Международният ден на жестовите езици отбелязваме ежегодно на 23 септември. Денят е признат от ООН и подчертава значението на жестовите езици като пълноправно средство за комуникация на хора с увреден слух и затруднения в комуникацията.
Целта на този ден е и да се насърчи изучаването на жестови езици и да се подпомогне включването на хората с увреден слух в обществото.
Защо е важно да отбележим този ден в училище?
Запознаването с жестови езици помага на децата да развиват емпатия, уважение към различията и конкретни умения и способи за комуникация с хора със специфични потребности. Уменията за комуникация на жестов език също така разширяват техния културен и езиков хоризонт, което ги прави глобално осведомени и съпричастни граждани. Представеният примерен урок ще заинтригува учениците и ще стимулира интереса им по темата.
Какво представляват жестомимичните езици?
Жестомимичните езици са визуални езици, които използват жестове, мимика, езика на тялото и изражение на лицето за комуникация. Всеки жестомимичен език е уникален и еволюира според културата и обществото, в което се използва.
“Жестомимичната реч възпроизвежда уникалността на речта, боравейки с друга форма на езика. Тя е средството, чрез което глухите хора (и не само) могат „да говорят“, да изразяват себе си, мислите и желанията си и реално да бъдат включени в Живота.” (Богданова 2013).
Какво представлява системата МАКАТОН?
МАКАТОН е езикова програма, която съчетава жестове, символи и говорими думи, за да подпомогне комуникацията на хора със затруднения в комуникацията и обучението. Тази система е особено полезна за деца и възрастни с аутизъм, синдром на Даун, церебрална парализа и други състояния, които затрудняват вербалната комуникация. Макатон използва жестове от националния жестомимичен език и други символи.
“МАКАТОН (също както и жестомимиката) използва речта, движенията на ръцете, зрителния контакт, езика на тялото и лицевите изражения, позволяващи на използващия го да разбере посланието. ” (Богданова 2013). Системата включва изображения и символи, отделни думи и други средства, които да подпомогнат разбирането. “Този метод е интересен и защото Детето не е задължено да слуша Възрастния, когато чете написаното – то го вижда. Така става по-самостоятелно.“(Богданова 2011).
Източник: https://www.southgateschool.co.uk/makaton-visuals/
Ролята на невербалните езици в комуникацията с хора със специфични потребности
Жестомимичните езици играят ключова роля в комуникацията на хора с увреден слух (и не само), като им предоставят средство за пълноценно общуване и изразяване. Те не само улесняват ежедневната комуникация, но също така позволяват на хората със специфични потребности да участват активно в обществото, да получават образование и да изграждат социални връзки.
Как да приложим?
Темата е обширна и изисква задълбочени познания. За да можем обаче да използваме ефективно жестов език е добре да съобразим някои базови правила:
- при показването на жест трябва да се внимава за неговото изпълнение – да бъде ясно и недвусмислено;
- необходимо е да включим езика на тялото, ръцете, както и подходящо изражение на лицето;
- важно е езикът на тялото да съвпада със знака, който показваме;
- трябва да сме възможно най-кратки, ясни, без да включваме излишни детайли;
- да се артикулира ясно и да се съобрази темпото на говорене с нивото на разбиране;
- да се провери дали показаното е разбрано от другия;
- важно е да се поддържа постоянен контакт с очи и при необходимост да записваме какво сме разбрали;
Използвайте българска дактилна азбука:
Източник: https://www.mosgb.org/bgsl/
В речника на езика на жестовете можете да откриете визуално представени различни думи на български жестомимичен език.
При общуване с деца, които не познават българския жестомимичен език, можем да използваме спонтанни жестове, които свързваме с обекта, за който говорим. “Да предположим, че искаме да научим детето на жеста за „топка”. Човек би могъл да присвие длани и по този начин да означи формата на топката, но би могъл също така да извърши движение като хвърляне на топка.” (Богданова 2013).
План за урок: Запознаване с жестовите езици
Цел на урока: Учениците да се запознаят с основите на жестовите езици, да научат основни жестове и думи, включително от системата Макатон, и да развият разбиране и емпатия към хората с увреден слух и затруднения в комуникацията.
Продължителност: 45 минути
Материали:
- Принтирани карти с азбуката на жестомимичен език
- Видео с демонстрации на жестове и примери за употреба на Макатон
- Бяла дъска
- Листове и маркери
Структура на урока:
1. Въведение (5 минути)
- Цел: Въвеждане на учениците в темата и мотивиране за участие.
- Активност: Обяснете значението на Международния ден на жестовите езици. Подчертайте защо е важно да се запознаем с жестовите езици и как те помагат на хората с увреден слух и затруднения в комуникацията.
- Дискусия: Попитайте учениците дали някога са виждали или използвали жестов език и какво мислят за него. Попитайте ги дали са били в ситуация, в която не могат да използват думи, за да кажат какво мислят. Нека се замислят колко често използват езика на тялото си, лицето си и жестове, за да изразят себе си.
2. Изучаване на жестовата азбука (10 минути)
- Цел: Учениците да се запознаят с буквите на българската жестомимична азбука (БЖЕ).
- Активност: Покажете видео с дактилната азбука или използвайте изображения, за да демонстрирате българската азбука на жестов език.
Нека учениците работят по двойки, за да представят имената си, използвайки жестовете за отделните букви.
3. Изучаване на основни думи на жестов език и запознаване със системата Макатон (15 минути)
- Цел: Учениците да научат основни думи на жестов език и да се запознаят със системата МАКАТОН.
- Активност: Помолете учениците да споделят няколко основни думи, които използват ежедневно и ги запишете. Кажете им да помислят за жест, който биха използвали, за да изразят тази дума. Нека го споделят с партньора си. След това потърсете всяка от думите в речника на езика на жестовете. Демонстрирайте и помолете учениците да ги повторят заедно с вас. Попитайте ги дали намират сходства между жестовете, които те създадоха, и официалните такива.
- Активност: Запознайте учениците със системата Макатон, като обясните, че тя комбинира жестове, изображения, символи и говорими думи, за да помогне на хора със затруднения в комуникацията.
Нарисувайте няколко думи, като „ядене“, „пиене“, „игра“, “танцуване” и др. или подгответе карти с думи, символи и изображения.
4. Групова работа: създаване на нови жестове (10 минути)
- Цел: Учениците да развият креативност и усещане за символиката на езика
- Активност: Разделете класа на малки групи (3-4 ученици в група). Предварително напишете прости изречения за всяка група, например: “Майка ми приготви обяд.” Учениците трябва да използват жестов език и/или изображения, символи, кратки думи, за да представят смисъла. Всяка група представя, а останалите имат за задача да познаят какво е изречението.
- Дискусия: Накрая обсъдете дали представянето е било ясно и подходящо и как може да бъде подобрено.
Допълнителна активност: Разделете класа на малки групи (3-5 ученици в група). Всяка група трябва да измисли жест и изображение за нова дума, която не са учили досега, например „вълшебство“, „звезда“, „вятър“. Групите представят своите жестове пред класа, след което обсъждате дали жестът е подходящ и как може да бъде подобрен. Задължително сверете думите с оригинала в речника на езика на жестовете.
Жестомимичен „театър“: Учениците могат да изиграят кратки сценки, използвайки само жестове. Това ще затвърди наученото и ще бъде забавен начин за упражняване на жестовия език.
6. Заключение и рефлексия (5 минути)
- Цел: Обобщаване на наученото и споделяне на впечатления.
- Дискусия: Обсъдете с учениците какво са научили за жестовите езици и системата Макатон. Попитайте ги как се чувстват след като са научили нов начин за комуникация.
- За финал: В края на занятието насърчете учениците да използват научените жестове в ежедневието си, да потърсят видеа в Интернет и да ги покажат на семейството си.
Какво да имаме предвид
Този урок има за цел да запознае учениците с концепцията за жестовите езици и други способи за комуникация, които могат да използват, за да общуват с хора с комуникативни нарушения. Той съвсем не покрива богатството от материали и литература, които съществуват по темата, но предоставя основа, върху която учениците могат да развият своите знания и умения. Освен това, урокът има за цел да развие у тях емпатия, креативност и уважение към хората със специфични комуникационни нужди. Надяваме се, че учениците ще се чувстват вдъхновени да продължат да учат и изследват тези важни теми.
Ако обучавате ученици с комуникативни нарушения, то задължително се запознайте с начините, по които да подпомогнете ученето с жестов език.
Източници:
- Богданова, М. (2013). Помагало: Да разберем детето със специфични потребности. “Сдружение Младежки форум 2001 – Разград”.
- Богданова, М. (2011). Жестомимика и Макатон – мост към детето със специфични потребности. ГОДИШНИК НА СОФИЙСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ „СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ“ ФАКУЛТЕТ ПО ПЕДАГОГИКА, Книга Социални дейности, Том 104.
Интернет ресурси:
- Българска дактилна азбука: https://www.mosgb.org/bgsl/
- Речника на езика на жестовете: https://www.spreadthesign.com/bg.bg/search/by-category/
- https://www.southgateschool.co.uk/makaton-visuals/