Мотивацията на децата за учене е от основно значение за придобиването на нови знания и умения. Важното е да откриете нещо, което ги вдъхновява и ги кара с удоволствие да изпълняват целите си.
В следващите редове Ви подсказваме, че може лесно да мотивирате децата като визуализирате напредъка им… или като ги наградите с един танц под звуците на любимата им песен.
Визитка на практиките
Име: Планината на знанието (The mountain of knowledge); Танцът на мозъка (Brain dance)
За кого са подходящи: ученици в 4., 5., 6. клас
Продължителност: през цялата учебна година
Необходими материали/умения: за Планината на знанието: голям бял плакат, хартиена фигурка на човече (за предпочитане е фигурката да изобразява човече, което се катери по планина), цветни маркери за отбелязване на целите; за Танца на мозъка: любимa песен на децата, избрани от вас движения за танца
Цели:
- осъзнатост – децата да намират смисъл в това, което изучават и да разбират как новите знания и умения им помагат в реалния живот;
- по-висока концентрация и ангажираност в учебните часове;
- предвидимост и структура в ежедневието на децата.
Описание на практиките:
Планината на знанието (The mountain of knowledge):
Предварително помислете какви учебни цели ще представите за изпълнение на учениците си след всеки раздел, както и какво искате децата да знаят и умеят след всеки урок.
След това направете плакат, който да поставите на видно място в класната стая. Под формата на стъпки с различни цели и умения, които желаете учениците ви да придобият, илюстрирайте идеята за планината на знанието. В долния ляв ъгъл прикрепете малко човече, което при успешно изпълнена цел, се “катери” победоносно нагоре по планината.
Учениците на г-жа Ранчева си имат човечето Климбо, което с помощта на велкро стъпка по стъпка се озовава на върха на планината от знания.
Учителката обявява учебната цел още в началото на раздела, а в края дава на учениците да работят по проект или задача в час, за да оцени как са усвоили учебния материал. Любим на учениците е проектът, при който са имали за задача да поставят изрязани от брошури картинки на хранителни продукти в чинийки и да обсъдят на английски език кои са здравословни и кои – не.
Ако половината от децата успеят да изпълнят задачата си, човечето Климбо се изкачва с едно стъпало нагоре към следващата си цел.
Танцът на мозъка (Brain dance):
За да повиши още повече мотивацията на децата и да ги направи по-фокусирани върху целите, които имат, г-жа Ранчева добавя допълнителен елемент към “Планината на знанието”. Децата си избират любима песен, а учителката им предлага движения, които да изпълняват по време на слушането й – т.нар. от класа “Brain dance”.
Танцът на мозъка представлява комбинация от кръстосани движения, заимствани от ерготерапията, които помагат за по-добра координация и концентрация.
Учениците на г-жа Ранчева могат да танцуват само след като Климбо е продължил към новата си цел и те са усвоили необходимото знание или умение от раздела.
Защо да опитате тези практики:
- те повишават мотивацията на учениците;
- дават яснота и спомагат целенасоченото мислене и внимание;
- танцът като награда след постигната цел е не само забавен за децата, но и полезен за двигателното им развитие и доброто функциониране на двете мозъчни полукълба.
Практиките са селектирани в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.
Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.
Ако имате практика, която може да бъде полезна на други учители, ще се радваме да се свържете с нас и да ни разкажете за нея!