Подготвяме се да посрещнем новия клас или випуск? С носталгия си спомняме за завършилите деца, формирани като поведение, пораснали, послушни. Задаваме си въпроса какви ли ще са бъдещите ученици – енергични, без изградени навици, спонтанни в действията си…
Тогава решаваме да изпреварим събитията и да поставим на видно място в класната стая норми, които учениците ни трябва да спазват. Или правила? Всъщност има ли разлика между двата термина?
Всеки човек се чувства комфортно, когато е заобиколен от правила, тъй като иска да знае какво да не прави в конкретни ситуации. Правилата са писмени насоки, които трябва да се спазват в определена среда, а в противен случай има разпоредби за справяне с нарушенията. Ако в една организация има правила, които да ръководят действията и поведението на служителите, в обществото има норми – те са неписани закони, които трябва да се следват.
Правила в класната стая
Учениците също се чувстват спокойни, когато са запознати с правилата и с последствията при нарушаването им. Тук има една разлика от правилата в обществото. В класната стая при дългосрочно спазване на правилата ученикът може да бъде награден от учителя или от училищната общност. Но дори и в класа като физическа среда, правилата са директиви, идващи от определен човек/представител на институция, към които членовете на организацията трябва да се придържат. Правилата имат за цел да осигурят гладка работа на организацията, както и да предотвратят хаос и злополуки.
Примерни правила в класната стая:
- Влизаме навреме в час!
- Движим се без да тичаме в класната стая!
- Храним се само на определените за това места!
- Спазваме строга лична хигиена!
- В междучасието дезинфекцираме ръцете си!
- Носим маската в коридора/стаите на училището!
- Спазваме определена посока на движение в коридора!
Нормите от своя страна са неписани закони в една общност, които управляват действията и поведението на членовете ѝ. Хората са запознати с очакванията към поведението си, както и с действията, които трябва да избягват. Например учтивият поздрав при среща с познат е социална норма, която се очаква от нас. Възпитани сме да уважаваме по-възрастните и няма закони, които да санкционират човек, който не спазва нормите на поведение. Но той е пренебрегван от общността и порицаван за неприемливите си действия.
Норми в класната стая
Класната стая е общност, в която също се следи за спазване на определени норми на поведение. Очакванията към учениците са да бъдат вежливи помежду си, да демонстрират уважение към учителя, да участват в училищните дейности. Порицавано е неприемливото поведение – вербална или физическа агресия. Ако неприемливо поведение, процес или явление се прояви повече от два пъти в класната стая, то е наложително създаване на правило, което изключва проявите на тези неприемливи действия и дефиниране на последица при неспазването на новото правило.
Примерни норми в класната стая:
- Когато съм готов с поставената задача, вдигам ръка;
- Когато работя в екип, уважавам чуждото мнение;
- Изслушваме се;
- Помагаме си;
- Споделяме;
- Учтиви сме;
- Забавляваме се, докато учим;
- Използвам учтиви думи, когато разговарям със съученик и /или учител;
- Протягам ръка в нужда;
- Ние сме отборни играчи;
Обобщено, разликите между норми и правила изглеждат така:
- И правилата, и нормите управляват действията и поведението на хората, но нарушаването на правилата е наказуемо, докато няма наказание за неспазване на норма.
- Правилата често са в писмена форма, докато нормите са неписани закони.
- Правилата се създават от властите в организацията, за да се осигури гладкото ѝ функциониране: например правилата за движение по пътищата или протокола за уведомяване на ръководство/РЗИ при положителен PCR тест на ученик
- Правилата позволяват на хората да знаят какво да правят и какво да не правят в конкретна ситуация.
- Нормите са поведение, което се очаква от хората при взаимодействие с други членове на обществото.
Споделяйки опита на мои колеги, преподавали в класни стаи с разнообразни контексти – деца на различна възраст, етнически произход, социален статус, различно ниво на академични постижения, е че един микс от норми и правила е работещ и при малки и при големи ученици. Нека бъдат 4-5 на брой, но покриващи нужди на конкретната класна стая, посланието да бъде позитивно и учениците да участват в дефинирането и онагледяването им.
Очаквайте в следващата статия информация за това как заедно с учениците си да създадем правилата на класа и да рефлектираме върху нормите, които трябва да се спазват.
Източници:
Rules and norms. Two kinds of normative behaviour. – Marco Brigaglia
Social Norms – Stanford Encyclopedia of Philosophy