Норми или правила: кое да изберем за класната си стая? + Бонус 7 примерни правила

Подготвяме се да посрещнем новия клас или випуск? С носталгия си спомняме за завършилите деца, формирани като поведение, пораснали, послушни. Задаваме си въпроса какви ли ще са бъдещите ученици – енергични, без изградени навици, спонтанни в действията си…

Тогава решаваме да изпреварим събитията и да поставим на видно място в класната стая норми, които учениците ни трябва да спазват. Или правила? Всъщност има ли разлика между двата термина?

Всеки човек се чувства комфортно, когато е заобиколен от правила, тъй като иска да знае какво да не прави в конкретни ситуации. Правилата са писмени насоки, които трябва да се спазват в определена среда, а в противен случай има разпоредби за справяне с нарушенията. Ако в една организация има правила, които да ръководят действията и поведението на служителите, в обществото има норми – те са неписани закони, които трябва да се следват.

Правила в класната стая

Учениците също се чувстват спокойни, когато са запознати с правилата и с последствията при нарушаването им. Тук има една разлика от правилата в обществото. В  класната стая при дългосрочно спазване на правилата ученикът може да бъде награден от учителя или от училищната общност. Но дори и в класа като физическа среда, правилата са директиви, идващи от определен човек/представител на институция, към които членовете на организацията трябва да се придържат. Правилата имат за цел да осигурят гладка работа на организацията, както и да предотвратят хаос и злополуки.

Примерни правила в класната стая:

  1. Влизаме навреме в час!
  2. Движим се без да тичаме в класната стая!
  3. Храним се само на определените за това места!
  4. Спазваме строга лична хигиена!
  5. В междучасието дезинфекцираме ръцете си!
  6. Носим маската в коридора/стаите на училището!
  7. Спазваме определена посока на движение в коридора!

Нормите от своя страна са неписани закони в една общност, които управляват действията и поведението на членовете ѝ. Хората са запознати с очакванията към поведението си, както и с действията, които трябва да избягват. Например учтивият поздрав при среща с познат е социална норма, която се очаква от нас. Възпитани сме да уважаваме по-възрастните и няма закони, които да санкционират човек, който не спазва нормите на поведение. Но той е пренебрегван от общността и порицаван за неприемливите си действия.

Норми в класната стая

Класната стая е общност, в която също се следи за спазване на определени норми на поведение. Очакванията към учениците са да бъдат вежливи помежду си, да демонстрират уважение към учителя, да участват в училищните дейности. Порицавано е неприемливото поведение – вербална или физическа агресия. Ако неприемливо поведение, процес или явление се прояви повече от два пъти в класната стая, то е наложително създаване на правило, което изключва проявите на тези неприемливи действия и дефиниране на последица при неспазването на новото правило.

Примерни норми в класната стая:

  1. Когато съм готов с поставената задача, вдигам ръка;
  2. Когато работя в екип, уважавам чуждото мнение;
  3. Изслушваме се;
  4. Помагаме си;
  5. Споделяме;
  6. Учтиви сме;
  7. Забавляваме се, докато учим;
  8. Използвам учтиви думи, когато разговарям със съученик и /или учител;
  9. Протягам ръка в нужда;
  10. Ние сме отборни играчи;

Обобщено, разликите между норми и правила изглеждат така:

  • И правилата, и нормите управляват действията и поведението на хората, но нарушаването на правилата е наказуемо, докато няма наказание за неспазване на норма.
  • Правилата често са в писмена форма, докато нормите са неписани закони.
  • Правилата се създават от властите в организацията, за да се осигури гладкото ѝ функциониране: например правилата за движение по пътищата или протокола за уведомяване на ръководство/РЗИ при положителен PCR тест на ученик
  • Правилата позволяват на хората да знаят какво да правят и какво да не правят в конкретна ситуация.
  • Нормите са поведение, което се очаква от хората при взаимодействие с други членове на обществото.

Споделяйки опита на мои колеги, преподавали в класни стаи с разнообразни контексти – деца на различна възраст, етнически произход, социален статус, различно ниво на академични постижения, е че един микс от норми и правила е работещ и при малки и при големи ученици. Нека бъдат 4-5 на брой, но покриващи нужди на конкретната класна стая, посланието да бъде позитивно и учениците да участват в дефинирането и онагледяването им.

Очаквайте в следващата статия информация за това как заедно с учениците си да създадем правилата на класа и да рефлектираме върху нормите, които трябва да се спазват.

 

 

 

Източници:

Rules and norms. Two kinds of normative behaviour. – Marco Brigaglia

Social Norms – Stanford Encyclopedia of Philosophy

 

Още полезни статии:

Дневник на моята работа
Работа в екип

Дневник на моята работа

За постигане на целта всеки член защитава своята роля/принос в екипната работа е подходяща стратегията „Дневник на моята работа“, в който учениците описват работата си

Pens over a notebook
Четивна грамотност

Обобщаване на основната идея със свои думи

Нужно е учениците първо да прочетат внимателно текста. След това в рамките на 2-3 изречения със свои думи да го перифразират, изолирайки основната идея. Накрая

Boy in front of white board
Четивна грамотност

Перифразиране на думи на автора със свои думи

Учениците прочитат внимателно текста. След това имат 6-7 минути да открият местата, където авторът показва отношението си към него, и да перифразират неговите думи, като

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали