Как да включим децата със СОП в коледни инициативи на училището?

Декември вече е при нас и много бързо успява да ни въвлече в своята еуфорична празничност, емоции и вдъхновение. От стряскащия по своята големина списък с подаръци до топлата мисъл за всички близки, събрани заедно; от празничните светлини, лъскави декори и коледни мелодии до аромата на ела и канелени сладки… всичко около нас ни отвежда към онази магия, наречена Коледа. С размисли и равносметки се готвим да се разделим и с последния лист от календара, за да посрещнем с надежда новите 12 месеца. 

Неизбежно цялата тази вълна от емоции залива и класните стаи в училище, където трайно заема водещо място сред всички останали дейности на учители и ученици. Като кулминация сред поредицата от празнични трепети идва и подготовката за обичайното коледно тържество на класа. Тя винаги е много вълнуваща:  стихчета и песнички за Коледа сред по-малките, размяна на подаръци, празници на добротата при по-големите ученици, коледни изложби и базари, благотворителни кампании и концерти… Всички с мощен емоционален заряд се вплитат в сложната плетеница на празничната еуфория и заедно съхраняват вярата, че по Коледа се случват чудеса.

Наистина ли обаче успяваме да въвлечем всички деца в това чудно приключение? Остават ли част от тях встрани дори по Коледа, защото разбират и усещат празника по по-различен начин, обусловен от спецификата на техните по-различни потребности?

Защо е важно да включим децата със СОП в коледните инициативи

Винаги, когато се впускаме в подготовката на коледен празник, тържество, театър, карнавал или друго мероприятие, като учители знаем, че ни предстои голямо предизвикателство. Наясно сме, че ни чака сложна организация и доста работа, особено ако в класа ни има ученик със специални образователни потребности /СОП/. Със сигурност по-различните и специфични потребности на някои деца изискват от нас повече ангажираност, но и друго е сигурно: струва си да ги включим!

Коледната изява и участието в нея на ученика със СОП са отражение на цялостната ни дейност и усилията ни през годината. Когато сме успели ефективно да приобщим ученика в класа, то не би ни представлявало кой знае каква трудност да го включим и в коледното тържество. Но когато нещата през цялата година стават насила и присъствието на по-различно дете в класа е непосилна за плещите ни тежест, то това дете вероятно няма да участва и в коледното тържество. 

Каквито и да са нарушенията и ограниченията на ученика със СОП, не бива да допускаме той да не участва в коледния празник на класа. Няма по-тежко наказание от това да се чувстваш нежелан и по-голям товар от този да лишиш едно дете от коледни вълнения и емоции. И най-скъпият подарък от родителите не би заменил прякото участие на детето и усещането за съпричастност към общите емоции на класа.

Така че не се колебайте, а допишете сценария на вашата приказка. По Коледа се случват чудеса и вие можете да добавите такива във вашата история, като бъдете съпричастни и добронамерени към различието. 

Няколко идеи

Планирате концертна изява, но в класа ви има дете с увреден слух и затруднена речева продукция. Как да го включите – мисията е невъзможна… Или не съвсем! Може да дадете на вашия ученик със слухов дефицит текста на песента и да го помолите да жестикулира думите, докато другите пеят. 

По същия начин незрящото дете може да бъде включено в мероприятието с подходяща за него роля. Много незрящи личности имат отлични певчески способности или други таланти. Какво по-подходящо време и място да ги демонстрират?

Планирате танцова изява на класа за коледния празник на училището, но в класа ви има дете в инвалидна количка. Не забравяйте: инвалидната количка е начин за придвижване в пространството за детето с двигателен проблем. Вмъкнете иновация в хореографията, танците на колела са факт и са не по-малко въздействащи.

Планирате рецитал, посветен на Коледа, но в класа ви има невербално дете или дете със езиково-говорни нарушения. Помислете по какъв начин успявате да общувате с него. Използвате ли символна комуникация? Възможно е да дадете кратък стих на невербалното дете, който да изобразите чрез символи за всяка дума от него. С ваш съпровод или още по-добре – с помощта на друго дете – вашият по-специален ученик може да показва картинки, визуализиращи съдържанието на текста. Ако използвате средства за допълваща и алтернативна комуникация, може да внедрите стихчето в приложение за символна комуникация и невербалното дете да каже стихчето си чрез устройството със синтезирана реч.

Ако в класа ви има хиперактивно дете, което трудно би се включило в предварителен сценарий със своята импулсивност, енергичност и завишена активност, то помислете как да го ангажирате с дейности, с които да се чувства значимо. Може да му обясните, че на него се пада отговорността да подава микрофона на всеки пореден участник. Така ще бъде постоянно в движение и възложената отговорност би го концентрирала в пъти повече, отколкото идеята, че трябва да стои мирно и тихо през цялото време. 

Ако в класа ви има дете от аутистичния спектър, което не говори, също има варианти да бъде въвлечено в общата дейност. Планирайте кратка сценка с костюми и декори, карнавал, маскен бал или друга изява, в която ще заложите на дрес кода. Включете аутистичното дете, дори то постоянно да се движи хаотично: дайте му ролята на неуловимия вятър, палавата снежинка, Зайко, който тича из снега, пъргавия елен или палавото джудже на Дядо Коледа. Ако детето с аутизъм не ви позволява да му облечете костюм, потърсете съдействие от родителите. Може да иска те да го облекат или дори да го придружават на сцената. На помощ може да се притече и помощник на учителя, ресурсен учител или някой друг специалист от екипа за подкрепа.

