През 2018 г. международното изследване PISA си поставя амбициозната задача да провери доколко младежите на възраст между 15 и 16 години са готови за успешна реализация в съвременния глобален свят. За целта разработва концепцията за глобалната компетентност, за чийто първи елемент ще ви разкажем в настоящата статия.
Какво се крие зад понятията осведоменост и самоефективност по отношение на глобалните въпроси, кои са държавите-отличници и какво показват данните за България, прочетете в следващите редове!
Как се изследва осведомеността по отношение на глобалните въпроси
За да се справят добре в глобалния свят, учениците трябва преди всичко да го познават. Ето защо PISA изследва критичното разбиране и познанията на учениците по редица въпроси от различни области: икономика, околна среда и устойчиво развитие, култура, история и медии. Всички обхванати от PISA 2018 младежи попълват въпросник, в който отбелязват доколко са запознати с въпроси от съответните области. Отговорите им се комбинират и служат за изчисляване на специален индекс на осведомеността. Наред с въпросника, 27 от участващите държави/икономики се включват в когнитивен тест, оценяващ опита на учениците в разглеждането на местни и глобални проблеми. България не участва в когнитивния тест.
Какво показват резултатите
Най-голям процент (83%) от учениците в ОИСР посочват, че са запознати с въпроси, свързани с равенството между половете. На следващо място се нареждат темите миграция, климатични промени, бедност и недохранване. Двете теми, с които учениците са са най-малко запознати, са международни конфликти и глобални здравни проблеми като пандемиите – едва 65% от учениците посочват, че са запознати с всеки от тези проблеми и че биха могли да ги обяснят добре.
Фигура VI.2.12 представя класирането на държавите според представянето на когнитивния тест. Средният резултат за ОИСР е 38%, като най-голям дял верни отговори са дали в Сингапур, Канада и Хонг Конг. Най-малко верни отговори пък са дали учениците от Филипините, Казахстан и Панама.
Тъй като България не участва в когнитивния тест, по-интересни за нас са резултатите от въпросника, представени във Фигура VI.2.1 по-долу. Държавите в нея са подредени в низходящ ред на резултатите. Колона А отразява разликата в резултатите на момичетата спрямо момчетата, колона В – на учениците с висок социално-икономически статус спрямо тези с нисък и колона С – на учениците-имигранти спрямо местните ученици. Положителните стойности в индекса на осведомеността означават, че учениците от дадената държава/регион са показали по-голяма информираност по отношение на глобалните проблеми, в сравнение със средното ниво в страните от ОИСР.
Най-голяма осведоменост по отношение на глобалните въпроси заявяват учениците от Албания, Литва, Гърция и Малта, а най-ниска – учениците от Бруней Даруссалам, Индонезия, Саудитска арабия, Аржентина и Малайзия. Като цяло момичетата са по-запознати с глобалните въпроси от момчетата.
Какво е самоефективност и как се изследва
Освен осведомеността, PISA изследва и самоефективността по отношение на глобалните въпроси. Понятието описва увереността на учениците в това, че могат да постигнат желаните резултати по отношение на въпроси от глобално, културно и местно естество чрез своите собствени действия. Учениците с висока самоефективност биха били по-мотивирани да работят за постигането на цели от глобален характер – например установяване на равенство между половете, намаляване емисиите на въглероден диоксид или елиминиране на бедността.
Тази нагласа, разбира се, е важна за учениците преди всичко в личен план. Когато са уверени в себе си, те са по-склонни да си поставят предизвикателни цели, да полагат усилия и да преодолеят неуспеха. И обратно – учениците с ниска самоефективност, вероятно ще повярват, че влагането на повече усилия за изпълнение на дадена задача, е загуба на време. От своя страна това мислене подкопава стимулите за постоянство и прави успеха по-малко вероятен.
Самоефективността в PISA 2018 се изследва чрез въпросник. Учениците са помолени да посочат до каква степен могат самостоятелно да се справят с определени задачи, свързани с глобалните въпроси и техните отговори са комбинирани, за да се създаде индекс на самоефективността.
Какво показват резултатите
Фигура VI.2.6 показва класация на държавите, подредени в низходящ ред спрямо индекса на самоефективност. И тук колона А илюстрира разликата в индекса на момичетата спрямо момчетата, колона В – на учениците с висок социално-икономически статус спрямо тези с нисък, а колона С – на учениците-имигранти спрямо местните ученици. Положителните стойности в индекса на самоефективността означават, че учениците от дадената държава/регион са показали по-голяма увереност в сравнение със средното ниво в страните от ОИСР.
Най-високо ниво на самоефективност по отношение на глобални проблеми, при това със стойности значително над средните, отчитат учениците от Албания, Доминиканската република, Германия, Перу и Обединените арабски емирства. В дъното на класацията пък са учениците от Индонезия, Мароко, Саудитска Арабия, Словакия и Република Северна Македония.
В 22 от 65 държави/икономики момичетата демонстрират по-голяма самоефективност по отношение на глобалните проблеми, като момчетата са с по-висок среден индекс в 17 страни. Очаквано данните показват, че учениците в горната четвърт на PISA индекса за икономически, социален и културен статус демонстрират по-голяма самоефективност по отношение на глобалните проблеми. Учениците-имигранти в 15 от общо 34 държави/икономики с над 5% имигранти демонстрират по-голяма самоефективност по отношение на глобалните проблеми (обратното се наблюдава само в Исландия).
Къде сме ние
Учениците от България са по-слабо запознати с глобалните въпроси от своите връстници в държавите от ОИСР. И у нас младежите с по-висок социално-икономически статус са и по-добре осведомени, а момичетата имат по-висок индекс от момчетата.
И момичетата, и момчетата у нас не са особено уверени, че могат да повлияят чрез собствените си действия върху въпроси от глобален характер. Учениците с по-висок социално-икономически статус са с по-висок индекс на самоефективността, но все още значително под средния за ОИСР. Статистически значими са разликите между резултатите на учениците от различните училища.
От какво зависят осведомеността и самоефективността на учениците
Един от въпросите, на които PISA 2018 търси отговори, е как всъщност учениците развиват осведоменост и самоефективност относно глобалните въпроси. Изводът е, че колкото повече знаят учениците за глобалния свят, толкова по-добре го разбират и са по-уверени в собствените си способности да му повлияят в желаната посока.
Ключов момент тук е интересът към четенето за удоволствие – учениците, които четат, вероятно ще придобият допълнителни знания относно интересуващите ги теми.
Средно за страните от ОИСР увеличение с една единица в индекса на удоволствието от четенето води до увеличение с 0,14 от единицата в индекса на информираността за глобалните проблеми, дори след отчитане на социално-икономическия профил на учениците и училищата.
Във всички участващи държави/икономики съществува и силна правопропорционална връзка между осведомеността на учениците и тяхната самоефективност.
Средно за страните от ОИСР увеличението с една единица в индекса на осведоменост по глобалните проблеми е свързано с увеличение с 0,51 на единица в индекса на самоефективност по отношение на глобални проблеми.
Ето защо чрез ежедневната си работа в класните стаи, ние помагаме на учениците не просто да трупат знания, а да бъдат уверени в себе си и в това, че глобалният свят разчита на тях. Мотивиращо е, нали?
Още за елементите на глобалната компетентност прочетете тук:
Източник: PISA 2018 Results (Volume VI): Are Students Ready to Thrive in an Interconnected World? | en | OECD