“Подвижната библиотека” във всяко училище – добра практика от Явор Хаджиев

Подвижна библиотека в училище

Вероятно сте се чудили как да развиете интерес към четенето у своите ученици. Явор Хаджиев, който е учител по английски език и ЦОУД в СУ “Неофит Рилски” в гр. Долна Баня, не чака децата да отидат при книгите, а води книгите при тях. Как?  

Явор си поставя за цел да популяризира книгите сред учениците си. Той иска децата да имат по-голяма мотивация за четене, като се надява, че досегът до повече книги ще подпомогне ограмотяването им. Така му хрумва идеята за проекта “Подвижна библиотека”. Ето какво ни разказа той:

Визитка на практиката

Име: “Книгата, моята приятелка” – подвижна библиотечка
Предмет: Провежда се по време на заниманията по интереси в ЦОУД
Клас: от 1. Клас до 5. Клас
Времетраене: Регулярно през цялата учебна година, може да се провежда ежеседмично или ежемесечно според нуждите и желанието на класа и учителя
Цели: Повишаване на мотивацията за четене и ограмотяване на учениците
Необходими материали: Книги за библиотеката, събрани чрез дарения и покупка; голям кашон за “помещаване” на библиотеката; предварително подготвени “Договори за приятелство с книгата”

Практиката в 3 лесни стъпки

Стъпка 1: Подготовка на библиотеката

За целта използвах декориран кашон, в който да стоят книгите за различни възрасти. В декорирането на кашона-библиотека могат да се включат и учениците. А книгите могат да бъдат дарени от учители, ученици, родители и приятели. Използвам момента да благодаря на нашите дарители Румяна Михова, Вероника Тодорова и Ивета Тодорова.

“Договорите за приятелство с книгата” също могат да се подготвят предварително от учениците. Тяхната цел е да се проследи кой каква книга е заел и да се постави срок за връщане. Също така чрез договорите децата поемат отговорност да пазят взетата книга.

Плик във 2А - Книгата моята приятелка - Явор ХаджиевСтъпка 2: Събиране на екип и подготовка на обиколката

Библиотеката минава веднъж седмично през всички класове, на които преподавам. Първият клас, който библиотеката посети, формира и екип, който я придружава. Всеки от екипа има роля: един дава и събира подписаните “Договори за приятелство”, друг е съветник на учениците, които се чудят коя книга да изберат, трети помага в носенето на кашона.

Добра идея е екипът да е с различен състав, за да могат повече ученици да влязат в ролята на отговорници за подвижната библиотека. Това променя и тяхното лично отношение към книгите.

Стъпка 3: Обиколка на подвижната библиотека

Подвижната библиотека минава през класовете – в моя случай това са от 2-ри до 5-ти клас. Може да се прави веднъж седмично, на две седмици или ежемесечно. Хубаво библиотеката да се “разхожда” в точно определен ден (например вторник), за да могат учениците да се подготвят и да донесат книгите за връщане.

Учениците разглеждат наличностите и избират каква книга искат да прочетат. Преди да вземат книга, децата трябва да са върнали предишната книга.

Екипът на подвижната библиотека съветва читателите, проследява вземането и връщането, оформя и подписва “Договорите за приятелство с книгата”.

Предимства на практиката

  • Практиката води книгите до учениците, вместо да чака те да отидат при тях;
  • Прави четенето по-вълнуващо, динамично и социално – учениците споделят опит, препоръчват си книги, заемат лидерски роли в проекта;
  • Представлява разнообразие, което включва забава, свобода за участие и интерактивност.

За какво да внимаваме?

Нужно е да се изгради добра система за проследяване на взетите книги и за ясно поставяне на очаквания за връщане, защото значителен брой книги не бяха върнати по време на проекта ни, което ограничава възможностите за четене на всички участници.

Друго, което научих от опит, е че когато купуваме книги за кашончето, трябва да сме сигурни, че са подходящи за възрастта на учениците ни. Две от книгите, които купих изглеждаха като нормални комикси при поръчването, но след това разбрах, че имат съдържание неподходящо за деца (насилие, обиди, жаргон, т.н.)  и затова ги премахнах.

Препоръчително е да се изгради система за вземане на обратна връзка от учениците. Направих това единствено в 2А клас, с поставянето на плик на вътрешната част на вратата на класната стая, в който учениците могат да оставят предложения.

Също така е важно да разнообразяваме библиотеката с нови попълнения, за да могат по-бързите и редовни читатели да имат богат избор от книги. Това помага в поддържането на ентусиазма.

Би било интересно и да се предвидят награди за най-редовните читатели, особено ако са попълнили лист от читателски дневник за дадена книга или са участвали в някакъв блог направен от учителя, в който учениците могат да пишат за книгите, които са прочели. Би било интересно и организирането на събития свързани с четенето в училище.

“Подвижната библиотека” е лесен начин книгите да стигнат до учениците. Освен самото заемане на книги, особено важни са ролите на екипа, придружаващ библиотеката. А даването на предложения от учениците какви книги да постъпят в библиотеката, ще ги накара да искат да четат и участват още повече!

Повече за Явор Хаджиев: “Обичам природата и животните, както и хубавата музика. Смятам, че образованието трябва да приоритет за обществото ни, защото от него зависи бъдещето на всички. Чрез малки действия се опитвам да допринеса за това”. Явор Хаджиев е част от програма “Нов път в преподаването” на Фондация “Заедно в час”.

Опитайте проекта “Подвижна библиотека” и с вашия клас и ни споделете резултатите! А ако имате добра практика, която мотивира учениците и развива техните знания и умения – изпратете ни я и ние ще я публикуваме на нашия сайт!

 

Още полезни статии:

Четивна грамотност

Задаване на въпроси по текста

Дават се няколко минути за прочитане на текста в зависимост от дължината му. След това всеки изписва поне 2 въпроса, свързани с ключовите моменти от

Stack of notebooks
Четивна грамотност

Правене на репортаж

След като прочетат текста внимателно, учениците създават репортаж със свои думи, като перифразират текста, обобщавайки го. Нужно е да бъде зададен обемът на репортажа и

Структурата на текста
Четивна грамотност

Разделяне на структурата на текста на герои, последователни действия, места (топоси), завръзка и развръзка и др. в карта на историята

Учениците внимателно прочитат текста. След това в рамките на 12 минути по групи го разделят на отделни характеристики – герои, последователни действия, места, композиция, и

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали