Как да започнете годината в часовете по чужди езици?

В днешно време във всяко училище се учи чужд език. Учителите, които преподават предмета, осъзнават ценността на това да можеш свободно да общуваш с хора от различни държави и континенти. С удоволствие използват езика за изучаване на чуждите култури и традиции.

За съжаление, много ученици не възприемат нещата по същия начин. Има деца, за които чуждият език е голямо предизвикателство – бързо забравят новите думи, не могат да преодолеят езиковата бариера и се затрудняват да общуват с чужденци, граматическите правила им се струват прекалено сложни. Някои просто не харесват звученето на думите на съответния език, а други изобщо не намират смисъл в изучаването му и затова не полагат усилия.

За да предизвикате интереса и желанието на учениците да изучават чужд език, изпробвайте тези осем забавни начина да започнете учебната година.

Някои от тях ще са ви полезни с ученици, които са в нов клас или които тепърва започват да изучават съответния чужд език, а други – с ученици, на които вече сте преподавали. Както се казва – за всекиго по нещо.

1. Представяне на чуждата държава

За да проявят по-голям интерес към чуждия език, който изучават, може да направите заедно с децата презентация за държавата-родина на езика. Разделете се на екипи по различните теми:

  • за историята на държавата – кога е създадена, какви значими събития са се случили на територията й;
  • за природо-географските характеристики на страната – биологично разнообразие, климат, големи планини, реки и т.н.;
  • за известни места за отдих и развлечения;
  • за великите личности, родени и живели там;
  • за поговорки и притчи, които се разказват в чуждата държава. 

Целта е да помогнете на учениците да опознаят културата на страната и корените на езика.

2. Виртуална разходка

Най-вълнуващото преживяване за учениците със сигурност би било посещение на съответната държава, където могат да общуват свободно с местните хора. По време на учебната година може да помислите за истинска екскурзия до населено място в чуждата държава, но като за начало организирайте виртуална разходка.

За целта се свържете с някой познат, който живее там, и го помолете да участва във виртуална среща с учениците. Нека ги приветства с “добре дошли”, да разкаже за мястото, където се намира, да сподели какво най-силно го впечатлява в тази държава, какво може да се прави през свободното време там, кои са най-често срещаните професии, на кое място в “класацията за щастие” се нарежда страната и други любопитни факти, които биха предизвикали интереса на учениците. Важно е да се получи непринуден, приятелски разговор, който да предразположи учениците да задават въпроси, да получават отговори и така да практикуват чуждия език, който изучават.

3. Стена с лепящи бележки

Подгответе цветни лепящи листчета и помолете учениците да напишат на тях защо според тях е полезно да учат чужд език. След това нека всеки ученик да залепи бележката на определено за това място на стената. По този начин няма да се налага вие да изнасяте лекция за това какви полезни умения предоставя билингвизмът. Всеки ученик ще има възможност да прочете гледната точка на останалите от класа и сам да си създаде мнение за ползите от изучаването на чужд език.

БОНУС ИДЕЯ: Между бележките на учениците може да залепите изображения на известни личности, родени в съответната държава, и да напишете по един любопитен факт за тези личности. Нека написаното да е на чуждия език, който преподавате. Важно е фактите да бъдат кратки и представени с прости като конструкция изрази. Със сигурност децата ще бъдат заинтригувани и ще искат да научат какво пише там. Така ще получат още веднъж отговор на въпроса защо е полезно да изучават чужд език.

4. Да се опишеш с една дума

Ако децата са в нов клас, може би е добре да отделите време за представяне, разбира се, в игрова форма. Помолете учениците да си изберат по едно прилагателно име, което смятат, че обобщава тяхната личност най-добре. После включете таймера за 4 минути, през които да обяснят писмено защо са избрали точно това прилагателно име. След това съберете децата по двойки и ги насърчете да споделят своите прилагателни и обяснения един с друг.

5. Подреждане по азбучен ред

След като сте правили упражнения с представяне и учениците са си задавали въпроса “Как се казваш?”, е време за игра-“преговор”. Помолете ги да се подредят по азбучен ред и задайте определено време. За да се подредят по азбучен ред, учениците вероятно ще трябва да се попитат отново за имената. След това нека се подредят според месеца си на раждане. Ако има деца, които са родени в един и същ месец, ще трябва да се попитат и за датата – този, който е роден по-рано, ще бъде по-напред в редицата.

Играта с подредбата може да бъде изиграна с помощта на други характеристики. За учениците е много забавно да правят това упражнение, а в същото време се научават да задават въпроси и да отговарят на чуждия език, който им преподавате.

6. Игра на думи

Игрите по време на час винаги се приемат с ентусиазъм, независимо на каква възраст са учениците. Затова в началото на годината може да включите любимата “игра на думи” във всякакви вариации.

Кажете една дума на чуждия език и посочете ученик, който да каже дума, която започва с последната буква на вашата дума. Нека след това посоченият ученик да избере друг, който да каже дума, започваща с последната буква от неговата дума.

Може да измислите всякакви варианти на тази игра – думите може да започват с последната, втората, четвъртата буква или да се свързват с дума, която ги описва по някакъв начин. Например: ако някой каже “печка”, друг да каже “гореща”, трети да продължи с “новина”, четвърти – с “телевизия” и т.н.

Целта на това упражнение е да обогатява речниковия запас на учениците и да развива концентрацията им.

7. Писмо до учителя

В началото на учебната година помолете учениците да ви напишат писмо. Дайте насоки! Писмото може да съдържа целите на учениците за новата учебна година, какво искат да им се случи в училище и извън него. Могат да споделят какви са интересите им и какво правят в свободното си време или да разкажат как е минала лятната ваканция. Важно е писмото да е на неангажираща тема, да е писмо “от приятел за приятел”, за да могат учениците да се отпуснат и спокойно да пишат на чуждия език.

По този начин ще се ориентирате какво е нивото на всяко дете, ще добиете представа какви затруднения имат учениците с правописа, граматиката, както и по какъв начин се изразяват и дали притежават богат речников запас от думи. Когато четете писмата, може да оставите забавни коментари в празното поле, така че учениците да се радват на обратната връзка от вас.

8. Създайте история

Покажете на учениците изображения, зад които се крие някаква история, и които все пак може да свържете с темите от учебния материал. Може например да покажете застрашен вид животно, пожар на друг континент или метеоритен дъжд.

Помолете учениците да напишат на чуждия език история въз основа на изображенията – без да им предоставяте факти или да им давате друга информация.

Това упражнение развива въображението и подпомага търсенето на думи и мисленето на чужд език. След споделяне на кратките си истории, кажете на учениците, че изображенията са свързани с теми, които заедно ще разглеждате през годината. Може да им споделите малко информация, стояща зад тези изображения.

БОНУС ИДЕЯ:  Когато давате допълнителна информация за изображенията, опитайте да казвате едно-две изречения на български език и едно-две на чуждия език. Нека който е чул добре и може да преведе по смисъл изреченията, да вдигне ръка и да сподели какво е разбрал. Така учениците ще бъдат по-концентрирани и ще развиват слуховите си възприятия за чуждия език. 

Основната цел в началото на учебната година е да създадем положително и спокойно пространство, в което децата да започнат успешно или да продължат своето чуждоезично обучение. Всеки език е богатство! Както казва великият Нелсън Мандела, “Ако говориш с човек на език, който разбира, думите ще достигнат до съзнанието му. Но ако говориш с него на родния му език, думите ще докоснат сърцето му”. Нека вдъхновим децата да изучават чужди езици и да общуват със сърцата на хората. 

 

Източник: 6 Fun Ways to Kick Off World Language Classes, Elena Spathis, edutopia.org

Прочетете още: 5 идеи за творческо писане в часовете по чужд език и 10 забавни игри, с които учениците ви най-после ще проговорят в час по чужд език.

 

Още полезни статии:

Ted Talk и Реч
Комуникативни умения

Ted Talk и Реч

Целта на този вид стратегии е да развият уменията на учениците за публично говорене, както и за убеждаване. Фокусът тук са говорене и държание пред

Мозъчна атака
Креативност

Какво е мозъчна атака?

Брейнсторминг, или мозъчна атака, е една от най-разпространените стратегии за генериране на идеи. Това е креативна техника за работа в група, чрез която екипът се

Оценяват чужди планове за действие
Работа в екип

Оценяват чужди планове за действие

Следваща стъпка при реализирането на стратегията „По модел“ е прилагането на стратегията „Оценка на план за действие“. След като екипите са изработили по модел своя

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.