Възпитаване на добродетели чрез участие в доброволчески каузи

Как третокласниците от 97 СУ ”Братя Миладинови” в София правят добрини

Могат ли ученици от 3. клас да помагат на непознати хора да живеят по-добре?

Развива ли доброволчеството добродетели?

В това твърдо вярват Цеца Мичева и Ивелина Борисова, учителки в столичното 97 СУ “Братя Миладинови”. Двете често се включват в различни кампании за подкрепа на страдащи и нуждаещи се хора и са убедени, че повечето от тези инициативи са много подходящи за споделяне с учениците. Така се ражда идеята “От сърце – добрина”. Практиката е насочена към това децата “…да бъдат добри хора – да дават нещо от себе си, без да очакват нещо в замяна” – обяснява г-жа Борисова и допълва: “Благодарение на каузите осъзнават, че делата ги правят добри хора. Това се вижда все по-осезаемо в класната стая. Ние говорим много за емоции, чувства и толерантност. И децата се променят“.

Ивелина Борисова е участник в програмата “Нов път в преподаването” на фондация “Заедно в час” и вече две години е част от екипа на 97 СУ “Братя Миладинови”. Работи заедно с г-жа Цеца Мичева, преподавател с дългогодишен опит, в която намира голяма опора – както за справяне с малките казуси от ежедневието, така и за участието в големи проекти.

ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА:

Име на практиката: “От сърце – добрина”

Цели:

  • развиване на емоционалната интелигентност в учениците;
  • насърчаване на емпатията и толерантността;
  • развиване на уменията за вземане на решения;
  • развиване на уменията за работа в екип.

Подходяща е за: ученици в начален етап; може да се адаптира и за други възрасти

Прилага се:  в часовете по самоподготовка и занимания по интереси

ОПИСАНИЕ НА ПРАКТИКАТА:

Всеки месец г-жа Борисова провежда различни дискусии, свързани с развиване на емпатия и емоционална интелигентност в третокласниците. Тя предлага на вниманието на децата и различни доброволчески инциативи, за да им даде възможност реално да предприемат действия за закрила на обществените ценности или да допринесат за положителна промяна в живота на другите. Участието в благотворителна кауза става периодично през учебната година, като акциите понякога изискват и ангажиране на родителите. 

Младата учителка обсъжда идеята “От сърце – добрина” най-напред с класния ръководител на децата г-жа Мичева. Двете заедно доразвиват замисъла и разработват стъпките за реализиране на практиката: 

  1. Учителите избират кампания, които са подходяща за деца (основен източник за намиране на каузи е платформата timeheroes) и представят инициативата на учениците.
  2. Каузата се обсъжда – дискутира се какво причинява проблемът и как учениците могат да помогнат.

Например: Учителките предлагат на класа да се включи в инициатива за изработване на картички за самотни възрастни хора от пловдивски села. Децата обсъждат защо възрастните хора живеят сами и как се чувстват. Дават идеи какво друго може да направят, за да зарадват възрастните хора.

Възпитаване на добродетели чрез участие в доброволчески каузи

  1. Третокласниците вземат решение дали да подкрепят каузата с демократично гласуване – ако някой не иска да подкрепи инициативата, трябва да си намери тихо занимание, докато класът работи по проекта (досега всички ученици са се включвали с ентусиазъм в предложените им дейности).
  2. Изделията се изработват в класната стая или вкъщи и материалите се изпращат по предназначение.
  3. В класната стая се провежда рефлексия – всеки споделя как се чувства след участието си в кампанията.
  4. Учителите поздравяват учениците за техния принос към каузата – ако организаторите са изпратили сертификати за участие, те се поставят на видно място.

Първата кампания, в която се включват третокласниците, е: “Подари мъничко вълшебство” в подкрепа на недоносените деца – благотворителна продажба на ръчно изработени коледни картички и сувенири. По-късно учениците отново подкрепят фондация “Нашите недоносени деца”, изработвайки мартеници. Учителите обясняват на децата какво е кувьоз и за какво се използва и знаяейки колко е необходим това устройство, учениците влагат много труд и старание. Фондацията от своя страна им изпраща сертификат и благодарствено писмо.

Възпитаване на добродетели чрез участие в доброволчески каузи

Г-жа Борисова казва: “Насърчавам децата. Искам да станат по-знаещи и можещи от мен”. 

Семействата на третокласниците оценяват отдадеността на младата учителка. Запознати са с всички благотворителни каузи и доброволчески дейности, в които участват техните деца, и подкрепят идеята за възпитаване на добродетели именно по този начин. 

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ

Чрез развиване емпатия и толерантност практиката  “От сърце – добрина” дава възможност да се дискутира разнообразието между хората. Учениците в 3. клас все по-осъзнато приемат различията помежду си – физически и емоционални, разбират значението на термини като толерантност, емпатия, доброволчество, взаимопомощ.

Третокласниците посрещат предложенията за участие в благотворителни каузи с положителна нагласа и с готовност да помогнат. Чувстват се значими и удовлетворени, когато са направили добро дело.

Г-жа Борисова използва всяка една ситуация, за да развива добродетели в своите ученици: “Когато чуя подигравка в класа, им казвам, че това, което правят, има последствия. Добрите дела привличат хубави неща, а лошите – негативни. Най-много въздейства личната история и аз често им разказвам такива от моите ученически години”. Децата  започват да проявяват повече разбиране и внимание към околните и промяната се вижда в ежедневните малки постъпки – услужват си кърпички, придружават новото дете от класа, прощават си един на друг по-лесно. Стараят да правят добрини, а по този начин моментите на агресия намаляват. 

ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАМЕ 

Г-жа Борисова дава няколко съвета на колегите, които ще се вдъхновят от нейната идея “От сърце – добрина”:

  • Предложената каузата следва да бъде внимателно избрана за конкретния клас. Тя трябва да се представи с всички дейности около нея – кой какво прави, защо го прави, с какво може да се помогне и т.н.;
  • Доброволческите инициативи често са с краен срок. Предвидете достатъчно време за изработка на изделията и тяхното изпращане;
  • Периодично напомняйте на учениците в какви каузи са участвали и колко много са помогнали: “Децата оценяват вниманието, което получават, и се радват, като имаме съвместна дейност заедно. Ние възрастните трябва да внимаваме в действията и думите си, защото децата попиват всичко”, казва учителката. 

Много е важно също учениците да наблюдават добра екипна работа между учителите, които работят с тях.

Практиката е селектирана в инициативата ”Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Още полезни статии:

Think/Pair/Share - Помисли/Сподели (работа по двойки)
Комуникативни умения

Think/Pair/Share – Помисли/Сподели (работа по двойки)

В тази стратегия учениците самостоятелно осмислят проблем или въпрос и след това дискутират това с партньор. Дайте на учениците въпрос, тема, задача за четене, упражнение,

Ценност на класа
Култура на класната стая

Ценност на класа

Умението за сътрудничество и работа в екип е задължително обвързано с помагането на другите да успеят. Взаимопомощта е ценност, върху която трябва да се акцентира

Живо изречение
Работа в екип

Живо изречение

Стратегията „Живо изречение“ често се използва от учителите в края на часа и тя дава възможност на учениците да представят свободно и уверено своята работа.

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.