16 ноември – Ден на толерантността в час на класа

На 16 ноември се отбелязва Международният ден на толерантността. На тази дата през 1995 година по инициатива на ЮНЕСКО Организацията на обединените нации (ООН) гласува Декларация за принципите на толерантността.

Толерантността е важен аспект на училищното образование, който спомага за формирането на личности, подготвени за живот в днешния разнообразен и включващ свят. Затова съвременното училище има за задача да създаде подкрепяща среда за всички деца, като признава и цени техните индивидуални силни и слаби страни. То трябва да уважава различията и да насърчава учениците да се развиват като отговорни и добросърдечни членове на обществото.

В много български училища се осъществяват разнообразни инициативи и дейности в тази посока, особено когато ситуацията налага приобщаване на ученици със специални образователни потребности (СОП). Когато се опитваме да подкрепим дете със СОП, желанието ни е то да се чувства прието и разбрано от останалите в класа, а родителите да ни окажат подкрепа.

Въпреки всички усилия преодоляването на предразсъдъците към различието си остава предизвикателство. Учебните часове, посветени на диалога и темата за толерантността, понякога не водят до очакваната промяна в поведението на учениците към техните съученици със специфични нужди. Такива ситуации могат да бъдат демотивиращи за учителите, стремящи се към ефективно включване на всяко дете в училищния живот. Но в моменти на затруднение е важно да не изоставяме целта си и да търсим сътрудничеството на родителите, като заедно с тях работим за положителна промяна в отношението на учениците.

Един различен час на класа за Международния ден на толерантността

Международният ден на толерантността, отбелязван на 16 ноември, е чудесна възможност за училищата да подчертаят значението на уважението към различията.

Организирайте един по-нетрадиционен час на класа – поканете в класната семейството на ученика със СОП и направете беседа за неговите по-различни потребности. Превърнете тези минути в опознавателна среща – родителите са безценен източник на информация за възможностите и нуждите на своето дете. Когато учениците се запознаят със ситуацията от друг ъгъл, може би ще променят отношението си към различието. 

Организиране на часа за деня на толерантността стъпка по стъпка

За да проведете часа на класа по този нестандартен начин, ви трябва преди всичко добра подготовка:

1. Представете идеята пред директора на училището 

Разкажете за повода да потърсите тази опция на въздействие, за Международния ден на толерантността, както и за всички ваши досегашни опити да интегрирате детето със СОП в класа.

2. Проведете разговор с родителите на ученика със СОП 

В разговор със семейството наблегнете на това колко важно е тяхното участие в процеса на приобщаване на детето им. Поднесете деликатно спецификата на обстановката – че наблюдавате неприемане на детето от страна на някои негови съученици. Попитайте родителите дали са готови да отговорят искрено на  въпросите на класа, които на моменти биха могли да бъдат доста болезнени. 

3. Уточнете фокуса на дискусията

Поканете родителите в класната стая, за да разкажат за някои детайли от своето и на детето им ежедневие. Уточнете параметрите на дискусията – предстои да говорите за потребностите на ученика със СОП, за предизвикателства пред семейството и за нуждата от подкрепа. Това споделяне, поднесено от първо лице, може да бъде мощен двигател за промяна на нагласите, за проектиране на съчувствие, емпатия и генериране на подкрепа от страна на учениците в класа. Не допускайте срещата да се превърне в арена на словесни престрелки или в съдебен спор – кой как постъпва, дали е правилно или не и т.н. Избягвайте да се прави оценка на личността на детето.

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

email guy

4. Обмислете дали ученикът със СОП да присъства по време на часа

Препоръчителен е вариантът детето да не присъства по време на срещата. Предполага се, че така останалите деца от класа няма да се притесняват да задават по-специфични въпроси относно здравословното състояние, реакциите и поведението на ученика със СОП. Вниманието на родителите също би било по-концентрирано и насочено изцяло върху дискусията. Пък и по време на споделянето са възможни емоционални моменти, които биха разстроили или озадачили специалното дете. То може да си тръгне с един от родителите си (или с друг близък от семейството), да работи по някаква задача заедно с ресурсния учител или да си намери други полезни занимания извън класната стая.

Разбира се, присъствието на ученика със СОП по време на часа много зависи от конкретното дете и неговите възможности и характерно поведение. Може да съгласувате това решение с родителите и заедно да прецените как е най-добре да действате.

5. Обмислете дали училищният психолог да присъства по време на часа

Обикновено намесата на професионалисти има своята полза и положителен отзвук. Дали за реализирането на този час на класа да потърсите подкрепа от училищния психолог (ако има такъв), също зависи от конкретния случай. Тук обаче трябва да се съобразите с нагласата на родителите на детето със СОП към подобно присъствие. Преценете дали откровеността им и желанието им за споделяне не биха се променили в присъствието на повече външни хора.

6. Информирайте учениците за предстоящия час на класа

Уведомете класа, че ви предстои един по-различен час на класа с външни гости, който ще се проведе по повод наближаващия Международен ден на толерантността. Нека учениците не остават с впечатлението, че родителите на детето със СОП ще дойдат критикуват как се отнасят с него. Подчертайте, че гостите ще бъдат в часа, за да им разкажат за техния съученик, за своя опит и за начините, по който можем да подкрепяме „специалните деца“.

7. Подгответе „сценарий“ за протичане на часа

Предвид по-различния формат на часа, присъствието на родители и възможните неочаквани реакции на учениците, напрежението може да ви изиграе лоша шега. Ето защо нахвърляйте няколко опорни точки, около които да върви вашата дискусия и които да ползвате като услужлива подсказка:

  • откриване на часа – въвеждащи думи за Международния ден на толерантността;
  • привличане на вниманието – покажете презентация с подбрани от вас снимки на детето със СОП от училище (направени по време на часове, междучасия, празници, тържества, мероприятия). Един емоционален старт би намалил първоначалното притеснение във всички участници и би ги предразположил към ползотворна дискусия;
  • представяне на родителите на детето със СОП и обяснение защо сте ги поканили;
  • покана към учениците да задават всякакви въпроси за потребностите на ученика със СОП;
  • споделяне от родителя;
  • споделяне от учениците;
  • споделяне от учителя;
  • време за въпроси и коментари;
  • обобщаване на изводите и закриване на часа.

Това е примерна последователност, която ще ви е необходима предимно за началото на часа за Международния ден на толерантността, докато разговорът в класната стая потръгне. Предразположете семейството и заедно поговорете открито и искрено за различието и неговите измерения в училище и у дома. След това сценарий не е необходим – просто следвайте непринудеността на учениците и се опитайте да отговорите на всички техни въпроси. Обобщете, че въпреки различието им, децата със СОП също имат потребност да срещат добро отношение, да бъдат щастливи и заобиколени от приятели.

Добре е след провеждането на часа да направите кратко обсъждане само с учениците и да ги мотивирате да разсъждават върху преживяното. Може да използвате предложения от нас работен лист за саморефлексия след провеждането на часа на класа. Той е подходящ за ученици в начален етап, като провокира с това да се замислят как се чувстват след часа, защо се чувстват така, какво ново са научили за специалните деца, какво конкретно действие мислят да предприемат още следващата седмица, за да демонстрират толерантността си, както и да споделят, ако имат въпрос, който не са задали по време на часа.  

Важно е да убедите децата, че толерантността не е еднократна проява, а трябва да се демонстрира ежедневно, както и че денят на толерантността се отбелязва веднъж годишно, но толерантни трябва да сме всеки ден. 

Във връзка със стимулиране на учениците да мислят ежедневно за добродетелите, бихте могли да направите плакат „Прояви на доброта”, който да обсъдите заедно и да закачите на стената в класната стая. Всеки петък може да помолите учениците да залепят стикерче с името си върху тази/тези прояви, които са успели да осъществят през седмицата. Това ще ги стимулира да творят добро и да бъдат последователни в извършването на добрини.     

Други примерни активности в Международния ден на толерантността

Тук предлагаме други 3 примерни активности, свързани с деня на толераността, които са подходящи за ученици в начален етап.

„Дървото на добрите думи и постъпки”  

Целта на предложената дейност е учениците да осъзнаят значението на толерантността чрез положителни действия и думи. На голям картон или флипчарт нарисувайте ствол и клони на дърво. Раздайте на учениците листчета във формата на листа. Всяко дете записва на листото една дума или действие, което показва толерантност – напр. „помагам на приятел“, „слушам, без да прекъсвам“, „споделям“. Листата се залепват по клоните, за да се получи „Дървото на добрите думи и постъпки“. Можете да използвате предложените от нас шаблони – те са с есенна тематика, което е подходящо, понеже Международният ден на толерантността се отбелязва през есента. 

„Различни сме, но си приличаме”  

Целта на тази активност е учениците да разберат, но и приемат различията и сходствата помежду си. Разделете децата по двойки. Можете да ги разпределите, така че да работят заедно с ученици, с които са имали помежду си неразбирателство и предишни конфликти.  Раздайте на всеки ученик работен лист с две фигури на човечета. В едната фигура ученикът рисува себе си, а в другата – съученика/съученичката си. Под фигурите има две полета, които всеки ученик трябва да попълни, като довърши изреченията: „Ние си приличаме по…“ и „Ние се различаваме по…“. Накрая всяка двойка представя проектите си пред останалите. Насърчете ефективната работа по двойки и припомнете на учениците да се уважават, да се изслушват и да приемат изразеното мнение на партньора им, дори да не са съгласни с него. Предлагаме примерен работен лист, който можете да използвате. 

„Супа на приятелството” 

Целта на тази дейност е учениците да се замислят върху това какви качества са нужни, за да бъдат добри приятели и съответно – добри хора. Първоначално направете brainstorming и помолете учениците да си помислят за някой свой много добър приятел и защо са приятели с него/нея – как се държи той с тях, какви думи използва и т.н. Раздайте на всеки по един работен лист и дайте време на учениците да си помислят какви качества са им нужни, за да бъдат добри приятели с някого. След като попълнят тенджерата с думи, нарисувайте подобна картинка на дъската и помолете всяко едно дете да сподели какво е записало, а вие запишете отговорите на учениците на дъската. Така ще си „сготвите” обща „супа на приятелството”. Дейността е съпроводена с дискусия. 

„Кръгът на комплиментите” 

Помолете учениците да застанат в кръг и да се редуват един след друг да направят комплимент на ученика, стоящ вдясно от тях. Стартирайте вие, за да демонстрирате. След като всеки в кръга мине, посоката се сменя и комплимент получава стоящият вляво. Моделирайте дейността и дайте примери за комплименти: „Много си усмихната днес!”; „Харесва ми пуловера ти!”; „Изглеждаш чудесно тази сутрин!” и др. Насърчете учениците да бъдат любезни и деликатни. 

Ползи от отбелязването на  Международния ден на толерантността

 Отбелязването на деня на толерантността в училище води след себе си ползи за всички участници в образователния процес. 

Ползи за учениците: 

  • Развитие на емоционална интелигентност – разбиране и приемане на различията между хората; 
  • Намаляване на агресията и тормоза и фокус върху емпатията;
  • Подобряване на комуникационните умения – учениците се учат да изразяват мнение с уважение към другите;
  • Развитие на гражданска активност – осъзнаване на ролята на всеки в създаването на справедливо и подкрепящо общество; 
  • Повишено чувство за приемане и сигурност у учениците със СОП; 
  • Стимулиране на самоувереността на специалните деца и подобряване на социалната им интеграция в училище;
  • Моделиране на приобщаваща култура – училището става място, където всички деца имат равен достъп до участие.

Ползи за учителите: 

  • Създаване на по-спокойна и подкрепяща атмосфера в класната стая;
  • Повишаване на педагогическата ефективност – по-малко конфликти и повече взаимно уважение между учениците;
  • Обогатяване на методическия опит – възможност за използване на иновативни и интерактивни методи (игри, дискусии, ролеви ситуации);
  • Изграждане на позитивен имидж на учителя – като лидер, който подкрепя ценности като уважение, равенство и приобщаване.

Ползи за родителите: 

  • Повишаване на доверието в училището – виждат, че училището възпитава ценности, важни и за семейството;
  • Подобряване на връзката училище-семейство – родителите могат да се включват активно в дейности и дискусии;
  • Подкрепа на възпитателния процес у дома – децата носят в семейството идеи за толерантност и уважение;
  • Разширяване на родителската култура по темата за приобщаването и различието.

Както и да премине вашият по-различен час на класа и независимо дали дискусията е протекла според очакванията ви, не забравяйте да си напомняте следното: вие сте толерантен човек и добър приобщаващ учител. Опитвате се да променяте нагласи и да творите добро и вашите усилия не са напразни.

Това няма да остане незабелязано от вашите ученици и от училищната общност. Възпитаването в толерантност е най-доброто, което може да дадем на децата, а Международният ден на толерантността е чудесна възможност, за да го направим. Толерантността е в основата на искреното приемане на различието във всички негови измерения. 

Още полезни статии:

Интерактивни методи на обучение

Как една детективска история може да развие уменията за писане и когнитивните способности на учениците

Често се сблъскваме с неумението на учениците да разказват – било то някое лично преживяване, прочетен текст или урок. Когато става въпрос за случки от

Pens over a notebook
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Нашите силни и слаби страни

Учениците избират от списък 3 силни и 3 слаби страни, с които най-силно се припознават. Учителят закачва два големи кадастрона в двата края на стаята

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.