Наричат я съвременен будител. Всеки ден тя вдъхновява толкова много учители и родители чрез социалните мрежи, че е превърнала името си в нарицателно за успешна класна стая. Това е Теодора Пападопулова – начален учител в СУ “Иван Вазов”, град Поморие, и създател на страницата “Позитивно образование с Теодора Пападопулова”. Тази учебна година тя поема ролята на класен ръководител на първи клас. Всички знаем, че това е едновременно голяма отговорност и изключителна радост.
В тази възраст децата тепърва откриват света на ученето, любопитството им е неугасимо, а уменията и знанията, които им се преподават, оставят траен отпечатък върху живота им. Именно поради тази причина Теодора залага на позитивната култура на класната стая и споделя с нас своите стратегии.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
“Строгите наказания от миналото не са подходящи за децата от новото поколение. Редно е стратегиите за управление на класната стая да са съобразени с тези различни деца, които имат нужда да се възпитават с любов и да им се покаже важността на правилата, ученето и добрините”, споделя Теодора Пападопулова.
Залагайки на своите вярвания, учителката прилага стратегия, която съдържа четири основни части – “Табло за дисциплина”, “Таен ученик”, “Магазин за стикери” и игри за усвояване на нови знания в часовете по български език и математика.
Табло за дисциплина
Таблото за дисциплина, наречено “Училище за добри деца”, е разделено на три стаи – зелена, жълта и червена. Всяко дете има своя фигурка, която учителят поставя в стаята, съответстваща на държанието на детето. Зелената стая се нарича “Супер ученици”, жълтата стая – “Спри и помисли”, а червената – “Промени държанието си”. Всеки ден ученикът попълва специален дневник за дисциплина и оцветява квадратчето си за деня с цвета на стаята, в която се е намирал.
Важно е да обърнем внимание на комуникацията с учениците и родителите относно правилата на дейността. Например, че учителят не мести ученик към жълта или червена стая още при първата забележка, а на втора или трета, като ясно е предупредил детето, че не спазва правилата и за последствията, които предстоят. Първокласниците често си припомнят правилата в класната стая със стихотворение, което г-жа Пападопулова е измислила.
“Правилата да се спазват стриктно и учителят да следи дали учениците попълват редовно дневника си.”, съветва Теодора.
Таен ученик
Учителят пише името на дете върху табела и я поставя на тайно място. Казва на класа, че цял ден ще наблюдава този таен ученик и ако се държи добре, ще получи награда. Никое дете не знае кой е тайният ученик, затова всеки ученик трябва да се държи добре постоянно. Ако даден ученик е попаднал в жълтата или червената стая на таблото за дисциплина, а в същото време е бил таен ученик, след гласуване от класа получава втори шанс – в някой от следващите дни, не се споменава кой точно, той отново ще бъде таен ученик и има възможност да подобри поведението си.
Магазин за стикери
Учениците получават точки с програмата Class Dojo за отлични оценки, добри постъпки и добра дисциплина. Събраните точки след това могат да използват като парична единица за пазаруване в магазина за стикери – закупуват си с тях стикери и дребни награди. Това ги стимулира да се държат добре, да изградят умението си да спестяват и да решават за какво да харчат събраните точките.
Игри за трупане на нови знания
За да мотивира своите ученици да бъдат активни в часовете и да трупат нови знания в процеса на ограмотяване, Теодора Пападопулова използва игровия подход. Тя споделя с нас някои от най-успешните игри с първокласниците, чиито необходими материали и правила може да видим в посочените връзки.
За часовете по български език и литература, подходящи игри са:
- Игра “Буква, дума, изречение” за запаметяване на понятията
- “Сричко” в помощ на четенето
За часовете по математика:
- Игра “Ден и нощ” за смятане наум
- Улица “Умници” за събиране и изваждане от 0 до 6
- “Кое число съм аз?” за събиране до 10
- “По-голямо, по-малко” за сравнянане на числата до 20
- “Десетица, единица” за запознаване с понятията
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
Учениците обичат правилата и това да познават допустимите граници. Стратегиите за позитивна класна стая променят поведението им към по-добро. Децата идват на училище с желание, имат доверие на учителя и положителна нагласа към него и учебния процес. От изключителна важност е това, че те не се съревновават с другите, а всеки се старае сам за себе си да бъде по-добър с всеки изминал ден. Ако ученикът наруши правилата, ясно вижда последствията от действията си и си взима поука.
“Когато учениците загубят интерес към стратегиите, бих променила начина на положително стимулиране, но не бих сменила самия замисъл.”, споделя за финал Теодора Пападопулова.