Как учители от село Търън подобряват здравната култура на учениците си

Мариана Чаушева, Кина Невенова, Силвия Кейванова и Диана Димитрова преподават в ОУ “Стою Шишков” в смолянското село Търън. Диана споделя, че с течение на годините училището започва да посреща все повече ученици с наднормено тегло, а това по нейни думи е “цивилизационен проблем”, който в дългосрочен план вреди сериозно на здравето и на качеството на живот.

Колегите в училище започват да обсъждат различни варианти, с които да повишат здравната култура на учениците. Оказва се, че вече имат доста интересен опит в най-различни направления, напр.  кулинарни работилници за местни автентични рецепти и краеведски проект за изследване на обичаи и обредни ястия. Учителките решават да структурират предишния си опит, за да не е поредица от еднократни инициативи, а работеща система. Така възниква интердисциплинарният проект “Здравословното хранене е равно на здраве”.

Визитка на практиката

Име: Здравословното хранене е равно на здраве;

За кого е подходяща: Ученици в прогимназиален етап, но може да се приложи и за по-големи;  

Времетраене: От октомври до април, 2 пъти седмично по 80-минутни сесии;

Цели: Здравно възпитание на учениците, умение за правилно хранене и изследване на древни практики за приготвяне на регионална, сезонна и питателна храна;

Необходими материали и предварителна подготовка: Оборудвана кухня, автобус за обикаляне по махалите за събиране на старинни рецепти от стари хора, медни и чугунени готварски съдове, продукти за готвене.

Описание на практиката

“Идеята на проекта е да подобрим здравното възпитание и здравната култура на учениците си, както и да освежим интериора на училището чрез поредица от дейности, посветени на здравословното хранене в занимания по интереси.”

Как учители от село Търън подобряват здравната култура на учениците си

  1. Изследователска дейност:
  • Проучване на начина на хранене в миналото; 
  • Издирване на стари хора, които са готвили старинни родопски ястия с екологично чисти продукти; 
  • Записване на рецепти на старинни и обредни ястия.
  1. Среща на учениците от прогимназиален етап с професионални готвачи, които разказват как се приготвя здравословна храна и как се съчетават хранителните продукти.
  2. Практическа дейност – тренировки за приготвяне на храна по рецептите на старите хора и професионалните готвачи.
  3. Творческа дейност:
  • Подготовка и аранжиране на изложба с рисунки на плодове и зеленчуци от градините на селото – “Вкусен коридор”; 
  • Естетически подредени блюда и маси в столовата на училището; 
  • Пейзажи от местата, където са събирани продуктите. 
  1. Кулинарно шоу: на пролетния бал на училището е подредена трапеза с най-сполучливо приготвените ястия, които се дегустират от гостите и учениците. Дегустацията е със състезателен характер – състезателите трябва да познаят ястието, да изброят продуктите в него и да обяснят технологията на приготвянето му. Има “здравословна класация на ястията”, като за най-здравословно ястие е обявено това, в което са вложени най-полезните продукти, приготвено е по най-щадящ храносмилателната система начин и е в най-пълна степен усвоимо от организма.
  2. Издателска дейност – издаване на брошура със събраните здравословни рецепти.

Дейностите по проекта се реализират в екип от:

  • Г-жа Мариана Чаушева, учител по история – свързва децата с бабите, занимава се с краеведство и ръководи събирането на информация за обичаите и обредните ястия;
  • Г-жа Силвия Кейванова, учител по химия и биология – заедно с учениците изследва качествата и състава на всеки хранителен продукт, както и въздействието му върху човешкото тяло;
  • Г-жа Кина Невенова – ръководи заниманията по интереси, в които децата имат възможност да готвят в стола на училището.

Екипът в село Търън вече е набелязал и следващи стъпки в разрастването на проекта, които включват кулинарно шоу, благотворителна разпродажба на родопски ястия, обхващане на учениците в начален етап със студено приготвяне на здравословни ястия.

Защо си струва да опитате тази практика?

Отвъд трупането на практически опит и академични знания това, което учителите забелязват е следното:

  • Подобрено качество на храненето;
  • Повишена посещаемост в столовата; 
  • Намаляване на наднорменото тегло на учениците;  
  • Повишена грижа за собственото благополучие с правилен избор на храна; 
  • Изградени умения за здравословно приготвяне на храна.

Тази практика е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

На 24 юни ще се проведе събитие, на което ще бъдат представени отличените добри практики. Вижте повече ТУК

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Ако имате практика, която може да бъде полезна на други учители, ще се радваме да се свържете с нас и да ни разкажете за нея!

Още полезни статии:

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали