“Ученикът не е съд, който трябва да бъде запълнен, а факел, който трябва да бъде запален.” – Плутарх
Това е мотото, което следва Ели Сотирова, старши учител по физика и математика в СУ “Неофит Рилски” гр. Долна баня. През дългогодишния си стаж като учител тя винаги се е стремяла да запали искрата на любознанието в своите ученици и да им покаже приложимостта на знанията им в живота извън класната стая. Г-жа Сотирова търси различни начини да улесни усвояването и разбирането на изучавания материал и, не на последно място, иска да изгради активни млади хора в лицата на своите ученици.
Водена от тези цели, тя възлага проекта, описан в тази статия, на учениците си от 7 клас. Работейки в екип, забавлявайки се, научавайки много за природата, за науките и за различните професии, децата търсят решение на проблема с безсънието на космонавтите.
Как да приложим?
Темата за космоса е необятна като самия него. Началото на тази проекто базирана задача е поставено, когато г-жа Сотирова говори с учениците си за живота на космонавтите на Международната космическа станция и за проблемите, с които те се сблъскват. Седмокласниците имат свобода да търсят информация по темата и да споделят своите открития.
Заедно със своята учителка те набелязват проблема със съня – пребиваването в условията на Космоса силно усложнява съня и нарушава естествения денонощен ритъм, с който човешкият организъм функционира на Земята.
Когато има проблем, трябва да има и решение! Г-жа Сотирова насърчава учениците да помислят за възможни средства за преодоляване на това предизвикателство. Заедно обсъждат предимствата и недостатъците на различните идеи на децата. Обединяват се около следното решение – билков чай за сън и торбички с ароматни билки за успокояване на ума и тялото.
Като следваща стъпка в проекта, учениците трябва да намерят и проучат информация за различните билки и техните свойства. Сред тях трябва да подберат лековитите природни богатства, които вярват, че ще бъдат най-полезни в състава на чая за космонавтите.
Но дори да разполагат с билки, как да изработят ароматни торбички за чай? За да научат това, седмокласниците решават да се допитат до експерти, а именно – до производители на чай и текстилни торбички.
Намират фирми производители на билки, с която се свързват по имейл с молба за информация за предлаганите билки и тяхната цена. Учениците отиват и на организиран излет за бране на билки.
След това седмокласниците се фокусират върху производството на чаените пакетчета. С помощта на г-жа Сотирова пишат имейл до Института по криобиология и хранителни технологии, от където им връщат любезен отговор. Експертите от института на достъпен език разясняват етапите за приготвяне на чай, подходящ за условията на Международната космическа станция, както и цената на услугата. След получаване на тази информация, учениците на г-жа Сотирова изчисляват колко би струвало производството на чая за сън. Те вече имат пълна и реална представа за процеса по изработването на такъв продукт.
Последният важен въпрос, който трябва да проучат, е свързан с тексителните торбички за сушени билки. Учениците имат възможността да наблюдават отблизо процеса на тяхната изработка в един от шивашките цехове в града. Освен информация за самото шиене и кроене, децата получават възможността да работят с професионалните шевни машини. И тук учениците се снабдяват с ценоразпис, на базата на който могат да изчислят колко би струвало реалното осъществяването на техния продукт – чай против космическо безсъние.
За да приключат проекта си, учениците обобщават всичко, което са научили, в презентация. Освен нея те представят и мостри на събраните билки и примерни текстилни торбички. Споделят конкретни идеи за изработването на чая за спокоен сън.
Как можем да надградим?
Тази практика може да бъде реализирана във всяко училище и нейната сложност може да бъде променена и адаптирана в зависимост от класа, с който се прилага. Може например да се потърсят по-сложни или детайлни решения, да се проведат реални експерименти и демонстрации. Добра идея е работата по проекта да започне още в 5. клас, като всяка следваща година се търсят решения на различни космически проблеми. Така знанията и уменията ще се надграждат, а практиката ще стане устойчива.
Приобщаващ характер на практиката
Макар проектната задача да няма ясно изразен приобщаващ характер, в нея без проблем могат да се включат всички ученици. Децата от малцинствени групи в класа на г-жа Сотирова активно изразяват мнение и предлагат възможни решения. Поощрявани са и им е предоставена допълнителна образователна подкрепа, за да могат да придобият увереност и да развият интерес към природните науки.
Възможността за прилагане на този проект няколко последователни учебни години ще спомогне за утвърждаването на уменията на учениците и ще създаде устойчивост на знанията им във времето.
Защо да опитаме?
Този проект показва на седмокласниците как могат да учат чрез действия. Чрез постоянен процес на проба и грешка, те достигат до решения на задачите и надграждат разбирането си. По този начин учениците намират реално приложение на материала по математика, физика, биология и технологии и предприемачество.
Наличието на ясни междудисциплинарни връзки е другото голямо предимство на подбраната тема за проекта.
Проблемите, върху които учениците размишшяват, насърчават активното търсене на информация, нейното критично разглеждане и създаването на връзка между вече познатата материя и новата такава.
Не на последно място, учениците развиват своите умения за писмено и говоримо общуване, за работа в екип, за изразяване и отстояване на личното мнението.