Компетентностен подход за учители – какво трябва да знаем

Да си учител в днешно време не е лесна задача, защото трябва да си в крак с динамиката на съвременното общество и да имаш смелостта и търпението ежедневно да се изправяш пред предизвикателствата в класната стая. Без претенция за изчерпателност в следващите редове и поредица от статии ще прочетете какво трябва да знае всеки учител за компетентностния подход и за прехода на училищното образование от трупането на знания към придобиването на умения.

Компетентно за компетентностите

Понятието “компетентностен подход” не е ново за българското училище, но все още е задача с много неизвестни, пред която учителите се изправят всеки ден. Всички говорят за замяна на обучението с активно учене, но колко от вас са го виждали на практика в класната стая? Как да сменим фокуса на обучението от преподаване на знания към овладяване на компетентности? Има ли вълшебна рецепта, която превръща предметноориентираното учене в компетентностно ориентирано?

В контекста на традиционните практики и подходи, които все още са удобно настанени в училище, образователните цели са насочени към усвояване на определено учебно съдържание, с фокус върху предметно структуриране на знанията. Учебните дейности на учителя са подчинени предимно на знания и възпроизвеждане на основни понятия, факти, закони, правила и принципи. Процесът на оценяване на знанията на учениците е насочен към заложеното учебно съдържание в учебниците и най-честият метод за оценка е статистическият.

Резултатът от ученето е обем от знания, усвоени за конкретно изпитване или изпит/тест. Ако се припознавате в казаното до тук, но всекидневно търсите нови форми за работа с учениците, следващите редове ще ви помогнат да видите класната стая и учениците в нея в друга перспектива чрез компетентностен подход.

При прилагането на компетентностен подход образователните цели са практически насочени, развиват личността и уменията на ученика да прави пряка връзка с дейностите в уроците. Изучаваното учебно съдържание е изцяло подчинено на придобиването на умения и прилагането им на практика. Учебните дейности предполагат и създават възможности за самостоятелно решаване на проблеми чрез изследване, проекти, проучване, доклади, решаване на казуси и т.н. Учителят и учебниците не са единственият източник на информация. Оценяването не е моментна снимка, а комплексен процес, при който резулататът се измерва с готовността и уменията на ученика да разрешава различни по сложност проблеми.

Използването на компетентностен подход дава предимство и свобода на учителя да създава уроци, които предлагат разнообразни и продуктивни дейности при ефективно управление на времето и подходящи образователни ресурси. Как да пренесем класната стая в новото време? Има начин, който започва с промяна на ролята на съвременния учител.

Новата роля на учителя

  • планира самостоятелно или в екип дейностите, чрез които образователните цели придобиват практическа насоченост;
  • използва междупредметни връзки и интердисциплинарни подходи, като подбира дейности за прилагане на знанията в практиката;
  • управлява учебния процес не толкова като информира, а като консултира учениците и фасилитира дейностите;
  • отчита постиженията, аргументира комплексната оценка и планира подкрепящи мерки;
  • изгражда увереност у учениците за използване на придобитите знания за решаване на различни по сложност проблеми.

От преподаване към активно учене с компетентностен подход

Съвременният учител разполага със значителна свобода, която му позволява да:

  • организира учебната среда;
  • планира учебните дейности;
  • подбира методите, подходите и образователните ресурси;
  • обогатява образователния процес със ситуации, близки на реалните;
  • изгражда „развиваща среда“, съобразена със спецификата на конкретните ученици, динамична и променяща се спрямо нивото на възможностите им;
  • включва в максимална степен съвременни средства за обучение;
  • прилага иновативни практики, за да направи урока си творчески, така че основният резултат от обучението да бъде не полученото от ученика знание, а опитът, придобит от прилагането на системни дейности.

Уменията на 21. век

Акцентът в урока е върху развиването на базови умения у учениците, а именно:

  • за критично мислене;
  • работа в екип;
  • конструктивна комуникация;
  • ефективно търсене, извличане, подбор и преценка за полезността на информацията от различни източници;
  • решаване на проблеми;
  • гражданска активност;
  • умения за личностно развитие;
  • финансова грамотност;
  • умения за учене;
  • творчество и др.

Идеята е чрез компетентностен подход учениците да изградят автономия в ученето чрез придобиване на ключови умения, което не е възможно с механично запаметяване и възпроизвеждане на информация. Всичко това налага преосмисляне на обучението и промяна на нагласите към компетентностноориентирано преподаване и учене. Целият образователен процес е свързан с отделни глобални теми и концепции, които за да бъдат разбрани от учениците, трябва да се представят пред тях взаимосвързано.

Съвременният урок е време да излезе от сферата на конкретния учебен предмет и да бъде в контекста на ученето на основата на общочовешки и практически приложими теми. Необходима е смяна на статичната концепция на урока с динамична, чрез която учениците да придобият комплекс от знания, умения и нагласи за живот за пълноценна личностна, социална и професионална реализация. Промяната на фокуса от преподаването на знания към овладяването на ключови компетентности извежда на преден план основните характеристики за прилагане на компетентностнен подход:

  • интегрирано междупредметно взаимодействие;
  • практическа насоченост на обучението;
  • ориентация на обучението към резултатите;
  • прилагане на иновативни подходи и практики в процеса на преподаване и учене.

Учителите са тези, които трябва да реализират промяната главно чрез насърчаване на мотивацията за учене у учениците, защото и най-добрите уроци и книги по света няма да накарат учениците да се вълнуват от ученето. Мотивацията за учене е ключов фактор за образованост. Прилагането на компетентностен подход в уроците и промяната на фокуса върху резултата, но резултата не като сума от усвоена информация, а като комплекс от умения за действие в различни ситуации, ще направи ученето активен процес, защото учениците трябва да учат това, което ще им бъде от полза, когато пораснат.

Примери за компетентностен подход в училище

В следващите редове ще ви запознаем с конкретни примери за използването на компетентностен подход в класната стая. Разгледайте примерните уроци на български учители, които можете да изпозлвате и в своите часове. Всички добри практики по темата можете да разгледате и в категорията “Компетентностен подход” в сайта ни.

“Изворът на Белоногата”, 9. клас, БЕЛ

В урока на Катина Йотова за прилагане на компетентностнен подход в преподаването на български език и литература. Г-жа Йотова развива различни типове компетентности: компетентност за учене, за културна осведоменост и изява, социална, езикова и личностна компетентност. Практиката се провежда в два учебни часа и включва работа в екип, презентиране и оценка. Учениците се разделят по групи, за да разискват различни поставени въпроси за различни елементи на поемата.

Прочетете статията с подробно описание на практиката.

Здравно възпитание на учениците в прогимназиален и гимназиален етап

Учителите от ОУ “Стою Шишков” в смолянското село Търън се обединяват срещу проблема с наднорменото тегло сред подрастващите, като организират инициативите си в цялостна структурирана практика, осъществена от октомври до април 2 пъти в седмицата. Учители по история, химия, биология и ръководителят на занимания по интереси се комбинират, за да се посветят на здравословното хранене. Проектът се осъществява в няколко стъпки:

  1. Изследователска дейност за историята на храненето, традиции и стари рецепти от различни региони на страната.
  2. Среща на учениците от прогимназиален етап с професионални готвачи, които разказват как се приготвя здравословна храна и как се съчетават хранителните продукти.
  3. Практическа дейност – тренировки за приготвяне на храна по рецептите на старите хора и професионалните готвачи.
  4. Творческа дейност – рисуване и естетически наредени блюда.
  5. Кулинарно шоу със състезателен характер и дегустация.
  6. Издателска дейност – брошура.

Прочетете статията, разказваща подробно за проекта на учителите от Търън. 

“Свобода, граждани и власт” – дебат и ролева игра, гимназиален етап

Костадинка Станева, учител в НПГ “Димитър Талев”, гр. Гоце Делчев осъществява няколко практики за развиване на компетентности в часовете по гражданско образование. Упражнението се провежда в рамките на един учебен час.

Първата задача за учениците е дискусия на тема: “Образование в България или образование в чужбина- кое да избера?”. Дискусията цели учениците да усъвършенстват комуникативните си умения, да се научат да мислят критично, да анализират различни данни и да изразяват аргументирано мнението си по важни въпроси.

По-нататък учениците развиват ролева игра – президентски избори. Г-жа Станева цели учениците ѝ да задълбочат знанията си в сферата на демокрацията, политическата култура. Практиката развива социални и граждански компетентности, инициативност и предприемчивост.

Прочетете статията ни, описваща в детайли практиката от първо лице.

Ако се интересувате по-задълбочено от темата за компетентностен подход и развиването на уменията на 21. век у учениците, разгледайте нашето обучение с кредит на тема “Развиване на ключови компетентности у учениците”.

Още полезни статии:

Емоционална интелигентонст
Социално-емоционално учене

Защо социално-емоционалните умения са важни?

Социално-емоционалните умения, а не математиката, са ключът към успеха на децата! Съмнявате се? Тогава нека проверим! Всеки учител се е сблъсквал с неуправляема класна стая.

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.