Българският език е изключително богат, просъществувал стотици години наред. За да го запазим обаче все така красив, всеки от нас като негов носител има “задължението” да го познава и обича, да го използва правилно както устно, така и писмено.
От малки много деца се сблъскват с трудности при произношението на по-сложните думи, а в начален етап – и с изписването им. Учениците наистина преминават през безброй перипетии, за да осъзнаят и овладеят книжовните норми на българския език.
За да им помогнем, може да използваме различни стратегии. В следващите редове ви представяме две идеи, които непременно си струва да опитате, за да упражните някои от най-често бърканите думи. Подготвили сме ви списък с 28 такива, с които от учениците в начален етап обикновено се затрудняват (ще го откриете като материал за сваляне в края на статията). Използвайте го заедно с предложените стратегиите, за да превърнете учениците си в майстори на правописа!
Стратегия 1: Работа с речник
Как да приложим?
Запознайте децата с различните видове речници. Покажете им как да търсят думи в тълковния речник и упражнявайте това умение. Разделете учениците по групи и дайте на всеки екип по равен брой думи за търсене в речника. Използвайте думите от списъка ТОП 28, за да може децата да им обърнат внимание – целта е не само да открият думата в речника, но и да запишат значението ѝ. След това с думите, с които разполагат, трябва да измислят изречения. Може да усложните допълнително задачата, ако им възложите да напишат текст.
Защо да опитаме?
Работата с речници учи учениците как да търсят информация не само в дигиталната търсачка. Стратегията помага за повишаване на екипната работа и комуникативните умения.
Стратегия 2: История с общо начало и различен край
Как да приложим?
Създайте история с общо начало и различен финал, включвайки думите от списъка ТОП 28. Започнете да разказвате история – задайте основната тема, място и време на действието, въвеждайки главния герой. Всеки ученик трябва да продължи историята писмено, като целта е да включи поне по 5 думи от списъка.
Как да създадем героя?
Опишете главния герой – спрете се на външните му белези, но определете и неговите личностни качества, които ще се разкрият по време на живата история. За да добият по-добра визуална представа, може да помолите учениците да му направят портрет. Нарисувайте и вие заедно с тях персонажа на дъската – портретът трябва да се вижда от всички ученици.
Защо да опитаме?
Стратегията е подходяща за развиване на креативността и въображението на учениците.