Друга идея е да промените сценария, така че детето със СОП да играе себе си: момчето, което мълчаливо очаква шейната с елените, момичето, което рисува картина за Дядо Коледа или което предпочита да си играе настрани от другите, за да мине по-бързо времето до пристигането на добрия старец. 

Има вероятност вашият „специален“ ученик да проявява непоносимост към шумна среда, а такава не липсва сред еуфорията на коледното тържество. В много от случаите на подобна повишена чувствителност към звуци родителите предпочитат да изолират децата си, за да не ги натоварват с шума. Но тези деца не могат да живеят в постоянна изолация и непрекъснато в тишина. Ето защо помислете заедно със семейството за шумоизолиращи слушалки, които ще намалят силата на звука и няма да причиняват познатия дискомфорт на детето. Това решение е подходящо не само по време на коледния празник. 

За какво да внимаваме

Когато планирате да включите ученика със СОП в коледния празник, необходимо е да помислите и за декора. Той трябва да е добре позициониран, хубаво е да не съдържа лесно чупливи елементи или тежки недобре укрепени конструкции. Ако по него има кабъри, игли, болтчета и други дребни елементи, те трябва да са умело замаскирани, за да не се виждат и евентуално да привлекат вниманието на дете, което има навика да поставя в устата си дребни предмети.

Елхата е основен елемент от декора за коледния празник. Укрепете я, за да стои стабилно на избраното място и да не може лесно да бъде подместена. Нормално е по нея да има привлекателна украса. Избягвайте стъклените коледни играчки! Поинтересувайте се предварително и се допитайте до родителите дали даденото дете не се плаши от бляскави коледни лампички, от музикални картички или други озвучени играчки. Понякога такъв дребен детайл може да доведе по-чувствителното дете до сериозна емоционална криза и да провали всичките ви усилия, репетиции и подготовка за празника. Дори да настъпи непредвидена ситуация и декорът да пострада, не го приемайте драматично. Предупредете и учениците, че нещо може да се обърка. Учете ги да приемат нещата спокойно и с разбиране. Обяснете им, че създадената празнична обстановка може да е трудна за възприемане от някои ученици. Те се вълнуват също както и всички останали деца, но изразяват емоциите си по-различно.

Бъдете смели

Не се притеснявайте от ситуация, в която ученикът със СОП не се справя с дадената му роля или изява. Бъдете подготвени, че е възможно нещата да не се случат в точната последователност, заложена в сценария. Винаги може да настъпи някой непредвиден момент и тогава ще трябва да импровизирате. Затова помислете предварително за възможните реакции, поведение, трудности или различни препятствия, които биха ви поставили в инфарктна ситуация. Но дори да възникне нещо непредвидено, запазете спокойствие. Публиката не знае какво  пише във вашия сценарий! Чрез умела импровизация и демонстрирано спокойствие и увереност нанесените в движение корекции вероятно ще изглеждат като част от първоначалния замисъл.

Възможно е вашият специален ученик да се притесни и да блокира, да се стресне и да избяга, да каже само дума… или просто да се усмихне. Не приемайте ситуацията като провал. Това може да се окаже дори най-силният и най-вълнуващият момент в цялото тържество, получил най-много аплодисменти. Фактът, че детето е сред своите връстници, е своеобразен успех не само за него и за неговите родители, но и за вас и вашите усилия да бъдете приобщаващи учители. 

Тези идеи и насоки са само малка частица от голямото многообразие от възможности да въвлечете всички деца в празничната атмосфера. Учениците със СОП обикновено стоят мълчаливо някъде около вас и просто очакват да бъдат забелязани. Не ги подминавайте. Смело прегърнете идеята да ги включите в коледното тържество. 

Посрещнете смело всички предизвикателства. Вашите усилия ще бъдат възнаградени със сбъднати детски мечти, озарени от детски усмивки лица и блясък в очите на развълнувани и удовлетворени родители. Вашето тържество ще се превърне в незабравим и вълнуващ празник, в една коледна приказка за доброта. И в доказателство, че по Коледа се случват чудеса!

Още полезни статии:

Приобщаващо образование

Стъпки за реализиране на допълнителна подкрепа при деца със специални образователни потребности (СОП)

Приобщаването на деца със специални образователни потребности /СОП/ все още е предизвикателство за много учители и ръководители на образователни институции. Обучението на тези деца много

Приобщаващо образование

Екипи за подкрепа за личностно развитие на ученици със СОП – важна роля и споделена отговорност

През последните години все по-често говорим за ефективно включване и приобщаване на всички деца в нашата образователна система. Все повече се стремим да променяме средата

Приобщаващо образование

5 принципа за ефективно екипно взаимодействие в екипите за подкрепа за личностно развитие

Екипите за подкрепа за личностно развитие /ЕПЛР/ имат важна роля в живота на децата със специални образователни потребности /СОП/, за максималното развитие на техните умения

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали