на електронни устройства за смислени и полезни цели.

Описание на практиката:

Всичко минава през децата…Ако децата са ентусиазирани и имат желание да направят нещо, те предават това усещане и на родителите си и търсят тяхното съдействие.”, споделя Севинч Асанова, разказвайки за вдъхновяващите мисии за родители и деца.

Госпожа Асанова със своите ученици

Г-жа Асанова решава, че иска да приобщи семействата на нейните третокласници към училищния живот. За целта измисля образователните мисии – всеки понеделник и петък раздава задачи по различни учебни предмети на двойка дете-родител. Задачите за детето и родителя са различни. За учениците Севинч предлага упражнения, които развиват умения или затвърждават знания от учебния материал. Задачите за родителите са свързани с въпроси за обща култура и целят повече забавление и позитивна нагласа към училищните процеси. 

Мисиите имат и състезателен характер. Всяка двойка родител-дете печели точки при изпълнена задача и представяне на готов продукт от определени дейности. Максималният брой точки са 40, но е позволено да се дават и бонус точки с цел по-голяма мотивация на екипите. Точките се събират в продължение на месец. Екипът с най-много точки в края на месеца получава награда от г-жа Асанова (през декември например спечелилите са наградени с коледни чаши). Ако родителят е изпълнил задачата си, а детето – не, точки се дават само на родителя и обратното – ако детето е изпълнило задачата си, а родителят не е, точки получава само детето. Целта е родителите и децата да разберат, че когато всеки член на екипа участва активно, общият резултат е по-добър и ги доближава повече до наградата.

Резултати от образователни мисии в с. Поликраище

Досега третокласниците и техните родители са работили по различни вълнуващи проекти – изработвали са български исторически паметници от 3D материали като задача от учебника по технологии и предприемачество, търсили са информация в интернет за най-екзотичните животни на планетата, рисували са картини на тема “Как са се забавлявали хората в миналото и как се забавляват днес”. Имало е и родители, които с удоволствие цяла нощ са решавали образователно судоку. Учителката често избира задачи, свързани с търсене на информация в интернет, за да покаже на децата, че електронните устройства не са само за забавление, но и са бърз и лесен достъп до нови и интересни неща.

Продукти от образователни мисии в с. Поликраище

Ползите, които Севинч вижда от прилагането на тази практика, не закъсняват. Тя наблюдава по-голям интерес на децата към учебния материал и по-голяма ангажираност и съдействие от страна на родителите. Общуването между родителите и учителката се случва с лекота и взаимно доверие, а учениците се чувстват много по-спокойни в класната стая: “Споделих с майките и бащите на моите ученици разбирането си, че родителите са огледало за децата си, и че повече се учат от действията им, отколкото от думите им. Мисля, че това им помогна да преосмислят своите приоритети и да започнат още повече да се интересуват какво учат децата им и как се справят в училище.”

Защо да опитате тази практика:

  • тя предлага забавен начин за ангажиране на учениците и техните родители в учебния процес;
  • създава по-голямо доверие и приемственост между учителя и родителите;
  • децата получават добър пример за съвместни дейности с възрастните.

Практиката е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

 

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Ако имате практика, която може да бъде полезна на други учители, ще се радваме да се свържете с нас и да ни разкажете за нея!

Още полезни статии:

Рефлексия за спазване на правила и задължения
Гражданска активност

Рефлексия за спазване на правила и задължения

При подписване на договор/конституция/харта е важно да се следи за спазването на правилата и задълженията на всички. Препоръчително е веднъж месечно, седмично или срочно (в

Timed Retell - Преразказ за време (по двойки)
Комуникативни умения

Timed Retell – Преразказ за време (по двойки)

В тази стратегия учениците практикуват умения за слушане и говорене. Учениците се разделят на двойки и един след друг говорят, изслушват се и след това

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали