Девет начина да се “простреляте в крака” в класната стая

И девет малки промени, които ще ви предпазят от самосаботаж

Знаете основните неща: ясни правила и последствия, постоянство в прилагането им, ясен план за часа и ангажиращи дейности. Но дяволът е в детайлите и ако не им обърнете внимание, има опасност да се самосаботирате в час.

Ето девет вредни навика и техните алтернативи, които работят във ваша полза.

1.Усмихвате се в грешния момент

Сигурно имате ученик, който е адски забавен. Дотолкова, че едвам се сдържате, когато пусне някоя шега. Усмихвате се, което го окуражава да продължи. Пет минути по-късно се карате на целия клас, че са твърде шумни.

Девет начина да се “простреляте в крака” в класната стая

Алтернативата: Създайте си навик да сте с неутрално излъчване, когато е време за концентрирана работа. Не ме разбирайте погрешно – важно е да имате и весела страна и учениците ви да знаят, че имате чувство за хумор. Но си има време за всичко. Поговорете с шегобийците в класа. Кажете им, че ще има моменти, когато няма да се засмеете на шегите им, което е знак, че е време да са сериозни.

2.Адресирате проблемите публично

Когато ученик наруши правилата и го смъмрите публично, рискувате да го засрамите. Ако пък той или тя са от хората, които не оставят нещата просто така, има възможност да ви отговори, вие да му отвърнете и цялата ситуация да прерасне във война за власт в класната стая. Повярвайте ми – не искате да водите подобна битка. Като учител ще спечелите, но на цената на доверие и уважение, които са много по-важни.

Алтернативата: Когато е възможно, адресирайте разсейването или лошото поведение насаме с ученика. Някои учители залепят бележки в тетрадката, когато забележат проблемно поведение. Други тихо обсъждат проявата с ученика на чина му или го извикват до бюрото. Начинът не е толкова важен, но на всяка цена избягвайте зрелищата. 

3.Давате устни инструкции, но не ги записвате никъде

Толкова много от проблемите в клас произлизат от случаи, в които учениците не знаят какво точно трябва да правят. Особено голям риск от това има, когато им кажете инструкциите, но не ги напишете никъде. 

Девет начина да се “простреляте в крака” в класната стая

Алтернативата: Направете инструкциите си и визуални. Ако искате от учениците да направят упражненията от 1 до 3, след което да отговорят на въпроса на страница 37 и в остатъка от времето да четат, напишете на дъската (или прожектирайте): “Упр. 1,2,3, въпрос стр. 37, четене”. Това ще ви спести много време в повтаряне на инструкции и смъмряне на ученици, които не следват стъпките.

4.Не изчаквате пълна тишина

В първите ми години като учител преди да дам инструкция плясках с ръце два пъти, вдигах ръка и чаках учениците да замълчат. Като минеха около 30 секунди си казвах, че губим твърде много време и започвах да говоря. Да, повечето ученици бяха вече притихнали, но все още имаше откъслечно шептене на някои чинове. Тези ученици няма да чуят инструкцията. Те или няма да изпълнят задачата, или ще я изпълнят, но неправилно, или ще попитат съученик и е възможно да продължат с други разговори. Аз все още използвам ръцете си, за да взема думата в клас, но вече чакам всички напълно да спрат разговорите. Поне докато давам инструкции.

Алтернативата: Изчакайте още няколко секунди преди да говорите. Това ще ви спести минути в повтаряне и поправяне на поведение. 

5.Говорите, докато учениците четат

Когато давате на учениците си текст за четене, оставяте ли им няколко минути без инструкции? Или през тези минути добавяте важна информация, прекъсвате ги за допълнения и разяснения и задавате въпроси по текста още преди да са го прочели? Колкото и да ни се иска, учениците са неспособни да слушат и четат едновременно. Не ги карайте да избират.

Алтернативата:  Ако имате коментари по текста, кажете ги преди да раздадете листовете. Не ги прекъсвайте докато четат, но ако все пак наистина трябва да добавите нещо, ги помолете да обърнат листа и да ви погледнат. Чак тогава говорете. 

6.Използвате “не прави това” твърде често

Ако ви кажа да НЕ мислите за шоколадова торта с ягоди, за какво мислите? Сигурно за шоколадова торта с ягоди. По същия начин, ако кажете на седмокласник да не щрака с химикалката, той все още ще мисли за щракането с химикалката – даже повече от преди. 

Алтернативата: Казвайте на учениците какво да правят. Тези команди могат да адресират проблема (Иване, сложи химикалката в раницата) или напълно да преместват фокуса му (Иване, ще прочетеш ли третото изречение, моля?).

7.Стоите само отпред

Девет начина да се “простреляте в крака” в класната стая

Близостта е като магическа пръчка за предотвратяване на проблемно поведение. Ако винаги стоите зад учителското бюро или на подиума пред дъската, ще забележите проблем, само когато той достигне такива измерения, че да е забележим.

Алтернативата: Разхождайте се из класната стая. Правете го често и небрежно, така че учениците да свикнат с това и дори да го очакват. Така имате много по-голям шанс да поправяте проблемите в зародиш.

8.Отбелязвате само нарушаването на правилата

Естествена склонност на хората е да отбелязват, само когато нещо не е наред. Ще постигнете много по-добри резултати в класната стая, ако коментирате и спазването на правилата поне толкова, колкото споменавате и неспазването. А защо не и повече?.

Алтернативата: Да забележите, че правилата се спазват, изисква концентрация. Понякога отнема време да видите проявление на добро поведение – не защото е рядкост, а защото е нормалното състояние на класната стая. Спомнете си за Иван, щракащият с химикалката. Когато пак я вземе, за да пише в тетрадката, му благодарете, че си води записки. Гарантирам, че ще мине доста време преди пак да я използва не по предназначение.

9.Приемате нещата лично

Девет начина да се “простреляте в крака” в класната стаяКаквото и да се случва, никога не приемайте лошото поведение на учениците като лична обида. Сигурно вече сте чували този съвет и да, по-лесно е да го кажем, отколкото да го приложим.

Алтернативата: Един трик, който можете да използвате, е да си представите, че сте зъболекар, а децата имат болен зъб. Нищо от това, което те правят не е лично срещу вас, а просто е породено от дискомфорт. Вашата задача е да излекувате кариеса, но недейте да се обвинявате. Не е заради вас.

 

Управлението на класната стая е трудна задача и отнема години практика, за да се усъвършенства. Избягването на тези действия и замяната им с по-добри алтернативи е добро начало.

 

Статията е адаптирана от Middleweb.

Още полезни статии:

Емоционална интелигентонст
Социално-емоционално учене

Какво представлява социално-емоционалното учене?

Какво общо имат социално-емоционалните умения с ученето? Нека разберем заедно! Учителите влияят не само върху учебния процес. Изследователите в областта на образованието отдавна отбелязват факта,

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.