Учениците учат най-добре, когато са ангажирани в процеса на учене и това им носи положителни емоции. Какъв по-добър начин да разнообразим стандартната “седни и слушай” среда от това да превърнем ученето в игра?
Макар играта да се приема като ефективен начин за обучение предимно в ранна детска възраст, поднесен по подходящ начин, този метод може да се прилага и за много по-големи ученици. Освен че подобрява значително психологическия климат в класната стая, играта помага за развиването на ключови компетентности у децата – комуникативни умения, работа в екип, критическо мислене, творческо мислене, гражданска отговорност.
Колкото повече вдъхновяваме учениците да търсят решение на проблемите си, толкова по-подготвени ще бъдат в нова за тях ситуация. Именно този принцип е залегнал в основата на “escape room” играта, позната в България като “стая на загадките”.
Какво е стая на загадките?
В основния си вид играта представлява поредица от загадки, които отбор от 2-5 играчи трябва да разрешат, за да могат да излязат от стая, в която са заключени. Загадките могат да са логически, математически, лингвистични, да са свързани с проява на наблюдателност, комбинативност, съобразителност, времева и пространствена ориентация, както и отборен дух. Всяка стая на загадките има свой собствен сюжет и може да е разположена в различни исторически епохи и обстановки.
Вълнението и емоциите, които получават по време на играта, ангажират участниците в нея до такава степен, че те напълно забравят за реалността и фокусират цялото си внимание в разрешаването на загадките.
Да превърнем класната стая в стая на загадките
Този тип игра може да се адаптира към всеки сезон, място или учебен предмет. Това я прави отлична възможност за учителите да създадат положителна връзка с учениците в началото на годината, да разнообразят учебния процес или да оценят усвоените от учениците знания и умения в края на срока. Можете лесно и бързо да превърнете класната стая в “стая на загадките”, ако следвате няколко прости стъпки:
- Не заключвайте класната стая! Вместо това можете да използвате кутия, която да се отключва, само ако учениците успешно решат поставените задачи. Можете да използвате всякаква заключваща се кутия или да си я изработите сами от кутия за обувки. Много подходящи за заключване на кутията са катинарчетата за куфари с 3-4 цифрен код. В кутията могат да бъдат поставени различни предмети, в зависимост от целите, които сте си поставили – грамоти за първо, второ и трето място, значки, стикери, жетони или точки, които да сумирате през годината.
- Предварително определете броя и състава на отборите. Те трябва да бъдат формирани така, че да имат равни шансове за победа и да включват не повече от 4-5 ученика.
- Направете улики, които да насочват учениците към следващата загадка. Можете да използвате кодирани съобщения, скрити картини, гатанки и други улики, насочващи учениците по пътя към целта.
- Определете различни локации в класната стая за решаване на отделните загадки. Промяната на работното място активизира учениците и подпомага по-доброто им ангажиране с поставените задачи.
- Измислете сюжетната линия. Учениците обичат историите. Когато задачите са вплетени в общ, реален сюжет, това им помага да осмислят приложението на изучавания материал в реалния живот. Освен това, учениците влизат в определена от учителя роля, което развива тяхното въображение и прави цялото изживяване наситено с положителни емоции.
- Направете загадките умерено трудни и ги обяснете просто. Някои от загадките могат да включват знания и умения, които са обект на други изучавани от тях дисциплини. Това е добър начин за създаване на междупредметни връзки и прави целия сюжет много по-богат.
- Поставете времево ограничение за всеки етап от играта, в зависимост от възрастта на учениците и от сложността на загадките
Ето един пример:
Вместо да бъдат ученици в час по биология, защо не ги поставите в ролята на учени, изследващи с подводница океанското дъно в преследване на митично морско създание? И всичко това – на строго секретна локация, за която учениците ще разполагат с географски координати, които да ги насочат къде точно ще се проведе мисията. Може би там ще открият непознати видове и ще трябва да изследват клетки, за да разберат дали са от растителни или животински организми. Анализирайки начина на живот на отделните групи животни, може да се наложи да измислят начин да се справят с враждебно настроени обитатели на океана. Възможно е да се получи и някакъв технически проблем и учените да трябва да пресметнат за колко време ще им стигне кислородът в подводницата, ако знаят колко време човек може да живее без кислород. Получените минути може да отключват заключената кутия/сандъче, в което екипът да открие голяма мида със скрита в нея перла.
Защо да направим стая на загадките?
- Подобрява психологическия климат в класната стая
- Подобрява взаимоотношенията между учениците
- Създава положителна връзка между учениците и учителя
- Затвърждава усвоените знания
- Свързва учебното съдържание с реалния живот
- Създава междупредметни връзки
- Повишава мотивацията за учене
- Развива наблюдателността и съобразителността на учениците
- Развива творческо и критично мислене
- Помага за развиването на личностния потенциал на всеки един ученик
- Може да се адаптира към всеки учебен предмет
Не се колебайте да превърнете и вашата класна стая в “стая на загадките”!
За статията са използвани следните ресурси, които са допълнени с личния опит на автора:
4 Escape Room Ideas for Classrooms