Елемент | Цели | Стратегии |
1. Извлича информация от непрекъснат текст. | 1.1. Намира директно казана в текст информация. | 1.1.1. Задава си въпроси по текста;
1.1.2. Разделя в две колони важни факти от текста и интересни факти от текста; 1.2.3. Преди да са прочели текста, отговарят на въпросите: „Какво трябва да знам?” и „Какво знам вече?” |
1.2. Отговаря на въпроси, чийто отговор директно се намира в текст. | 1.2. 1. Първо четат и осмислят въпросите, тогава четат и осмислят текста. | |
2. Обобщава, тълкува информация от непрекъснат текст. | 2.1. Отговаря на въпроси, чийто отговор не е директно даден в текста. | 2.1.1. Записват въпроса и със стрелки към него записват цитати от текста, които са пряко свързани с питането;
2.1.2. Правят план с ключови думи на текста и отсяват тези, които са пряко свързани с въпроса; 2.1.3. Свързват въпросите с нещо лично |
2.2. Перифразира.
|
2.2.1. Обобщават основната идея със свои думи;
2.2.2. Отговарят си на въпроса „Какво научих от текста?”; 2.2.3. Правят репортаж. |
|
2.3. Трябва да разбере цял абзац, за да даде отговор – обобщава.
|
2.3.1. Визуализация със снимка, рисунка на всеки абзац от текста;
2.3.2. Прави връзка с нещо от заобикалящия го свят, за да осмисли абзаца и да даде отговор; 2.3.3. Прави връзка с друг познат текст, за да го осмисли и да даде отговор; 2.3.4. Прави таблица с две колони – едната с абзаците, които е успял да осмисли, и една с тези, към които не е задавал въпроси. |
|
2.4. Прави извод.
|
2.4.1. Прави предсказания, свързани с текста, за да направи и извод;
2.4.2. Прави връзка с лично преживяване; 2.4.3. Разделя в 3 колони – цитати от текста, какво мисля аз, следователно… |
|
2.5. Измисля заглавие на текст (стандартно).
|
2.5.1. Прави мисловна карта (Mind map) в обърнат ред;
2.5.2. Отсява по една ключова дума от всеки абзац и прави връзката им в заглавие; 2.5.3. Продължава изречението: „Най-важното нещо,което разбрах от текста, е…” |
|
2.6. Прави план заедно с ключови думи на текст (за търсене в интернет).
|
2.6.1. Задава си по един основен въпрос за всеки абзац, чиито отговори оформя в текст;
2.6.2. Синтезира най-важната информация от текста и прави план по нея с ключови думи; 2.6.3. Прави пространствено подреждане на важните неща от текста (горе, долу, ляво, дясно, по диагонал…); 2.6.4. Маркира, подчертава и пр. ключовите думи от текст и ги свързва в план. |
|
3. Осмисля, оценява информация от непрекъснат текст. | 3.1. Подрежда логически текст.
|
3.1.1. Прави логическа връзка с друг текст;
3.1.2. Поставяне на знаци отстрани. |
3.2. На базата на разбиране на целия текст трябва да направи оценка. | 3.2.1. Разделя структурата на текста на герои, последователни действия, места (топоси), завръзка и развръзка и др. в карта на историята. | |
3.3. Заглавие на текст (провокиращо) заедно с подзаглавие, което показва разбиране на ключова, уникална идея. | 3.3.1. Прави връзка с нещо преживяно;
3.3.2. Прави връзка с нещо от заобикалящия го свят; 3.3.3. Прави връзка с друг текст. |
|
3.4. Откриват скрит смисъл.
|
3.4.1. Прави мисловна карта със смисловите пластове и метафорите в текста;
3.4.2. Правят мозъчна атака (brainstorming). |
|
3.5. Откриват отношение на автора. | 3.5.1. Открояват емоционално натоварените ключови думи и правят извод;
3.5.2. Перифразира думи на автора със свои думи; 3.5.3. Изважда ключови думи в две колони на базата на контраст, противоположност и разсъждава върху двойките; 3.5.4 Предварителна информация за автора |
|
4. Извлича информация от прекъснат текст. | 4.1. Директно засича ред и колона в таблица. | 4.1.1. Използва знаци за маркиране. |
4.2. Директно намира точка в диаграма. | 4.2.1 Какво може да научим от таблицата/диаграмата – за кого/какво и какво? | |
5. Обобщава, тълкува информация от прекъснат текст. | 5.1. Извлича стойност по критерий (най-висока, най-ниска, средна, по-голяма…), стойност от таблица, диаграма. | 5.1.1. Маркира/отбелязва стойностите. |
5.2. Систематизира информация в таблица (включително инструкции). | 5.2.1. Прави мисловна карта с ключовите думи;
5.2.2. Отговаря си на въпроса: „Кои са важните детайли?” |
|
5.3. Обобщава данни от няколко колони, редове. | 5.3.1. Отговаря си на въпроса: „Какво ми показват тези данни?”;
5.3.2. Отговаря на въпроса: „Какво ново научавам от тези данни?” |
|
5.4. Именува колони и редове.
|
5.4.1. Отговаря си на въпроса с една дума: „Какво ми показват данните от колоната/реда?”;
5.4.2. Отговаря си на въпроса: „Какво обединява колоната/реда?” |
|
6. Осмисля, оценява информация от прекъснат текст | 6.1. Сравнява таблици/таблица, карти и диаграма и прави извод на база това сравнение
|
6.1.1.Прави три колони – прилики, разлики, изводи;
6.1.2. Отговаря си на въпроса: „Какво ми прави впечатление в двете таблици/карти/диаграми?”; 6.1.3. Отбелязва със знаци важните детайли от двете. |
6.2. Съотнася диаграма/таблица/карта към текст | 6.2.1. Отговаря си на въпроса: „Какво ми говори информацията от текста и от таблицата/картата/диаграмата? Допълват ли се или се припокриват?”
6.2.2. Прави таблица с две колонки – прилики и разлики. |
Как представяме четивната грамотност на учениците според възрастта?
Развиването на четивна грамотност изисква постоянство и е дейност, която продължава през цялата учебна година. Ето защо е важно учениците да са трайно ангажирани и